trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bastrompet gezocht !!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 18:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 apr 2009 13:53
Berichten: 3
NJFO-Thomas schreef:
Dehaanmuziek schreef:
NJFO-Thomas schreef:
Kan je het beste aan een trombonist vragen, die spelen er meestal op.

Die spelen toch meestal op een trombone? :lol:


Dat klopt..

:wink:


Klopt,
maar af en toe pak ik wel eens een bastrompet of ventieltrombone
(vooral bij ballads en bossas)
ik wordt dan namelijk gedwongen andere lijnen te spelen,
dit komt mijn creativiteit ten goede.
Op een trombone kan ik snel spelen,
op een ventielinstrument niet zo.
Dan speel je dus anders.

_________________
====================================
........................................................................
====================================
Tjiftjafs zijn vogels


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2009 13:27 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Stagg bouwt wel degelijk een bastrompet maar ook marching trombones, marching French horns, marching euphoniums en marching tuba's. Zie voor bastrompet website www.staggmusic.com helemaal onderaan de lijst met trompetten (staat dus niet onder marching instruments).

Mijn rapportje over de Stagg bastrompet wil ik best op dit panel plaatsten maar het is een word-document van drie pagina's en ik weet niet hoe ik dat moet plaatsen. Ik wil het best e-mailen naar iemand die wel weet hoe het geplaatst moet worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2009 13:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Het is heel simpel:

copy-paste, van word naar het antwoordblad op deze site.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 07:44 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
26-3-2009
Ervaringen met een Stagg 77-TBR bastrompet

1 Aanschaf

Sinds ongeveer een maand heb ik een Stagg 77-TBR bastrompet. Een bastrompet staat in Bes en klinkt een octaaf lager dan een gewone Bes-trompet. Ik speel normaal trompet en bugel in een jazzbezetting en het leek me leuk om er nog een instrument bij te hebben waarmee erg laag te spelen is.
De bastrompet werd gekocht bij Atelier Pfeiffer uit Rijswijk en per post naar mij opgestuurd. De adviesverkoopprijs is € 395 inclusief koffer en inclusief BTW en transportkosten. Ik heb er minder voor betaald maar ieder moet zelf maar uitvinden hoeveel korting hij kan bedingen. Een foto van het instrument is te vinden op de website van Stagg: www.staggmusic.com via: wind instruments – brass instruments – trumpets – trumpet – 77 TBR. Op de beker is het volgende ingegraveerd: Stagg 77-TBR, Universe of Music, Designed in Europe, Hand Crafted in China. Het serienummer is gegraveerd aan de linkerkant van de lead pipe en voor mijn bastrompet is het N. H0543D. Het instrument heeft een massa van 1.65 kg en is een stuk langer dan een gewone trompet.

2 De draaiventielen en hun bediening en smering

Een bastrompet is een niet erg gangbaar instrument en de Stagg 77-TBR wijkt dan nog eens af van de gangbare modellen doordat hij drie draaiventielen in plaats van drie schuifventielen heeft. Vanwege de draaiventielen moet het instrument op een andere manier vastgehouden worden dan een normale trompet. De draaiventielen worden bediend met de wijsvinger, de middelvinger en de ringvinger van de rechter hand. De duim van de rechter hand wordt geplaatst tegen de onderkant van de hoofdbuis. Elke vinger bedient een platte hefboom die d.m.v. een stang, met aan beide einden een kogelscharnier, verbonden is met de hefboom die op de as van het draaiventiel zit. Omdat er geen plaatje bijgeleverd wordt waarop staat hoe het instrument met de linker hand vastgehouden moet worden, heeft het even geduurd voordat ik er achter kwam wat voor mij de handigste manier is. Ik kwam op het volgende uit:
De wijsvinger van de linker hand wordt gestrekt tegen de lead pipe gehouden. De middelvinger en de ringvinger wordt gebogen rond de stembuis van het derde ventiel. De pink wordt geplaatst tegen de voorste gebogen staaf die het hefboommechanisme ondersteunt. De pink moet dus niet om de stembuis van het derde ventiel gebogen worden omdat hij dan klem komt te zitten als de hefboom van het derde ventiel ingedrukt wordt. De duim wordt gebogen rond de stembuis van het eerste ventiel. De linker hand wordt zodanig gedraaid dat het vlak waarin de hoofdbuis en de ventielbuizen liggen een hoek maakt van ongeveer 30° met de horizon. Het instrument is tamelijk zwaar en lang en het is daarom gemakkelijk om de elleboog van de linker arm af te steunen tegen de borstkas.
Bij aflevering bewogen de draaiventielen tamelijk zwaar. Ik heb daarover contact gehad met Atelier Pfeiffer en men zei dat dat kwam omdat de ventielen met vet gesmeerd waren. Ik heb de ventielen daarom verwijderd en ze schoon gemaakt met alcohol.

