trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waterklep op derde pomp - Waarom niet, (on)-handig?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 07:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2001 20:44 
Offline

Geregistreerd: 27 nov 2001 21:19
Berichten: 4
Woonplaats: Eindhoven
Ik zou graag wat meningen willen hebben over het ontbreken van de waterklep op de derde pomp. Ik speel zelf op een Yamaha 6310-ZS en daarbij ontbreekt dus de waterklep (ik heb er dus maar ééntje op de stempijp). Ik vind dat aan de ene kant prettig omdat het instrument dan weer wat lichter is, aan de andere kant is het zeer onhandig. Zeker als je 'water' uit de derde pomp moet laten en maar weinig tijd hebt moet je de pomp losschroeven, eruit halen, er weer inzetten en weer vastschroeven (de vergrendelschroef uiteraard!). Kan iemand mij nog een andere reden geven, behalve die van gewicht, waarom fabrikanten deze waterklep niet monteren?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 14:32 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 923
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Hallo, Maurice<p>Ook op Bach 180ML ontbreekt ook de waterklep op de derde pomp. Inderdaad soms hinderlijk als je nogal "vochtig" speelt... warme adem, koud instrument, condensatie of gewoon teveel speeksel...<p>Als reden voor het ontbreken van een waterklep op de derde pomp moet men het streven naar een maximaal ongehinderde doorstroming in de buis van de trompet. De aanwezigheid van stempompen veroorzaakt kleine plaatselijke wervelingen in de luchtstroom en komt niet ten goede aan een ongestoorde doorstroming van de trillende luchtkolom (vervorming van de triling). Vandaar dat er ook verschillende types waterkleppen zijn; Amado-klep (de kleine drukknopjes) van Getzen die ook op andere merken terug te vinden zijn. <p>Naast het veroorzaken van de werveltjes is misschien ook de plaats waar deze waterkleppen worden aangebracht eerder gevoelig... dit gaan over de verstoring van de vorming van klankbuiken en klankknopen (weerom de trilling dus!).<p>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 14:38 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2001 22:03
Berichten: 20
Woonplaats: Voorhout
Je kunt het als extra laten monteren en daar word waarschijnlijk dan weer extra aan verdiend.<br>Ook is het zo dat elke extra op een instrument moet worden betaald en dat de aanschafprijs dus duurder word wanneer er eentje standaard word gemonteerd, de drempel kan zo te hoog worden en de keuze voor een ander merk wellicht sneller gemaakt.<p>Ik vind dat je gelijk hebt dat het erg onhandig is en ik heb toen ik een Bach speelde waar er ook geen opzat deze snel besteld bij Pfeiffer in Rijswijk.<br>Is niet zo gek duur en gewoon heel makkelijk!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 14:52 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Bij de bach bes trompet kun je heel snel het derde ventiel buisje eruit halen. Ze hebben dit zo gemaakt om een zo mooi mogelijke bocht te houden. Dat waterklepje betekent een oneffenheid in de buis(gat, extra gewicht, enz.). Geen klepje is dus beter voor het spelen, maar lastiger voor het water uit laten. Bach heeft daarom zo'n extra buisje in de derde pomp gestopt. Het is namelijk niet eenvoudig om (miereneukerig gezien) de goede plek voor het gaatje te vinden. De geluidstrillingen ketsen allemaal ergens anders in je instrument tegen de buiswanden. Door het waterklepje op een bepaalde plek te zetten kun je bepaalde noten kiksgevoelig maken, omdat de geluids trillingen op die plek de wandbuis horen te raken.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2001 22:11 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Wat verschillende anderen en ik hebben is dat het buisje er gewoon uitschuift als je de trigger gebruikt.. Heel onhandig want dan klinkt je noot verschrikkelijk vals... Iemand suggesties?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2001 22:47 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Je kunt je buisje laten opruwen. Of er een hele dikke vaseline opsmeren. Wat een snelle en doeltreffende methode is, is gewoon je buisje even zachtjes op de grond gooien. Er komt dan vuil in het buizenvet te zitten, wat weer zorgt voor een stugger heen en weer gaan van het buisje, terwijl door het buizenvet je de buyis er wel uit kan halen als dat nodig is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2001 00:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Bovenstaande is neem ik aan als geintje bedoeld. Doe dat in godsnaam niet!<p>Er is een heel simpele methode die hiervoor veel gebruikt wordt. Haal het buisje eruit en duw met je duim tussen de twee pijpjes (voorzichtig!) Hiermee zullen de pijpjes een milimeter uit elkaar gaan staan. Dit is vaak al voldoende om de buis wat stakker te zetten. Mocht het niet voldoende zijn doe je het nog een keer maar wel voorzichtig (op het oog kun je namelijk niet zien of de stand is veranderd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2001 15:43 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Nou ja geintje, meer een noodmaatregel, zou ik zeggen. Hans jouw tip is inderdaad een stuk beter,maar ook niet risicovrij. Ik heb een keer een beetje spanning, zoals dat dan heet, op m'n stempomp willen zetten, omdat die ook te licht ging( een keer water uit en ik moest opnieuw stemmen). Ik had toen wel twee stukken in m'n hand. Dus inderdaad oppassen! :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 110 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.