trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bes-trompet/es-cornet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 nov 2024 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bes-trompet/es-cornet
BerichtGeplaatst: 29 maart 2005 22:52 

hallo

ik speel sinds een tijdje naast trompet ook es-cornet,dat zou wat makkelijker in de hoogte moeten kunnen maar ik heb het gevoel dat ik mijn lucht niet kwijt kan. als ik al een tijdje aan het spelen ben(ong. een uur)lijkt het alsof ik dicht zit en als ik dan mijn trompet pak en daar mijn es partijen op speel gaat het nog makkelijk. op cornet kan ik dan net een hoge a spelen (lees d op trompet) terwijl ik op trompet nog een hoge f haal. heeft dit met mijn verschillende mondstukken te maken? op trompet heb ik een dennis wick 4x en op cornet een bruno tilz 7dw. ik hoop dat iemand hier een andwoord op heeft want door het klank verschil in beide instrumenten kan ik niet alles op trompet spelen daar is mijn dirigent het niet mee eens,anders had ik dat wel gedaan(dat had ik eigenlijk het liefste gehad).

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2005 08:50 

De boring van je es-cornet is hoogstwaarschijnlijk een maatje kleiner dan de boring van je trompet. Dat je je lucht niet kwijt kan klopt dan wel. Op een es-cornet heb je ook niet zozeer veel lucht nodig alswel veel luchtdruk om de hoogte in te komen.
Zelf speel ik reeds zo'n 21 jaar trompet en de laatste 6 jaar ook es-cornet en in het begin kon ik ook hoger op trompet dan cornet. Inmiddels zit er geen verschil meer in de bereiken. Op beide soorten toeters speel ik met een schilke 20 mondstuk dus wat betreft het verschil tussen je mondstukken houd ik wijselijk mijn mond.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2005 09:12 
Moderator

zowiezo onverstandig, om als de hoogte een probleem is, een kleiner instrument te nemen. Dat lost het technische probleem niet op. Dus eerst daaraan werken.

Bovendien, een cornet is geen trompet, en vereist een andere speelmanier als een trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2005 13:16 

Bij escornet is het (naar mijn mening) veel meer zaak om heel veel druk achter je lucht te zetten... Dit heb ik bij trompet niet zo erg nodig, daar haal ik de noodzakelijke hoogte ook wel zonder echt als een compressor te spelen. Maar omdat je op escornet een rondere toon wilt hebben (lijkt me) moet je juist zorgen dat je je keel open houdt, en heel veel lucht door je toeter heen blaast, in plaats van erin.

Het idee wat ik hierbij gebruik, is dat je je keel open moet zetten alsof je tegen een spiegel ademt, zowel bij in- als uitademen, en dan denken dat de spiegel voor je beker staat, en dat je hem moet laten beslaan.
Zo blaas je heel veel lucht door je instrument heen, en gaat je toonkwaliteit ook erg vooruit.
Verder is het inderdaad gewoon training, een andere speelmanier is vereist, en die moet gewoon getraind worden.

Succes ermee!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2005 15:56 

marnix schreef:
zowiezo onverstandig, om als de hoogte een probleem is, een kleiner instrument te nemen. Dat lost het technische probleem niet op. Dus eerst daaraan werken.

Bovendien, een cornet is geen trompet, en vereist een andere speelmanier als een trompet.

het probleem is niet de hoogte op trompet maar voor de klankverhouding in het orkest leek het de dirigent mooi om bij sommige partijen een es-cornet te gebruiken om die een hele andere klank heeft dan een trompet. het proleem is dus dat het lijkt of de cornet dichtslaat in de hoogte en ik me kapot speel een probleem wat ik op trompet nooit heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2005 09:28 

Probeer eens wat extra druk te zetten van je middenrif uit als je in de hoogte gaat. Alsof je een accent zou geven zonder tong te gebruiken. Het helpt mij alleszins

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur