trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 07:50 
Offline

Geregistreerd: 19 maart 2002 17:11
Berichten: 32
Woonplaats: Enschede
Ik had de laatste tijd een heel F@#$^&@$&*@^*%ING irritant probleem. Mijn tweede ventiel bleef steeds vast zitten. Niets hielp, ik heb allerlei soorten olie geprobeerd van bach tot hetmann maar hielp niets. Toen maar kijken of er een braam(pje) aan zou zitten maar... nee. Maar wat schetste mijn verbazing. Het derde ventiel zat op de plaats van de tweede en het tweede ventiel op de plaats van de derde.... Kan dit de reden zijn? En hoe is het dan uberhaupt mogelijk om geluid uit de toeter te krijgen. Want als alle ventielen toch hetzelfde zijn, waarom ze dan nummeren?? Ik snap er neits meer van kan een van jullie me helpen?

Groet Gregor


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 08:28 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Gregor schreef:
Want als alle ventielen toch hetzelfde zijn, waarom ze dan nummeren?? Ik snap er neits meer van kan een van jullie me helpen?

Groet Gregor


Ventielen zijn niet hetzelfde. De poorten zitten op verschillende plaatsen, hoewel dit per trompet iets kan verschillen. (heb jij een speciale trompet? o.a. Courtois maakte trompetten met een afwijkende ventielconstructie.....)
Als ik mijn trompet schoonmaak, haal ik alles uit elkaar, bakje met sop, borsteltje, etc. daarna weer in elkaar zetten: het is al een aantal malen gebeurt dat er een ventiel op de verkeerde plek terecht kwam, en dat was ogenblikkelijk te merken aan het feit dat je er geen lucht meer doorkreeg. of dit specifiek voor de tweede en derde ventiel geldt, weet ik niet, mar de derde op de plaats van de eerste wel. Ook een ventiel omdraaien (kan ook niet bij elke toeter) geeft zo'n effect.
Als ik het goed begrijp doet ie het nu weer goed?


Laatst bijgewerkt door Rik Baars op 25 sep 2003 12:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Ventielen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 08:32 
Offline

Geregistreerd: 19 maart 2002 17:11
Berichten: 32
Woonplaats: Enschede
Ja hij doet het nu weer beter. Het ventiel blijft niet meer haken. Maar ik vroeg (vraag) me nog steeds af hoe het kan dat je gewoon op de trompet kunt spelen als je de tweede en de derde ventielen omwisselt. Raar..... Ik had bij mijn oude bach toeter idd. ook dat iig het eerste en het derde ventiel omwisselen resulteerde in het feit dat er geen lucht meer doorheen kon stromen. Maar bij die toeter heb ik nooit 'geprobeerd' de tweede en de derde om te wisselen.

Gregor


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 10:05 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
't was toch geen Belgische trompet ??? 8O :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Ventielen
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 10:10 
Offline

Geregistreerd: 19 maart 2002 17:11
Berichten: 32
Woonplaats: Enschede
Hahaha :lol: nee geen Belgische trompet. Het betreft een Calicchio 1s2. Ik stond echt verbaasd dat de ventielen er verkeerd in zaten. Ik heb hem gisteren helemaal schoongemaakt en daarbij dus ook de ventielen opnieuw geolied en daarbij merkte ik dit 'euvel' op. Toch snap ik nog niet hoe dit kan, want ik dacht ook dat de ventielen op verschillende plaatsen de poorten hebben zitten, maar blijkbaar niet bij het tweede en derde ventiel :? :? :? :? :?

Gregor


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 16:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54
Berichten: 1038
Woonplaats: Groningen
Van mijn jaren 80 Besson Meha C kan ik ook ventielen omdraaien en er mee spelen.
De ventielen zijn genummerd om de problemen die Gregor beschrijft te voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 17:42 
Offline

Geregistreerd: 21 sep 2002 09:24
Berichten: 114
Woonplaats: Langdorp, België
Inderdaad, bij mij zijn de ventielen ook genummerd. En als ik het ventiel wel op de juiste plaats steek, maar omgekeerd, kan ik inderdaad niet blazen.

Eigenlijk allemaal nogal evident niet? Ik vind het dus meer dan raar dat op een goed instrument als het jouwe dat wel zou kunnen. Echt vreemd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2003 21:29 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Ook van sommige Getzen trompetten kun je het 2e en 3e ventiel omdraaien zonder dat je het merkt.
Als je deze naast elkaar houdt zul je ook zien dat de ventielen er nagenoeg hetzelfde uitzien.
Als je de pompen eruit haalt en je drukt het ventiel in kun je zien of het ventiel wel of niet voor de opening verschijnt.
Het ligt aan de constructie van de ventielen en deze is natuurlijk bijna nooit het zelfde bij de verschillende merken.
Gebruik ook olie op siliconen basis deze doet het beter dan de gewone standaard olie zonder een merk te noemen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 113 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.