trompet.nl > forum > Toon onderwerp - diep mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 nov 2024 00:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 22:55 

Ook dat geldt voor trompet en bugel in elk orkest.

Je oren open zetten is ook voor elk instrument van toepassing, net zoals samenspelen, klankkleur etc. Dat is voor mij geen knop omzetten, dat hoort gewoon bij muziek maken.

Ik ging alleen maar in op jou zin "Het is een wereld van verschil, trompet en bugel.". Ik zie dat dus anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 23:46 

jullie geven wel wat intressante antwoorden maar ik kan me niet overal een voorstelling bij maken bv. veel lucht geven word een beetje moeilijk omdat ik vaak hoor dat ik op veel lucht speel,dus moet ik dan nog meer geven(mi trompeta)? toen ik op es-cornet begon gaf ik teveel lucht en sloeg ik dicht als het te hoog ging,hoe zit dat op bugel? en als het nagenoeg hetzelfde is(erik veldkamp)wil dat dan zeggen dat ik net zoveel kracht kan gebruiken als op trompet of moet ik,zoals op op es-cornet,meer luchtdruk gebuiken inplaats van veel lucht?

het luisteren en inmengen lijkt me inderdaad op elk instrument hetzelfde maar daar was ik al uit.

gr ron

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2005 08:33 

Maak je er niet druk over. Het wijst zich vanzelf. Probeer gewoon een mooie klank te maken op een bugel dan zit de lucht ook wel goed.

En natuurlijk luisteren, mengen, samenspelen, etc... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2005 12:30 

erikveldkamp schreef:
Ik ging alleen maar in op jou zin "Het is een wereld van verschil, trompet en bugel.". Ik zie dat dus anders.

Zou je kunnen stellen dat als je je ademhaling goed onder controle hebt het wisselen tussen trompet en bugel niet meer zo'n probleem is?

Ik probeer op bugel wel altijd een beetje ingetogener te spelen, en niet te veel te 'knallen' zoals dat op trompet soms wel mooi is. Mijn Yammie 631 gaat dan namelijk een beetje vies klinken...

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2005 13:04 

Als je een goede klankvoorstelling hebt van het instrument waar je op speelt en in welke "setting" je het wilt gaan gebruiken ben je al een heel eind op weg. In ieder geval weet je waar je naar toe moet werken. Als je geen goede klankvoorstelling hebt, helpt een goede ademhaling of embouchure ook niet echt. Dat is net zoiets als dat je een geweldige auto hebt, maar je weet de weg niet...

Als je gaat "knallen" op een bugel, hoef je ook geen bugel te gaan spelen. Daar is ie namelijk niet voor uitgevonden. Trompettisten zoals Frediie Hubbard spelen desondanks toch alsof ze trompet spelen op een bugel. Maar ze klinken toch warmer dan ze op hun trompet zouden kunnen. Maar hij is solist, dus kan ie doen wat ie wil.

Daarnaast is het speelgevoel anders op bugel, de speelmanier op zich verschilt niet zoveel. Als je een warm geluid op trompet wilt speel je min of meer op dezelfde manier als dat je een warm geluid op trompet wilt. De weerstand is alleen wat anders door de andere bouw van het instrument en mondstuk.

Als je de ademhaling onder controle hebt, is het sowiezo makkelijker spelen. Dat geldt voor elk instrument. Misschien kun je wat opsteken van mijn colums in de nieuwe Sonic. Daar ga ik uitgebreid in op de ademhaling en ademsteun.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur