Mensen toch! Wat staat hier nu wezenlijk:
Roel schreef:
Ik blijf dit verschrikkelijk gevaarlijke uitspraken vinden. Ik hou heel erg van de sound en het gevoel voor muzikaliteit dat heel erg veel trompettisten van een grote pot neigen te krijgen.
Ik gebruik niet voor niets bijvoeglijke naamwoorden en bijzinnen.
Deze bijdrage:
delano schreef:
Davis speelde op een Heim met volgens mij een 15.85 mm rim en idd een heel diepe cup. Ik weet niet wat er mis is met zijn sound en muzikaliteit maar ik wacht af.
Als je bij de Warburton signature mondstukken kijkt zitten daar enorm veel 3c varianten bij (b.v Sandoval) en nog veel meer in de 16.00 mm zone.
Zag toevallig nog Clifford Brown voorbij komen op een Bach 18C of zoiets. Freddie Hubbard op Bach 6, Chris Botti op Bach 3. Bergeron op 16 mm.
Kort samengevat heb ik de indruk dat in de niet-klassieke wereldtop de 3C cup zo'n beetje de standaard is met de de Bach 7 en 10 3/4C als goede tweede en derde.
Ik meen dat mijn voorbeeld qua trompetbeheersing (Clark Terry) op iets van Bach 6 of 7 speelde.
Ik hoop dat ik het helemaal verkeerd zie en/of ik de genoemde namen ten onrechte een goede sound cq muzikaliteit heb toegedicht.
Dan kan ik in ieder geval leren hoe ik verder moet.
had dan ook niet geschreven hoeven worden. Het sarcasme is me niet ontgaan, maar is, zoals ik hieronder zal toelichten, volledig misplaatst.
Davis is een topmuzikant, maar mijns inziens zeker geen toptrompettist, Sandoval, tja, daar zeg ik maar gewoon even niets over, Clifford Brown klinkt vast super, maar mijn voorbeeld is hij qua sound niet, Freddie Hubbard is een buiencategorie waar theorieën geen vat op hebben, Chris Botti heeft een heel erg goede geluidsman, en daarmee wil ik niet beweren dat hij slecht klinkt, maar gewoon dat hij een verschrikkelijk goede geluidsman heeft. Bergeron is ook geen voorbeeld van me qua sound als jazzsolist, Clarke Terry kun je net als Freddie overal op laten spelen, maakt geen donder uit.
Maar dit alles doet niet ter zake. Ik heb alleen maar gezegd dat ik hou van de klank en het gevoel voor muzikaliteit die grote mondstukken doorgaans teweeg brengen bij het gros aan trompettisten. Ik heb dat niet voor niets zo omslachtig en voorzichtig geformuleerd, en dat was als reactie op Theo's naar mijn mening nog steeds zeer gevaarlijke uitspraak:
Theo van Kampen schreef:
Een 1,5C is geen mondstuk maar een emmer.
Er zijn, ook op dit forum, mensen die daarop kunnen spelen maar de meeste trompettisten presteren beter op een mondstuk van kleinere omvang.
NIET NAAR LUISTEREN. Luister liever naar Marnix:
Marnix schreef:
Je moet spelen op een mondstuk dat voor jou het beste werkt. En iedereen die zegt dat een klein of groot mondstuk niet goed is, en iedereen die zulks afraadt, kletst uit zijn nek. Want er is maar 1 persoon die kan voelen wat werkt, en dat is de bespeler.
Grote mondstukken leggen de focus af van snel, hoog en veel, en zorgen er vaak voor dat je eerst en vooral eens gaat werken aan gewoon lekker in het middenregister van die trompet goed klinken naar de sound die je in je hoofd hebt, en werkt aan je muzikaliteit. Niemand, maar dan ook niemand zit te wachten op een muzikaal onderontwikkelde trompettist die snoeihard en onvermoeibaar de hoogste noten met een bloedstollende snelheid weet te raken.
Is een stokpaardje van me, zal dus wel gewoon, zoals ik al zei, aan mij liggen.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2