De buitenkant van de ventielen werden gesmeerd met normale ventielolie en de asjes met dunne naaimachineolie. De ventielen liepen toen veel soepeler. Je moet wel weten hoe je de ventielen op een verantwoorde manier kunt verwijderen. Dit gaat als volgt:
De ventielhefboom zit met een centrale schroef op de ventielas gemonteerd. Als deze schroef losgedraaid wordt kan de hefboom van de as getrokken worden. Het andere aseinde is afgedekt met een kap die op het ventielhuis geschroefd is. Deze kap wordt met de vingers losgedraaid. Onder de kap zit het onderste lagerdeksel dat in het ventielhuis klemt. Door met een nylon hamer op het einde van de ventielas te tikken komt het onderste lagerdeksel uit het ventielhuis. Dit onderste lagerdeksel is voorzien van een merkteken dat bij montage weer tegenover het merkteken in het ventielhuis moet komen te staan. Na het ontvetten en smeren kan de zaak weer gemonteerd worden. Het onderste lagerdeksel moet dan voorzichtig weer in het ventielhuis getikt worden. Men moet dit er niet indrukken met behulp van de kap omdat er dan te veel kracht op de schroefdraad wordt uitgeoefend. Men moet het onderste lagerdeksel er zo ver intikken dat er net nog een klein beetje axiale speling tussen het ventiel en beide lagerdeksels zit. Het blijkt mogelijk te zijn om het onderste lagerdeksel er zo ver in te tikken dat het ventiel klem loopt. In dit geval is een klein tikje op de ventielas voldoende om weer genoeg axiale speling te verkrijgen.
Het lijkt een gecompliceerde methode om de ventielassen te smeren maar dat is in de praktijk niet zo. Als de ventielen eenmaal een keer ontvet zijn hoeven zij niet meer gedemonteerd te worden. De buitenkant van het draaiventiel loopt vrij van het ventielhuis en hoeft daarom volgens mij niet gesmeerd te worden. Het smeren van beide aseinden hoeft volgens mij maar ongeveer één maal per twee weken te gebeuren als men dagelijks speelt en één drupje naaimachineolie per lager is voldoende. De hefboom op de ventielas hoeft daarvoor niet verwijderd te worden. Het gaat het handigst als de trompet op rechtop gezet wordt op de beker. Ik gebruik een lucifer waarop ik een drupje olie laat vallen en die laat ik dan weer vallen in de spleet tussen de hefboom en het ventielhuis. Voor smering van het achterste lager hoeft alleen de kap maar even verwijderd te worden. Smering van draaiventielen is op deze manier veel minder werk dan smering van schuifventielen die eigenlijk voor elke speelbeurt gesmeerd moeten worden. De kogelscharnieren en de scharnieren van de platte hefbomen hoeven volgens mij maar ongeveer zes maal per jaar gesmeerd te worden. Een ander voordeel van draaiventielen boven schuifventielen is dat de slag van de vingers tamelijk klein is (ongeveer 10 mm) waardoor je zelfs bij een instrument met een tamelijk grote buisdiameter toch een hoge speelsnelheid kunt halen.

