Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
brassman
|
Berichttitel: Geplaatst: 04 dec 2001 10:08 |
|
Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00 Berichten: 58 Woonplaats: Rotterdam
|
Kees,ik ben het gedeeltelijk met je eens....de binnendiameter is mijns insziens heel belangrijk,temeer daar je lippen de ruimte moeten hebben om te buzzen/vibreren,en dat gaat met een "wat" groter mondstuk allicht beter dan met een kleiner.......echter te groot is ook weer niet goed.Mijn docent zei destijds,vergelijk het maar met een paar schoenen,te grote schoenen lopen ook niet lekker. <br>Het enige echte nadeel van een nieuw mondstuk uitproberen is de lange termijn die er aan vast zit,het duurt gewoon een tijd eer je er aangewent bent,en die tijd krijg je van een muziekzaak vaak niet,en dan praat ik over diverse weken,en zolang lenen ze dat mondstuk heus niet uit,want dan wordt het zo langzamerhand een gebruikte die je terug komt brengen.Meneer Rensink zag natuurlijk een gat in de markt en daar is wat van te zeggen......maar of het werkt....wie het weet mag het zeggen!!!!!!
|
|
Omhoog |
|
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 07 dec 2001 01:30 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
Waar ik nog niemand over heb gehoord is de soort muziek die je speelt. <br>Natuurlijk klinkt een Bach 1 1/2 C mooi als je tweede speelt in een harmonie of symfonie-orkest maar als je als leadtrompettist in een big band speelt ben je op een 1 1/2 C gauw uitgespeeld (natuurlijk, uitzonderingen daargelaten voordat er weer reacties op komen). Als je alleen lead speelt of in een popband heb je meer aan een Warburton (6 of 7)SV dan aan een badkuip. Je houdt het gewoon langer vol. Als je in een harmonie-orkest speelt is dat element veel minder van belang. Ik denk alleen dat meneer Rensink daar geen rekening mee houdt.
|
|
Omhoog |
|
|
kennyvh
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 dec 2001 13:23 |
|
Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18 Berichten: 391 Woonplaats: Belgium
|
Ho, jawel hoor! Als er één iets is waar Rensink wel rekening mee houdt zijn het de orkesten waarin je speelt en welke stem je speelt. Voor een bigbander zal hij bijvoorbeeld zeker een ondiep mondstuk nemen want met badkuipen kom je er niet, al speel je dan lead/solo/derde/vierde partij ... Ook de verschillende stemmen: hij zal ondieper gaan voor de eerste en dieper voor de tweede en derde stem in harmonie, fanfare, brassband, kamerorkest, symfonisch, hij houdt er allemaal rekening mee. Ik heb daar een ruime vragenlijst voor moeten invullen. Ik geef je daarin ongelijk.<br>Ik ben naar Rensink geweest, het aangemeten mondstuk bevalt me trouwens: toename van het register (voorheen contre do (C) maximaal, nu contre mi (E))+ beter klank om symfonisch te spelen, omdat ik het beu was om in de winkel mondstukjes te testen... Je krijgt daar de keuze uit een veertig/vijftig modellen en maak maar je keuze, je kan hoogstens vijf noten spelen op ieder mondstuk als je ze allemaal op korte tijd wil testen. Je bent gegeneeerd omdat je daar staat te toeteren in die winkel, je voelt je echt niet op je gemak. Kijk, waarom geven de mondstukfabrikanten geen koffers met hun mondstukken aan eventuele kopers en laten ze de kopers een dagje testen, op het gemak thuis? Dat zou het beste zijn... Een fabrikant die daarmee begint gaat succes hebben! Wat is nu een koffer per provincie??? Dat kost hun allemaal twee maal niets!! Dat ze op hun website een e-mailadres zetten van een persoon die daarvoor verantwoordelijk wil zijn ofzo hé...<br>Wat denk je daar van?
|
|
Omhoog |
|
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 08 dec 2001 14:37 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
Dat klinkt allemaal zo logisch, dat je geen Henk Rensink hoeft te zijn om die adviezen te geven. Hartsikke leuk dat het jou heeft geholpen, maar een GOEDE docent had je daar net zo makkelijk mee kunnen helpen. <br>Verder is en blijft het belangrijkste gedeelte van je mondstuk het gedeelte dat contact maakt met je lippen, dus de rand. Een rand is niet aan te meten, alleen aan te voelen. Ik heb tijdens mijn conservatorium studie een keer of drie, vier van mondstuk gewisseld en ben nu sinds twee jaar op een rand gestuit die me echt super bevalt. Het blijft gewoon een kwestie van voelen. Als het mondstuk dan te groot, te klein, te diep, of te ondiep is, weet je tenminste welke rand jou het best bevalt. <br>Verder vind ik het buitengewoon belachelijk dat je bij hafa trompettisten een mondstuk gaat aanmeten op stem. Oh, jij speelt tweede, dan zal ik even kijken in mijn koffer met tweede stem mondstukken.....Belachelijk. Ik kom dus tot de conclusie dat de eerste trompet van de harmonie op een ..Dcup speelt, de tweede op een..Ccup en de derde trompet heeft een ..B cup. Hahahahaha, laat me niet lachen, klopt geen reet van. Als je eerste trompet speelt in een harmonie en weet je dat je daar meer voor moet doen, qua studeren enz, dan een tweede of derde partij. Als je niet de conditie er voor wil hebben maar wel de partij wil spelen neem je een ondiep mondstukkie dan gaat het wat makkelijker, maar klinkt het beroerder. Dat is toch helemaal niks. Als ik dirigent was zou ik me dood ergeren aan een trompettist met een scherpe, penetrante toon op de eerste stoel.
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
|
|
Omhoog |
|
|
kennyvh
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 dec 2001 13:03 |
|
Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18 Berichten: 391 Woonplaats: Belgium
|
Reactie voor Jongeling:<p>Ik ben het deels met je eens, ook ik zou als dirigent geen trompettist op de eerste stoel willen hebben met een scherpe klank, maar ook niet op de tweede en op de derde en als die er zijn, de vijfde, zesde, zevende, achtste stoelen... Ik haat het als ik in een symfonieorkest speel en er zit iemand naast mij die zo'n 'mexican trumpeter-sound' heeft (wat wil je, hij speelt op een Schilke 14A4a in een symfonieorkest!!!). Toch denk ik, dat als iemand gans de tijd tweede of derde cornet/trompet speelt kan aangeraden worden om op een ondieper mondstuk te gaan spelen, eventueel alleen voor in dat orkest. Je merkt het verschil hoor! Zeker in Brassband! <br>Hey ik zeg ook niet, neem een bepaald mondstuk omdat dat gewoon gemakkelijker speelt. Het is een grote misopvatting en dit leidt veelal tot overhaaste en foute aankopen bij een mondstukkenboerhandelaar. De klank moet goed zijn/comfort moet goed zijn. Dat is de essentie van de zaak. Het is geven en nemen bij een mondstuk en het perfecte mondstuk bestaat niet, volgens mij althans.
|
|
Omhoog |
|
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 09 dec 2001 22:50 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
Check de site van Bobby Shew. Die zegt ook dat alle goede trompettisten toch blijven zoeken naar het ideale mondstuk. Dat is volgens mij ook een goede zaak. Het is natuurlijk niet goed als je technisch niet solide onderlegt bent, om dan in dat oerwoud te duiken. Daarom wordt amateurs altijd aangeraden eerst een "standaard" mondstuk te nemen. Bij het bereiken van een bepaald niveau van spelen ben je pas rijp en ervaren genoeg om met mondstukken te gaan pielen. Kijk daar dus mee uit, want je kunt het trompet spelen voor jezelf een hel maken. Probeer dus niet te veel, maar gewoon rustig aan en op z'n tijd eens wat anders proberen.
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
|
|
Omhoog |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|