trompet.nl > forum > Toon onderwerp - diep mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 nov 2024 01:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 16:31 

Wat zou het verschil dan moeten zijn ?

Ik heb trouwens ook jarenlang bugel gespeeld in een fanfare, dus ik heb enige ervaring daarmee. Daarnaast gaat het me over de manier van spelen, dat is hetzelfde volgens mij. Ik heb natuurlijk een andere klank op mijn bugel als jij, maar datzelfde geldt ook voor trompet. Maar dat heeft minder met de speelmanier te maken, maar meer met de bouw van het lichaam. Iedereen ontwikkelt een ander geluid al speel je min of meer op dezelfde manier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 16:36 

Klopt, maar ik heb toch het idee dat jazzsolo's op bugel vaak wat 'rauwer' klinken als bijv een solootje in de fanfare. Natuurlijk zullen de speelmanieren voor een groot deel overeenkomen, het is hetzelfde instrument.
Maar toch, bij de uitvoering hoor je toch duidelijk of er een lichte of klassieke bugelist aan het werk is. Dit ligt m.i. voor een groot deel aan je muzikale opvoeding, en natuurlijk ook aan de voorgeschreven muziek, maar ik denk dat er in de speelmanier ook wel minieme verschillen moeten zitten om het klankverschil te verklaren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 17:16 

hmmm ik denk pers ook niet dat er veel verschil is....

luister bvb eens naar de bugelsolo's van sandoval.... die zijn bij momenten zo warm en rond van klank dat menig dirigent van een fanfare hem in zijn orkest zou willen!
dat er meer vershillende technieken gebruikt worde kan wel... waardoor het bij momenten idd ook anders klinkt dan de 'klassieke' bugelklank. maar dat heeft meer te maken met aanzetten en zo (denk ik) dan met manier van spelen.
(er zit nu eenmaal meer variatie in aanzetten bij jazz en lichte muziek da bij klassiek)

en uiteindelijk kun je er toch maar op blazen he.....

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 17:23 

Dan moet je maar eens naar Ack van Rooijen, Clark Terry of Chuck Mangione luisteren. Dat geluid zou in een fanfare niet mistaan denk ik.

Ik zal ook niet opvallen in een fanfare (qua geluid) denk ik. Ik pas mijn klank dan gewoon aan. Er zijn natuurlijk wel bugelisten met een rauwer geluid, maar dat geldt ook voor trompet. In een fanfare zouden zij zich ook (moeten) aanpassen. Als solist heb je wat meer de ruimte om je eigen geluid te profileren.

Ik wil alleen maar zeggen dat de speelmanier tussen de verschillende muzikanten niet zo groot is als je zouden denken. Je past je alleen aan de omstandigheden aan. Ik zou ook niet veel anders trombone spelen als dat ik trompet of bugel speel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 21:14 

erikveldkamp schreef:
Ik wil alleen maar zeggen dat de speelmanier tussen de verschillende muzikanten niet zo groot is als je zouden denken. Je past je alleen aan de omstandigheden aan. Ik zou ook niet veel anders trombone spelen als dat ik trompet of bugel speel.

Mee eens, als je een fanfareblazer (of wie dan ook aan de klassieke kant) en een pop/jazz blazer allebei een toonladder laat spelen en je knipt de eerste 10e seconde van elke noot af, je het verschil nauwelijks zal kunnen horen. Het verschil zit voornamelijk in de aanzet van de noot. Natuurlijk zijn er aan beide zijden uitzonderingen op die regel, met name de uitgeproken solisten (voordat daarover weer discussies ontstaan).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 21:59 

Voor mij is het allemaal nog niet duidelijk. :?:
Hoe moet een trompettist in een fanfare klinken, en hoe moet een bugellist in een fanfare klinken.
Na vele jaren ervaring in fanfare zowel harmonie ben ik trompettisten tegen gekomen die als een bugel klonken en bugellisten die als een trompet klonken.
Daarbij is de aanzet inderdaad heel belangrijk.
Wat me opvalt is dat de laatste jaren er steeds meer een knipoog komt naar de lichte muziek waarbij de trompet dan ook wat feller mag klinken.
Daarbij zijn noten boven de C3 geen uitzondering meer,
Wat een frustatie eigenlijk, tot en met het eind van de repetitie een behoorlijke C3 kunnen toeteren :lol: wordt de lat weer hoger gelegd tot aan F3 en G3.
:cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 22:08 

Ik ging in 1e instantie in op de opmerking dat je heel anders bugel zou moeten spelen dan trompet. Ik zie dat verschil niet zo, omdat je je automatisch aanpast aan de muziek (als het goed is). Dat geldt net zo goed voor trompet als voor bugel.

Als je dus in een fanfare setting speelt als tutti instrument moet je ook zorgen dat je mengt. Daarnaast moet de groep op zich wel weer aanpassen aan de muziekstijl. Bugels hoefen zich wat dat betreft qua klank wat minder aan te passen aan de muziekstijlen in vergelijk met trompetten omdat hun funktie in verschillende muziekstijlen vaak hetzelfde blijft. Trompetten kunnen wat dat betreft veel meer verschil in klankkleur maken, zeker als je er nog dempers bij gaat gebruiken.

Maar je basistechniek is hetzelfde voor trompet en bugel, dus ademhaling en embouchure.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2005 22:11 

erikveldkamp schreef:
Ik ging in 1e instantie in op de opmerking dat je heel anders bugel zou moeten spelen dan trompet. Ik zie dat verschil niet zo, omdat je je automatisch aanpast aan de muziek (als het goed is). Dat geldt net zo goed voor trompet als voor bugel.

Als je dus in een fanfare setting speelt als tutti instrument moet je ook zorgen dat je mengt. Daarnaast moet de groep op zich wel weer aanpassen aan de muziekstijl. Bugels hoefen zich wat dat betreft qua klank wat minder aan te passen aan de muziekstijlen in vergelijk met trompetten omdat hun funktie in verschillende muziekstijlen vaak hetzelfde blijft. Trompetten kunnen wat dat betreft veel meer verschil in klankkleur maken, zeker als je er nog dempers bij gaat gebruiken.

Maar je basistechniek is hetzelfde voor trompet en bugel, dus ademhaling en embouchure.

Tuurlijk, dit kan ik niet ontkennen... Maar toch moet je (ikzelf althans) toch steeds wel even een knop omzetten als ik overstap van trompet naar bugel. Zoals je zelf al aangeeft, de basistechnieken blijven gelijk, dat is logisch. Maar juist de kleine subtiliteiten, voornamelijk de aanzet bepalen het grootste gedeelte van of je al dan niet mengt in een sectie. Het aanpassen aan de muziek, is voor mijzelf ook niet zo'n groot probleem, maar toch verwacht een dirigent (als je moet invallen zeker) een bepaald klankbeeld van jou en de rest van de sectie, en daarom is het zeker zaak om heel goed te luisteren naar je buren, en zoveel mogelijk hun speelmanier over te nemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur