Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
HighQ
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 18:09 |
|
Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31 Berichten: 235
|
Het is toch raar dat een boring van .460 teveel lucht vergt, terwijl de gemiddelde medium-large trompet dezelfde boring heeft. Bach enz. hebben een boring van .459. Sommige andere merken hebben een medium-large van .460. Waarom is dat dan voor een piccolo zo groot? De Kanstull es trompet heeft ook een boring van .460 en die speelt en klinkt zeer goed.
|
|
Omhoog |
|
|
administrator
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 18:17 |
|
|
als het te klein wordt klapt-ie dicht, als je lekker hoog wil kunnen spelen is een wijde en brede boring (zo groot als je aankan) in zowel je trompet als in je mondstuk het beste. Net als 'screamers' als Ferguson of Sandoval. Klein helpt wel.... maar voor heel eventjes.
|
|
Omhoog |
|
|
Hornblower
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 19:44 |
|
Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38 Berichten: 101 Woonplaats: Heerlen
|
Wat "klapt" er dan dicht ? Die trompet in elk geval niet ... wel de opening tussen je lippen ! En dat ligt niet aan de boring. Hoe hoger je gaat, des te meer snelheid moet je je luchtstroom geven. Bij te lage air-flow bij een hogere luchtweerstand 'floept' je lipopening dicht ... Nee, dat is een kwestie van blaastechniek ... Ik zou eerder zeggen: "groot help, maar voor eventjes ..." Toch ? <p>Edited by: Hornblower
|
|
Omhoog |
|
|
administrator
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 21:23 |
|
|
precies! een grotere boring daar blaas je dus makkelijker je lucht er doorheen en sneller. vergelijk het met een vernauwing in een snelweg... het verkeer (lucht) hoeft minder te RITSEN aangezien de vernauwing relatief groter is, dus minder afname van snelheid van lucht. maar het kost dus wel weer meer lucht. (er kan meer verkeer in een keer door)<p>Edited by: administrator
|
|
Omhoog |
|
|
HighQ
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 21:27 |
|
Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31 Berichten: 235
|
En lucht heb je toch zat...vooral als je niet (meer) rookt en een beetje op een goede conditie let. <br>Een kleine boring is net alsof je een 3.0 liter motor in een Mazda 121 legt. Dus als je een grote motor hebt moet je er ook een grotere zwaardere auto omheen bouwen. Of je motor moet een 1.1 liter zijn, dan is een mazda 121 in goede verhouding. De prestaties zijn dan echter niet hetzelfde.<p>Edited by: HighQ
|
|
Omhoog |
|
|
administrator
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 21:49 |
|
|
juist!
|
|
Omhoog |
|
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 22:27 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Toch denk ik dat een Mazdaatje 121 van 600 kilo met een 3 liter V6 toch iets sneller is dan een BMW 530i van 1800 kg met dezelfde motor.<p>Of niet?<br>
|
|
Omhoog |
|
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2002 22:31 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Alle grote 'screamers' zoals Ferguson, Cat Anderson en consorten speelden vroeger allemaal op een Connstellation. Een 38B heeft een boring van .438, niet echt groot dus.<p>Bill Chase, ook in de hondenfluitjesdivisie, speelde op een Schilke B6, een .453 medium boring.<p>Sandoval speelt wel groot, de Leblanc is een kopie van zijn eigen Schilke B3 (large bore)<p>Ook hierin zijn de meningen dus verdeeld.
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 109 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|