trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verzilveren van je instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 14:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2003 20:08 
Offline

Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51
Berichten: 809
Woonplaats: Maastricht
Nou wanner je iets laat verzilveren c.q. vernikkelen dan krijg je een redox-reactie (chemisch) tussen bij de metalen dit zorgt eigenlijk voor een legering (op een aantal micrometer qua doorsnede) wanneer je laat lakken zit de lak erop. Dus marnix you're right

_________________
www.hppwolder.nl
www.jabluezz.dse.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 sep 2003 19:52 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Per persoon kan het ook nog al eens verschillen.
Het heeft ook te maken met de zuren die uit je handen komen als je zweet.
Zo kan het gebeuren dat er 10 op een rij zitten met eenzelfde instrument waarvan er b.v. 3 problemen krijgen met het groen worden van het instrument.
Ook gebruik van medicijnen kan debet zijn aan de lak.
Natuurlijk speelt het ook mee hoe intensief een instrument wordt gebruikt, 1 maal per week of elke dag.
Over het algemeen is een laklaag iets dikker dan een zilverlaag, waardoor een gelakte trompet iets warmer en iets minder helder gaat klinken. ( de lak dempt een beetje)
Maar je zult een expert moeten zijn om verschillen te horen.
Wat duurzaamheid betreft blijft een verzilverde over het algemeen langer mooi dan een gelakte, echter zijn er grote verschillen in de merken onderling.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2003 10:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Ik lees in de posts volgens mij wat verwarring over de besproken (goud-)lak. Xeno opent nl de topic met te praten over 'goudlak', maar ik vermoedt dat er 'blanke lak' bedoeld wordt.
Misschien toch even handig om vast te stellen wat voor 'coating' we over praten.

Volgens mij bestaan er ruwweg 3 soorten:
- verzilverd
- verguld
- gelakt (blank)
- en tegenwoordig ook steeds meer ongelakt 'raw brass'

de opmerking over het bladderen van goudlak slaat waarschijnlijk op blank gelakt. ( toch?)
Het zou niet mooi zijn als je vergulde instrument begint te bladderen (dure grap)

Bestaan er trouwens ook 'wit-goud' cq platina gecoate trompetten. Dit is namelijk veel minder zweetgevoelig.

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2003 17:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Nou bij mij is zelfs zilver niet bestand tegen mijn zweet, mijn c trompet die opnieuw verzilverd was ( ong 1,5 jaar geleden) is nu zwart, en alweer koperdoorschijnend. 8O :?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2003 06:38 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Van al die edelmetalen (zilver, goud, platina) is zilver de meest onedele. dus, als zilver niet sterk genoeg is, kan je goud proberen: platina is het edelst: deze laatste twee metalen hebben echter het probleem dat ze niet zomaar op messing/koper aangebracht kunnen worden, maar een "voorcoating" nodig hebben. mede daardoor (en door de hogere metaalprijs) is vergulden/"verplatina-en" :?: duurder dan verzilveren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2003 10:51 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
ja dat is wel zo, maar ik hoor toch teveel negatieve verhalen van mensen die vonden dat hun trompet na verzilveren ed minder klonk of waanzinnig moeilijk te bespelen werd.Dat is onomkeerbaar, dus ben ik nog steeds aan het twijfelen of ik er goed aan doe

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2003 16:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Anders kan je overwegen om hem te laten 'borstelen' tot raw brass (is dat mogelijk??)

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2003 20:42 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2003 13:03
Berichten: 4
Woonplaats: Nijmegen
ik heb dus zelf die negatieve ervaring waar marnix op doelt. een tijd geleden een goede tweede hands Bach Bb #37 op de kop getikt. de klank was prima, het instrument had geen deuken, alleen een groot deel van de lak was weg, voornamelijk op de beker en de leadpipe. ondanks waarschuwingen van een collega trompettist was ik wel zo eigenwijs het instrument te laten verzilveren. ik dacht dat hierdoor de duurzaamheid en de klank erop vooruit zouden gaan. uiteindelijk de duurzaamheid wel maar de klank duidelijk niet. ik heb het instrument ook nog door verschillende collega trompettisten laten testen maar allemaal kwamen we tot dezelfde conclusie: de toeter spreekt moeilijk aan en de klank valt snel dood. dit was zeker niet het geval toen de lak er nog (half) op zat. het kan natuurlijk zijn dat dit geval op zichzelf staat, maar het heeft me wel huiverig gemaakt voor verzilveren. :(


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.