3 Beoordeling van het uiterlijk

Een prijs van € 395 voor een bastrompet is niet veel en de belangrijkste oorzaak hiervan zal zijn dat het instrument in China geproduceerd wordt. Nu hebben Chinese producten in Nederland een niet al te beste naam en ik had dan ook zo mijn twijfels toen ik dit instrument bestelde. Mijn eerste indruk is echter dat het er allemaal prima uitziet. Het instrument heeft een mooi model, de beker en de buizen zijn strak gevormd en de laklaag ziet er prima uit. Sommige delen van de buizen zijn vernikkeld wat ook geldt voor het ventielmechanismen en dat geeft het instrument net wat meer cachet dan een geheel gelakt instrument. Het mondstuk is verzilverd. Doordat ik de ventielen heb gedemonteerd, kon ik ook zien dat de assen en de boringen zeer glad bewerkt zijn wat vertrouwen geeft voor de te verwachten levensduur van de lagers. De bijgeleverde koffer is eenvoudig maar functioneel. Wel is het zo dat het deksel inwendig niet voorgevormd is. Wanneer je de koffer optilt zakt de trompet hierdoor met het kleppenmechanisme tegen het deksel aan en ligt het dus niet vast. Ik heb dit opgelost door een kussentje op de achterste bocht te leggen voordat ik het deksel sluit.

4 Beoordeling van het speelgemak

Bastrompetten worden in het algemeen bespeeld door trombonisten die er een ventielinstrument bij willen hebben en niet door trompettisten. Atelier Pfeiffer had al een aantal Stagg bastrompetten geleverd aan trombonisten maar ik was de eerste trompettist die er één bestelde. Een bastrompet heeft namelijk een mondstuk dat erg lijkt op dat van een trombone. In vergelijking met het mondstuk van een trompet of een bugel is het ontzettend groot en diep. Ik heb een trompet met een mondstuk waarvan de buitendiameter 27 mm en de binnendiameter van de cup ongeveer 17 mm is. De buitendiameter van het mondstuk van de bastrompet is 38 mm en de binnendiameter van de cup is ongeveer 24 mm. Dit is een gigantisch verschil en daarom is het zeker in het begin voor een trompettist moeilijk om uit een bastrompet een acceptabele toon te krijgen. Ik speel al ruim 25 jaar trompet en bugel maar pas na een week of vier dagelijks een kwartier tot een half uur spelen, lukt het mij om op een bastrompet een redelijke toon te produceren. Voor een echt mooie toon is misschien wel een half jaar nodig.
Toch denk ik nu al iets over de bespeelbaarheid te kunnen zeggen. Wat meteen opvalt, is dat het instrument, vooral bij de lage tonen, weinig tegendruk geeft. Hierdoor ben je zo door je adem heen en kun je in het begin maar korte melodische zinnen spelen. Het middengebied is het gemakkelijkst te bespelen. Om hoge tonen te laten aanspreken moet je meer bovenin het mondstuk blazen, voor lage tonen meer onderin. Momenteel kom ik met enige moeite tot de C3. De C1 is een lastige toon omdat de tegendruk daarvoor gering aangezien er geen ventielbuisweerstand is voor deze toon. Lagere tonen spreken weer gemakkelijker aan. Het lukt momenteel zelfs om de grondtoon, ofte wel de C0, te spelen. Een onvoorstelbaar lage toon voor een trompettist. Wat opvalt, is dat zelfs de grondtoon gemakkelijk zuiver te spelen is. Voor een trompet is dit erg lastig omdat de C0 de neiging heeft om te laag te zijn maar op een bugel is de C0 weer heel goed te zuiver spelen.
Om de zuiverheid te kunnen beoordelen moet je al heel aardig op het instrument kunnen spelen. Ik durf nu al te zeggen dat de zuiverheid zeker niet tegen valt. De onzuiverheid die bij elk ventielinstrument optreedt als gevolge van de combinatie van ventielen is bij een bastrompet gemakkelijker met lipspanning te corrigeren dan bij een gewone trompet, waarschijnlijk omdat de embouchure nogal los is. De 5e harmonische E2 is wat aan de lage kant als hij vergeleken wordt met een E volgens de gelijkzwevende stemming en tonen die afgeleid zijn van deze harmonische moet daarom wat opgedreven worden. Dit valt nog niet mee op een bastrompet maar het is te doen. Maar de natuurtonen C0, C1, G1, C2, G2 en C3 zijn opvallend zuiver. De natuurtoon Bes2 is net zo vals als op een gewone trompet en moet daarom vermeden worden.
Ik heb meer dan een week alleen bastrompet gespeeld. Toen ik daarna mijn bugel weer oppakte was het weer even wennen dat dit instrument een octaaf hoger is. Daarom is het aan te raden is om trompet, bugel en bastrompet alle drie dagelijks te bespelen zodat de vereiste embouchure voor elke instrument opgeslagen wordt in het spiergeheugen. Het op een bugel spelen van de grondtoon en alle zes tonen die daar nog onder liggen is erg gemakkelijk als je eenmaal aan een bastrompet gewend bent.
Ik ben momenteel nog niet ver genoeg om de bastrompet al tijdens een optreden met een jazzformatie te gebruiken maar ik denk dat ik met nog een paar maanden oefenen voldoende vaardigheid heb om eens te proberen hoe een bastrompet klinkt samen met andere instrumenten. De klank zoals ik die nu produceer ligt tussen die van een bugel en een hoorn in en zou dus best goed kunnen matchen met andere instrumenten die in de jazz gebruikt worden.
Een bastrompet en een trombone zijn beide Bes-instrumenten omdat de C1 klinkt als een piano Bes. Een trombone wordt echter klinkend genoteerd in de F-sleutel. Een bastrompet wordt genoteerd in de G-sleutel, net als een gewone Bes-trompet. Een trompettist kan daarom op bastrompet wel trompetmuziek lezen maar een trombonist kan op bastrompet geen trombonemuziek lezen, tenzij hij leert om op een bastrompet ook klinkend te lezen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 07:56 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Zoals jullie zien is het gelukt om het rapportje over de Stagg bastrompet te plaatsen. Een deel van de lay out is echter verloren gegaan waardoor het wat lastig te lezen is. Degene die het originele word-bestand willen hebben kunnen dat nog steeds bij mij aanvragen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 08:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Adriaan Kragten schreef:
Sommige delen van de buizen zijn vernikkeld wat ook geldt voor het ventielmechanismen en dat geeft het instrument net wat meer cachet dan een geheel gelakt instrument.

Als ik op het plaatje op de site van Stagg moet afgaan zijn die delen niet vernikkeld, maar vervaardigd uit een andere koperlegering: nieuwzilver (de engelsen noemen het nickel silver), bestaande uit koper, nikkel en zink. Het is zeer gebruikelijk om de buitenkant van stembuizen hiervan te vervaardigen. Voor een standaard voorbeeld zie een gelakte Bach.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 09:21 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Vernikkelen is een moeilijk proces, dat doet bijna niemand meer tegenwoordig. En voor dat geld al helemaal niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2009 11:56 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik moet zeggen dat de post van de trombonist Freek mij zeer verrast heeft. In vooroorlogse tijden dubbelden slide-trombonisten nog wel eens op ventieltrombone met name om (razend)snelle orkestpassages "licht" te kunnen spelen. Ik heb mij laten vertellen dat zelfs J.J.Johnson dat wel eens deed. Een nadeel van de ventieltrombone (en ik neem aan ook van de bastrompet) is dat het geluid veel minder karakter heeft en zeg maar vlakker klinkt dan de schuiftrombone die rijker is van geluid. Nu eist snel spelen op een schuiftrombone nogal wat aan tongslagtechniek, hoogte (daar liggen immers de noten dichter bij elkaar) en inzicht in schuifposities.
Met name bij ballads zie je juist dat de techniek wat meer ondergeschikt wordt aan de toon, trompettisten gaan dan over op de flugel (voor een meer tromboneachtige toon?) of op de harmon. Ik zag Bobby Shew op een video om een mooi thema te kunnen spelen ruilen van mondstuk (naar een grote zwarte Kelly).
Met andere woorden: de schuiftrombone is IDEAAL voor ballads, volle toon, enorme flexibiliteit van toonvorming enz. De ventieltrombone (cq bastrompet) lijkt me uiterst geschikt voor de snelle bopthema's e.d. Ik ben nu verslaafd aan de trompet maar zo heel af en toe pak (correctie: pakte!) ik mijn Conn 6H slide nog wel eens om Smoke gets in your eyes of I'm getting sentimental over you (haal ik niet meer in D) te spelen, puur uit nostalgie.
Grappig dat Freek andere (ik begrijp: betere) ideeen krijgt doordat hij MINDER techniek heeft met ventielen. Dat wijst m.i. op een te grote fixatie op de techniek van de schuiftrombone.
N.B. Overigens heb ik niets tegen ventieltrombones, ik zie het alleen als een heel ander instrument dan de schuiftrombone, de beste op ventiel vind ik Juan Tizol.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.