trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe lak / verf ik een trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe lak / verf ik een trompet
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 21:50 
Offline

Geregistreerd: 07 dec 2009 20:41
Berichten: 37
Oke, dit is mijn idee. Ik neem een oude trompet of bugel, ergens goedkoop vandaan gehaald, en wil daar een nieuwe look aan geven. Denk hierbij niet alleen aan een nieuwe kleur, maar meer een 'schilderij'

bijv. 2 of 3 kleuren, 1 achtergrond, en 2 om afbeeldingen erop te spuiten en accentjes. bijvoorbeeld zwarte trompet met rode vlammen erop. ook niet alleen op de beker, maar op de hele trompet.

Graag dus wat ervaringen wat betreft het klaarmaken van het instrument om te verven
- hoe verwijder ik zilver?
- hoe verwijder ik lak? welke gaat het makelijkst?
- wat moet ik nog meer doen voordat ik kan beginnen met verven/spuiten?

het verven zelf:
- wat voor verf / lak kan ik het best gebruiken?
- waar haal ik stickers o.i.d. die ik kan uitknippen en op de trompet kan plakken zodat delen onbespoten blijven? wat voor soort materiaal moet dat zijn?

en daarna:
- moet er nog een beschermende laag overheen, wat werkt het beste?

en tenslotte:
- zonder de trompet, hoeveel zou het kosten om 1 trompet te doen aan geld? (2 kleuren met leuke motiefjes erop),

Groetjes,
Stefan


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 21:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2005 15:02
Berichten: 243
Woonplaats: Arnhem
Volgens mij kan je dit beter op een kunstforum vragen, want \wij' weten meer over hoe je een trompet moet gebruiken waar hij voor gemaakt is zeg maar.

Leuk project, maar ik verwacht meer reacties hier in de trant van: 'je kan beter een trombone mollen, dan heb je meer ruimte om te schilderen...'

Succes er mee. :wink:

_________________
Toet


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:01 
Offline

Geregistreerd: 07 dec 2009 20:41
Berichten: 37
der zullen hier toch vast wel mensen komen die iets van lak op een trompet afweten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:10 
Offline

Geregistreerd: 03 maart 2009 15:50
Berichten: 33
Wat een onzalig plan! Een prima recept om de klankkleur van je trompet te ruïneren.:twisted: Maar ook wel weer humor natuurlijk. :lol:
Een paar tips: zilver hoef je niet per se te verwijderen. De zilverlaag is moleculair gehecht op de messing ondergrond en zal dus niet loslaten bij welke chemische behandeling dan ook. Gewoon laten zitten dus. Gelakte trompetten kan je ontlakken met mierezuur. Ook wel verfafbijt genoemd. Gewoon in potten bij de verfhandel te koop. Lost de laklaag op en het messing/zilver niet.
Voor je gaat lakken is schuren met een zeer fijn schuurpapier nodig èn goed ontvetten (thinner, aceton).
Plakfolie om malen uit te snijden of knippen: Ik zou eens vragen bij een autobestickerings bedrijf. volgens mij gebruiken die een flexibele folie die je dus ook (met föhn) in de vorm van de toeter kunt plakken.
Lak: Ik neem aan dat je wilt spuiten. Ik zou zelf met autolak aan de slag gaan. Blijft de eerste tijd nog wel kwetsbaar denk ik, maar lijkt me de beste optie.
Ben benieuwd naar het resultaat. Post maar wat foto's als het af is.

En ja op een trombone heb je meer ruimte, maar op een bariton nog meer. Of wat te denken van een contrabas? Of een Maserati?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:16 
Offline

Geregistreerd: 07 dec 2009 20:41
Berichten: 37
ik heb hier een oud bugeltje liggen (schenkelaars...), waarvan de zilverlaag grotendeels intact is, alleen bij de 'vasthoudpunten' is ie geel.
Dus schuren, ontvetten, spuiten?
en moet er naderhand nog een doorzichtige laag lak overheen ter bescherming, of is dit niet noodzakelijk?

je hebt zelf ook wel door dat dit niet om de klankkleur van het instrument gaat :wink:
ik wil iets te doen hebben tijdens vakanties, als het kan iets dat trompet gerelateerd is, en met carnaval 2 maanden ver weg leek dit me wel iets leuks om te doen.
uiteraard eerst uitproberen op hele goedkope toeters, en daarna, als het lukt, op 2e hands high-end student modellen, of erg goedkope pro modellen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Nou, lak is makkelijk eraf te halen.

Koop een wat oudere gelakte Vincent Bach (mag ook een studiemodelletje van genoemd merk zijn) en leg die een halve dag in een warm bad. Voor 80% zeker dat de lak er na een poosje wel vanaf is.

Dan moet je hem flink schoonmaken. En het verven ( ik zou rambo buitenbeits nemen ) kan een aanvang nemen.

Verwacht niet dat een trompettist dit snel zal kopen, want je verwoest er een instrument wel mee. Maar misschien een geschifte Japanse verzamelaar....

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:41 
Offline

Geregistreerd: 07 dec 2009 20:41
Berichten: 37
Ik doe dit voor me zelf, niet omdat ik ze wil verkopen. gewoon als hobby of zo.
sommige mensen schilderen schilderijen, sommigen verven miniatuurvliegtuigjes, en ik ga trompetten doen :D

en als ik er uiteindelijk te veel heb doneer ik ze wel aan beginnende leden van de carnavalskapel of zo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2009 22:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
dure hobbie...

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.