trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet lichter laten spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 16:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 11:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Ja dat kan maar de vraag is of het zin heeft.
Je kunt een andere leadpijp laten monteren en/of een andere stembuis. Dat heeft invloed op het speelcomfort maar ook op de klank en intonatie.

Daar komt nog bij dat het niet de goedkoopste aanpassingen zijn, waarvan je je nog af moet vragen of het dan werkt zoals je gedacht had. Ik denk dat het handiger is om naar een instrument te zoeken wat lichter speelt.

Maar zoals gezegd, aanpassen is mogelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 12:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Ja,

Ik weet niet waar je op speel maar ik heb zelf een Bach 37 met een LR25 mondbuis (reversed). Ik heb daar een keer een ronde stembuis voor geprobeerd en ik had het idee dat het instrument daar rapper door werd. Normaal leek het instrument wat kleverig en dat lijkt nu een stuk minder.

Verder weet ik ook dat deze buizen verkrijgbaar zijn voor de Conn Viltage modellen en de Wild Thing van Flik Oaks.

En anders kan je het in je mondstuk gaan zoeken.

Maar hou altijd een ding in de gaten. Wat je aan de ene kant wint, lever je aan de andere kant weer in.

Heb zelf uiteindelijk een Calicchio gekocht. Speelt lichter door minder tegendruk. Heeft wel als gevolg dat je zelf een druk of weerstand moet maken met je adem of ammezuur (heb geen zin om te kijken hoe je het precies moet schrijven :wink: ). Dus aan de ene kant win je maar aan de andere kant lever je weer in.

En hoge noten spelen op een diep mondstuk hield ik ook niet vol. Kon zelf blijkbaar niet de druk/kracht ontwikkelen die je op een diep mondstuk nodig hebt. Kocht ik een ondiep mondstuk. Kan je hoger op spelen maar speelt wel zwaarder. Omdat het mondstuk een tegendruk ontwikkelt. Dus aan de ene kant win je en aan de andere kant lever je net zo veel weer in.

Misschien is het wel handig dat je dit soort dingen weet. Kan je voor jezelf testen en afwegen. Wat wil je makkelijker maken en wat wil je daarvoor inleveren.

Probeer verschillende dingen uit. Voel en hoor wat het oplevert en wat je daarvoor inzal leveren. Probeer eventueel iets voor een paar weken te lenen. En maak dan pas een beslissing. Het zal een afweging blijven want het ideale instrument bestaat niet. Echt niet :evil:

En als je weet wat je sterke kant is kan je daar misschien het beste op inleveren. Dan win je aan je zwakke kant (punten) en je sterke kant kan je wel weer opkrikken.

Maar de makkelijkste manier om je instrument lichter te laten spelen is je studietijd verdubbelen. Heel simpel, iemand die nooit traint zal misschien wel een marathon kunnen lopen. Maar als die persoon met de zelfde schoenen een tijd traint zal die marathon een stuk minder zwaar vallen. Logisch toch. En ik (als ex topsporter) zie trompet spelen toch als een soort sport.
Zorg alleen wel dat je dit goed doet en dat je jezelf niet verneukt door te forceren. Er is genoeg geschreven over indelen van je studietijd.

Dus gebruik die computer alleen nog maar als rustpauze tussen je studies want niemand heeft het perfecte instrument. Probeer op zoek te gaan naar de eigenschappen van materiaal door te zoeken op het net en het vervolgens te proberen en te ERVAREN. Het enige waar je naar kan zoeken is een bij jou passende balans!!

Succes!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 12:40 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Ik ben zelf niet zo voor het "aanpassen" van een trompet. Eerstens omdat als je problemen ondervindt, kun je er beter aan werken dan meteen maar je instrument de schuld te geven, en als je wat veranderd ben je erg veel geld kwijt, wat niet per se ten goede komt aan je instrument, of jezelf. Je kunt dan beter als het niet aan je studeren ligt, even naar Hub van Laar gaan, die maakt trompetten, die doen het bijna vanzelf ( ik heb dat van zeer overtuigde vanLaar blazers ). Persoonlijk vind ik spelen zonder weerstand in het begin erg lekker, maar op den duur gaat het je opbreken. Je moet er aan de andere kant teveel lucht inblazen om het gebrek aan weerstand te compenseren, en dat is ook niet altijd prettig.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 13:43 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Nee hoor, gewoon lekker ermee bezig zijn, en op de juiste manier ( fitness for brass, stamp, oid ) je bereik van uren uitbouwen, en equipment laten voor wat het is....

succes ermee

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 14:20 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
De ideale trompet bestaat wel alleen moet je er toch zelf op spelen.Dat blijft de beperking van het instrument.

Er bestaat veel verschil tussen zwaardere en lichtere trompetten en elk heeft zijn eigen gebied waar hij voor geschikt is. Je moet dus een toeter zoeken voor het werk dat hij moet doen. Een trompet die wat ronder klinkt (vaak zwaarder is qua gewicht) wordt meestal voor jazzsolo's a la Miles Davis gebruikt maar lichte trompetten meer voor het hogere werk (Maynard/Faddis). En dan heb je natuurlijk nog dat 2 dezelfde trompetten toch verschillend spelen !

Een ronde stembuis speelt wat makkelijker door maar geeft iets minder rand aan de toon. Een verzwaarde receiver (Caliccheo) projecteerd de noot wat meer waardoor de grote van de kern van de noot kleiner wordt. Daarom kicksen de meeste in het begin ook zo omdat ze hieraan moeten wennen. Grotere boring meer lucht, groter geluid. Dun materiaal veel boventonen, ect. ect.

Ik heb inmiddels 3 ideale trompetten gevonden waarvan de Monette toch wel de meest ideale is (op het moment).... 8)

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 122 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.