trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bastrompet gezocht !!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 08:50 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik heb de niet blank gelakte messing delen nog eens goed bekeken. Het is goed mogelijk dat die inderdaad niet vernikkeld zijn. De kleur is ongeveer die van roestvrij staal en het kan dus best massief nieuwzilver zijn. Het oppervlak is zeer glad en spiegelend. Ik denk dat er wel een laag blanke lak op zit. Er zijn ook onderdelen waarbij op het nieuwzilver weer een componentje zit dat wel messingkleurig is, zoals het houdertje om een muziekstandaartje in te plaatsen en dit is erg onlogisch als dit een vernikkeld onderdeel zou zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 12:03 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Nog even wat toelichting op het speelgemak. Ik ben nu 1 1/2 maand bezig op de Stagg bastrompet en kan daar nu al bijna even snel op spelen als op een bugel of een trompet. Wel verbruik ik nog steeds veel meer lucht waardoor ik vaker of dieper moet ademen. Een verschil tussen de Stagg bastrompet en een normale ventieltrombone is dat de Stagg bastrompet draaiventielen heeft. De slag van de hefbomen t.p.v. het drukpunt van de vingers is maar 10 mm. Bij mijn bugel en trompet is de slag ongeveer 16 mm en bij een ventieltrombone met normale schuifventielen zal dit minstens 18 mm zijn. Nu de draaiventielen ingelopen zijn, lopen zij zeer licht en er zijn dan ook zeer snelle toonwisselingen mogelijk. De maximum speelsnelheid op de Stagg bastrompet zal daarom hoger liggen dan op een ventieltrombone met schuifventielen.

Draaiventielen geven een tamelijk abrupte overgang van de ene naar de andere toon en mij lukt het niet om een glisando uit te voeren terwijl dat op een trompet of bugel wel lukt. De beker van een bastrompet is ook kleiner dan die van een ventieltrombone. Hierdoor zullen beide instrumenten toch verschillend klinken. Mijn indruk is dat een bastrompet meer klinkt als een hoorn en een ventieltrombone meer als een schuiftrombone maar om het goed te kunnen beoordelen zou je ze eigenlijk naast elkaar moeten horen.

Er zijn ervaren schuiftrombonisten die m.b.v. tongslag toch heel snel kunnen wisselen als zij hoge tonen gebruiken waarvoor alleen kleine schuifuitslagen nodig zijn maar toonwisselingen bij lage tonen waarvoor grote schuifuitslagen nodig zijn, zullen de maximum speelsnelheid drukken. Ik denk dat een ervaren bastrompettist in dit gebied dan ook aanzienlijk sneller zal zijn dan een ervaren schuiftrombonist.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2009 18:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Ik denk er absoluut niet over om een dergelijk instrument te kopen maar heb je bevindingen met interesse gelezen. Dank voor het delen!

groet,

Arie

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2009 10:29 
Offline

Geregistreerd: 13 apr 2009 15:53
Berichten: 2
Hallo,

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar bevindingen.
Ik ben alleen helaas niet verder gekomen dan stagg.
Weet niemand er een te koop????????????????
Een getzen of vincent bach of ?

groet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2011 16:15 
Offline

Geregistreerd: 13 apr 2009 09:40
Berichten: 16
Adriaan,

Ben je nog steeds tevreden met uw bastrompet?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: bastrompet gezocht !!
BerichtGeplaatst: 23 feb 2016 18:37 
Offline

Geregistreerd: 27 jul 2014 20:14
Berichten: 4
Ik denk er aan ook 1tje aan te schaffen, heeft hier nog iemand ervaring mee?
goede of slechte..
jessy


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.