trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 19:21 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2003 10:31
Berichten: 82
Woonplaats: regio Arnhem
Ik heb ruim een jaar op een Courtois bugel (154) gespeeld. Deze bugel heeft een erg mooie, volle klank, maar je moet er wel veel lucht voor hebben. De eerste weken speelt hij lekker aan en dan komt opeens die terugslag en blijkt dat alles boven de balk zonder klank en meestal zelfs geknepen klinkt. Het opbouwen van het bereik koste tijd, maar ik speelde daarnaast evenvaak trompet dus kost het zo wie zo meer gewenningstijd. :oops: Waar ik in het begin het meest aan moest wennen was de trechter die ook wel bugelmondstuk wordt genoemd...

Ik heb nooit op een Bach bugel gespeeld, maar vind wel dat de prijs-kwaliteitverhouding aan de hoge kant is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 20:33 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Ehm... misschien domme vraag :?:

Hoe in hemelsnaam kun je de prijs/kwaliteit-verhouding weten als je er nog nooit op hebt gespeeld :?: 8O


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2003 08:09 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2003 10:31
Berichten: 82
Woonplaats: regio Arnhem
:oops: Had die vraag al verwacht...

Uit eigen ervaring kan ik dat ook niet, hoewel ik wel zelf een Bach Stradivarius trompet en cornet heb. en er dus wel iets van af weet.
Ik ken verschillende mensen die wel op een Bach bugel gespeeld hebben of er zelf een hebben (gehad). De reacties van die muzikanten is over het algemeen hetzelfde: Goed instrument, maar in verhouding met andere (ook goede) bugels, wel wat aan de dure kant. Zij noemden dan o.a. de Yamaha en Courtois als goede vervanger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2003 10:57 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Ok dan... :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2003 13:09 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Die Prestige bugel van Schenkelaars doet het prima.
Meer dan 10 jaar heb ik op een dergelijke bugel geblazen.
Voor 25jaar terug koste deze bugel zo'n 1600gulden.
De klank is ook goed maar dat ligt over het algemeen meer aan de muziekant en aan het mondstuk dan aan de bugel zelf.
Over het algemeen blaas je toch op een trompet wat makelijker in de hoogt dan op een bugel omdat deze en grotere boring heeft.
Alles valt en staat met hetgeen je erzelf voor doet en hoeveel tijd je erin steekt en toch weer met het mondstuk. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2003 20:11 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Daar heb je inderdaad een punt te pakken, maar er zullen toch altijd slechtere instrumenten blijven (ik heb geen ervaring met Schenkelaars) dus ik denk dat het fitfty-fifty is ----> ene helft instrument met mondstuk en andere helft de muzikant die het instrument bespeelt, het is zaak daar een zo goedm ogelijke afweging in te maken

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2003 21:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Maar een goede trompettist kan zelfs op een slechte trompet een acceptabel geluid maken, ook al zweert hij dat hij het ding na het concert zal mollen.
Dus of het fifty-fifty is weet ik zo net nog niet....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 mei 2003 22:32 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Wat is een goed instrument wat is een slecht.
Als een instument lek is of de ventielen lopen voor geen meter of hij is van geen kant stemmend te krijgen of 1 die na 10 jaar uit elkaar valt of nog eerder heb je volgens mij te maken met een slecht instument.
Ik heb met die Pretige Schenkelaar bugel in een gelegenheids fanfare gespeeld van 89 personen waaronder 28 bugels.
De meeste van deze bugels was de Courtois ik was in iedergeval flink in de minderheid en misschien wel de enigste op een Schenkelaars.
Toch was er geen verschil te horen en kreeg mijn collega direct naast mij ( op Courtois)en ik na afloop de complimenten voor de juiste bugel klank van de dirigent, iemand die normaal in de jury zit bij hafabra concoursen.
Waar ligt dat nou aan.
Wat Marnix zegt is volgens mij ook waar dat een goeie muzikant het altijd voor elkaar speelt om een mooi geluid uit een instrument te halen.
(hiermee wil ik niet beweren dat ik die goeie muzikant ben , het is maar een voorbeeld.)
:?:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.