trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valse Yamaha trompet? - Wie kan helpen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2024 05:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2001 22:34 
Offline

Geregistreerd: 28 dec 2001 22:21
Berichten: 40
Woonplaats: omg. amersfoort
Bij mij op de harmonie zit sinds kort iemand met een Yamaha C-trompet met extra buis om hiervan een Bes-trompet te maken. Sinds een paar weken klinkt de trompet naar haar idee vals, iets wat haar hiervoor niet opgevallen was. Ik heb er op gespeeld en hoorde inderdaad "vreemde intervallen" Met een stemapperaat erbij bleek dat er een groot verschil zit, dan weer is een toon veel te hoog, dan weer veel te laag enz. Het maakt hierbij niet uit of ik een toon met of zonder ventielen speel. Ik heb gekeken of de goede stembuis er wel in zat en of de ventielen wel goed zaten dit was in beide gevallen goed. Bij de muziekhandelaar is ze nogal overdonderd en met een stem apperaat naar huis gestuurd (niet echt leuk voor je zelf vertrouwen!!!) Zelf speel ik al een flink aantal jaren op behoorlijk nivo en ik kan er dus ook niets mee en geloof niet zo in het verhaaltje van "meer oefenen" Misschien kan iemand ons helpen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 dec 2001 22:51 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Zitten er ook aparte ventiel buizen bij voor het ombouwen van C naar Bes? Misschien dat de trompet daarom raar doet. Voor een bes trompet heb je bij de ventielen ook meer buislengte nodig, dus niet alleen die extra buis bij de stempomp. Misschien dat dit het antwoord is op jullie probleem?<p>Succes.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2001 12:50 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Ik denk dat High Q gelijk heeft...mij is bekend dat Kanstul Es/D-trompetten ook dit systeem hebben...er zitten bij aanschaf 2 sets buizen bij met de stemming erin gegraveerd. Het scheelt bij de kleinere niet zo heel veel, maar bij bv. je trigger bij het 1e en 3e ventiel maakt het wel degelijk uit. Misschien is het verstandig om te kijken of er in die stembuizen van die bes/c-trompet ook iets staat. Ik vind het wel een interessant verhaal! Ik wist wel dat er dergelijke instrumenten waren, maar niet dat ze nog in gebruik waren...ik zou er maar zuinig op wezen! Is het een oud instrument?

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2002 13:30 
Offline

Geregistreerd: 29 sep 2001 12:44
Berichten: 7
In een folder van Yamaha trompetten van vorig jaar (2001) staan twee C trompetten die geconverteerd kunnen worden naar Bes, d.m.v. het vervangen van buizen.<br>Het gaat wel om een intermediate (YTR-4435) en een standaard model (YTR-2435), dus het zijn geen top trompetten van Yamaha. Maar dat hoort op zich geen probleem te zijn omdat Yamaha instrumenten over de gehele lijn meestal van redelijke to goede kwaliteit zijn. Het verschil is dat bij de standaard trompet alleen een vervangende buis voor de stembuis zit en geen buizen voor de eerste en derde ventielbuizen, misschien is dat het probleem? Misschien zijn deze nog wel los te bestellen. Je kan ook eens proberen om de ventielbuizen van een echte Yamaha bes trompet te gebruiken om te kijken of dit beter intoneert, ik denk dat die ook passen.<br>Mvrgr.<p>Arend<br> <p>Edited by: Arend


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2002 23:11 
Offline

Geregistreerd: 28 dec 2001 22:21
Berichten: 40
Woonplaats: omg. amersfoort
Hallo allemaal,<br>Dank jullie voor de reactie`s gisteren hoorde ik dat ze de trompet heeft ingeruild voor een andere. Zelf dacht ik ook dat het perobleem lag bij het ontbreken van de extra buizen maar waarom de natuurtonen ook niet stemmend te krijgen waren zal nu wel altijd een vraag blijven.<p>Groeten Hilda<p>Edited by: Hilda


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2002 17:40 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Jamaar, als ze nog nooit op een C-trompet heeft geblazen en als dat een large bore trompet is zou het wel kunnen dat het een beetje aan haar lag... hiermee wil ik niets insinueren hoor maar dat is gewoon zo. Een Bb-er klinkt veelal in het begin vals op een C. Het kan zijn dat ze volledig verward was omdat ze een andere toon hoorde dan dat ze gewends was op haar Bb. Ze wilde dat corrigeren maar daardoor is er kans dat het vals klonk... Zijn er die me gelijk geven?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2002 23:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Op zich heb je daar zeker gelijk in. Het is voor Bb-ers zeer moeilijk om op c te spelen als je er niet aan gewend bent.<p>Alleen is het in 999 van de 1000 gevallen wel zo dat een combi-instrument inderdaad vals is. Het is niet voor niets dat Yamaha dit systeem niet levert op de duurdere modellen, alleen op de goedkopere.<p>Bij een Eb/D combinatie of piccolo Bb/A is het verschil minder groot maar toch heb je ook daar altijd dat de ene stemming beter klinkt dan de andere.<p><br>www.brassimport.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.