trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Andy Taylor, trompetbouwer of kunstenaar?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 13:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2009 18:34 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2004 12:41
Berichten: 185
Mooi onderwerp.
Het is en blijft een smaakkwestie. De één vindt dof mooi de ander helder etc etc.
In een sectie zul je je toch moeten aanpassen aan wat daar aan de hand is. Ook al vind je donker of dof heel mooi, gemiddeld gezien wordt er in secties helder en compact gespeeld en zul je je moeten aanpassen aan een soort gemiddelde lijkt mij. Het is een team-aangelegeheid. Vooral als je geen lead speelt heb je een ondergeschikte rol in de sectie en ben je afhankelijk van wat de lead z'n smaak is.
Het feit dat er wereldwijd op bepaalde toeters gespeeld wordt in secties zegt voldoende....het werk namelijk het beste.

Als solist heb je natuurlijk alle vrijheid om je geluid te kiezen en een persoonlijke stempel te drukken in het geheel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2009 18:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
I...viel mij op toen ik het verhaal van Bob Findley las op de Hub van Laar site. Hij zegt daarin dat als hij s'morgens naar de studio gaat hij nog niet weet wat hij gaat spelen en welk geluid hij daarvoor nodig heeft. Daarom moet zijn instrument geschikt zijn voor zo'n beetje alles.


... in die studio willen ze het geluid van Bob hebben, willen ze het geluid van Chris dan hebben ze vlgs mij in die studio toch een probleem als Chris er niet is.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 12:55 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Enige tijd geleden liet ik mij bij deze topic uit over de sound van Wynton M. vroeger en nu en dat kwam me op wat zuur commentaar van Roel te staan. Daarom even het volgende:
Op dit moment heb ik zowel de dvd in huis van W.M bij Art Blakey, Live at the Smithsonian (1982) en de CD Hot House Flowers (2003) en kan ik ze naast elkaar afspelen en dus direkt vergelijken. Het eerste wat opvalt is dat volgens de hoes van de dvd Branford Marsalis tenorsax speelt en Bill Pierce bariton. Op de dvd echter alleen beelden en geluid van B.M. op altsax en Pierce op tenor. Is dat nu al te moeilijk voor de zg producenten? M.b.t. mijn eerder commentaar neem ik niets terug. De dvd bevat livebeelden, de cd is studiowerk. Dat laatste kan dus inderdaad onbetrouwbaarder zijn i.v.m. geluidsmanipulatie. W.M. op de (vermoedelijk vintage) Bach klinkt (veel) beter dan op de Monette. Nu vind ik die hele cd Hot House Flowers een beetje geforceerd aandoen met die rare Django-interpretatie en het bombastische titelstuk. Op de oude dvd opname een "echt" trompetgeluid met veel power, attack en toonmanipulatie, misschien had het in de hoogte wat vetter gekund, kan aan de opname liggen. Op de cd horen we de Monette: op zijn best een soort trompet-flugelgeluid (zoals b.v. in Stardust) verder een heel mooi maar VOLKOMEN steriel geluid, doods zou Erik misschien zeggen.
Het meest valt dat op in For all we know, Django en de twee slotnummers. Let wel, op het spel van Wynton valt technisch NIETS aan te merken, alleen de sound is te kaal, zo krijg je ook zeker geen ideeen en dat is eigenlijk wat het meeste opvalt aan de 2003 opname: het is muzikaal zo'n gezwoeg om aan het eind te komen.
Volgens Roel zou het wel eens kunnen zijn dat Wynton zijn eigen "dof gemompel"zoals ik het toen (inderdaad wat oneerbiedig) noemde meer zou waarderen dan zijn vroegere sound. Ik denk dat het anders zit, ook iemand als W.M. moet zich aanpassen aan de veranderende (muziek)wereld en een eventueel veranderde smaak. Deze jongens zijn sterren en willen dat ook blijven. Inderdaad is de sound van de 1982 dvd een beetje te boppie naar de huidige maatstaven, de Monette-sound van W.M. gaat toch meer de commerciele Botti-kant op maar is qua inspiratie en expressie een achteruitgang.
Groeten en sorry voor de lange uiteenzetting, Delano


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 13:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Ik hoop dat ik binnenkort in de gelegenheid ben beide opnames eens te beluisteren, maar nogmaals: wat jij steriel en kaal noemt kan een ander misschien juist intiem en subtiel noemen, het blijft een smaakkwestie. Ik kan me niet voorstellen dat iemand als Wynton het nodig heeft om commerciële consessies te doen.

Verder kan het zijn dat deze ene opname niet helemaal is wat het volgens jou zijn moet, maar dat wil niet zeggen dat hij alles wat hij op zijn Monette doet slechter is dan wat hij op zijn oude Bach deed. Ik heb opnames van zijn Bach en opnames van zijn Monette, en ik vind het Monettegeluid persoonlijk gewoon mooier. Het Bachgeluid is helderder, briljanter en misschien ook kneedbaarder, maar wat hij op zijn Monette speelt, doet mij persoonlijk gewoon meer.

delano schreef:
Op de oude dvd opname een "echt" trompetgeluid met veel power, attack en toonmanipulatie...

Ik hou dan misschien niet van een "echt" trompetgeluid. Ik vind het softe Chris Botti-geluid veel mooier dan een open geluid met veel power en attack, tenminste voor combo-jazz.

Ook bijvoorbeeld een opmerking als: "als je donker wil klinken, pak dan een bugel" (die is niet van jou delano, maar ik weet even niet meer van wie wel) slaat wat mijn beleving betreft nergens op, want een bugel klinkt gewoon zo verschrikkelijk anders dan een trompet, hoe donker je trompetgeluid ook is, mits er goed op de bugel gespeeld wordt.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 13:25 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Nou Roel, dan nog een aardige anekdote:
Ik heb Hot House Flowers ook op mijn ipod staan, dankzij de W is het de laatste cd daarop, daarna komt nog wat kleingoed. Nu wil het toeval dat ik gisteravond Hot H.F op mijn ipod draaide en opeens Wynton verschrikkelijk goed vond klinken in een soort klassiekachtig nummer wat ik mij niet kon herinneren. Stond er NA de cd van W.M. nog 37 seconden van Chris Botti op, een stukje van youtube blijkbaar......, titel mij onbekend.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 14:00 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Ik heb deze video en de CD ook. Op de video uit 1982 speelt Wynton op een Bach 37ML met een Bach 3 mondstuk. Op de LP/CD "Hot House Flowers" speelt hij op een Bach 72MLV trompet met een Bach 1 1/2C mondstuk. Pas vanaf "Black Codes" is hij op een Monette gaan spelen.

Ik vind Wynton een fantastische trompettist maar zijn toon heeft mij nooit echt kunnen bekoren zowel op de Bach als op de Monette. Ik hou b.v. heel erg van het geluid van Clifford Brown (vol, vet en brilliant) en tegenwoordig Nicholas Payton.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 17:52 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2004 12:41
Berichten: 185
de cd Hot House Flowers is niet uit 2003 en inderdaad, wynton speelt niet op een Monette daarop, dus....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 18:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Wat dus?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.