trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bruno Tilz mondstukken - Wie bezorgt me meer informatie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 15 jun 2024 21:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 10:25 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Het is mij niet ontgaan dat jullie het over Henk Rensink hebben. Ik heb wel vaker over deze meneer gehoord en hem ook een aantal keer op een concours met een "standje" in de weer gezien. Ik heb toen menig keer op het punt gestaan om hem een mondstuk advies aan mij te laten geven. Helaas is dit er nooit van gekomen, omdat ik nooit lang genoeg mijn LACHEN heb in kunnen houden om die man serieus te benaderen. Ik ben benieuwd of er trompettisten in de amateurwereld rondlopen die bij Henk Rensink een mondstukaanmeting hebben laten doen en nog steeds op dat mondstuk spelen. Heeft dat mondstuk ook echt naar de verbetering in speelcomfort en plezier geleid, dat je zou verwachten van de "mondstukken"wonderdokter? <br>Een vermoeden moet mij toch van het hart. Het lijkt mij dat meneer Rensink iedereen die daar komt een merk mondstuk mee naar geeft waar hijzelf het best door wordt "gesponserd". Een tijd geleden was het gerucht inderdaad Denis Wick mondstukken. Even voor de duidelijkheid: Er is bijna geen een trompettist die op zulke randen lekker kan spelen. En nu zal dat dus Bruno Tilz moeten zijn. Ik wil niets negatiefs zeggen over de Tilz mondstukken, begrijp me goed, maar ik heb zo mijn twijfels met die meneer Rensink.<br>

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 12:26 
Offline

Geregistreerd: 04 okt 2001 11:14
Berichten: 64
Woonplaats: Hoofddorp
Bij die twijfels wil ik me graag aansluiten. De aanmeting van mijn mondstuk duurde ongeveer 5 a 10 minuten. Misschien dat dat al genoeg zegt. Maar het zou ook kunnen dat meneer Rensik bijzonder deskundig is. In ieder geval was het resultaat van mijn 'aanmeting' een aanfluiting.

_________________
Piano spelen op een trompet is niet leuk, andersom wel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 13:08 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Het is niet mijn bedoeling om Henk Rensink in de grond te boren, maar ik vraag me echt serieus af of dat echt werkt, wat die man doet.<br>Ik kan me wel voorstellen dat een amateur, die al jaren geen les meer heeft en nog steeds op het mondstuk speelt waarop hij/zij is begonnen toe is aan wat nieuws. Een meting zou dan wel uitkomst kunnen bieden.<p>Vaak is het toch zo dat je eigen docent je het beste advies kan geven. Dus blijven lesnemen !

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2001 19:05 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Ik ken een 'crack' in het trompet spelen, een professioneel die echt heel tevreden was over Rensink maar die is bij hem thuis geweest. Misschien meet hij beter aan thuis? Mijn aanmeting heeft niet lang geduurd maar volgens mij weet die man wel wat goed is voor iemand, hij kan zeker in de goeie richting sturen. Volgens mij hebben de meesten gewoon het karakter niet om te blijven spelen op het aangemeten mondstuk tot het resultaat goed is. Het zit hem ook veelal tussen de twee oren. Als iemand met een aangemeten mondstuk van Rensink vorige berichten leest gaat die zich misschien bedrogen voelen... Ik sluit me wel aan bij de mening over Dennis Wick, deze mondstukken deugen (althans zeker voor mij)niet wat trompet betreft. Daar krijg je last van op je lippen en dan ga je schuiven met je mondstuk op zoek naar meer comfort. Ik heb dit dan ook zelf meegemaakt en eigenlijk wel héél veel last mee gehad. En de goldplating gaat kapot na menig jaar.<br>Volgens mij hé, raden de meeste docenten een originele 1-1/2 C van Bach aan. Dit is het mondstuk waar menig professioneel artiest op speelt. Ik stel me wel vragen bij dit want een 1-1/2 C voldoet toch niet voor iedereen. Of toch? <br>Raad geven via dit forum??? Dat geloof je toch zelf niet, een merk ja, maar toch geen cup-rim-backbore configuratie? De meeste mensen spelen anders, hebben een ander 'soort' lippen, een andere mondstand... Laten we hierover verder discussiëren want het wordt heel interessant om ervaringen te delen! Leve trompet.nl!!!<p><br>Met vriendelijke groet,<p>Kenny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 dec 2001 17:38 
Offline

Geregistreerd: 27 okt 2001 18:00
Berichten: 58
Woonplaats: Rotterdam
Ik geloof niet dat iedereen op een Bach 1-1/2 C kan/wil spelen.Dat het wel vaak door docenten aangeraden wordt is correct,is mij ook aangeraden alweer enkele jaren geleden.Ik speelde voorheen op een Bach 7 C,maar tijdens een opfris cursus zei mijn docent dat mijn toon te geknepen was en dat ik gerust "groter" kon blazen.Via een 3 C werd dat na enkele maanden een 1-1/2 C,tot mijn grote tevredenheid.<br>Mijn klank is vele malen voller geworden en m`n bereik is er ook groter door geworden.Ik denk ook,dat het belangrijk is welke klank je voor ogen hebt,en voor welk doel je trompet speelt.Ik speel zelf vaak in kerken met orgel en ook geregeld het begeleiden van koren,......dus is het wel belangrijk dat je een groot volume hebt en een volle,brutale klank,om er toch als trompetist doorheen te prikken,tussen al dat geweld van al die orgel-pijpen en mensen-stemmen.Met een toch redelijk "groot" mondstuk,gaat dit me allemaal goed af,omdat je lippen ook de ruimte hebben om te vibreren in het mondstuk......echter je zal toch ook de lucht cq. kracht moeten hebben om het instrument vol te laten klinken.Rest me nog te zeggen dat ik op een large-bore trompet # 25 speel van Bach.Werkelijk een weergaloos instument ondanks dat het al een ouwetje is,maar misschien is ìe daarom wel zo goed (*-*)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2001 11:26 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
Ik vraag me af hoe zo'n mondstuk aangemeten wordt: m.a.w. is er een verband tussen rim-cup-bore en bv de dikte van de lippen, stand van de tanden, grootte van de mond, longvolume, kracht etc, of is mondstukaanmeting iets complex en 'mystieks' dat slechts door enkelen begrepen wordt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 dec 2001 16:50 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Mijn eigen gedachten over mondstuk-aanmeting zijn dat ik er erg sceptisch tegenover sta...ik wil niemand afkatten en er zal ongetwijfeld een heel goede gedachte achter zitten, maar ik ben van mening dat een mondstuk vooral goed moet "voelen" en dat bedoel ik op alle aspecten van een mondstuk...zit alles er lekker op, heb ik genoeg ruimte, is de klank goed en zoek ik daadwerkelijk die klank, hou ik gedurende langere tijd het zelfde speelcomfort? Kortom, allerlei zaken die een trompettist alleen zelf kan aanvoelen...Natuurlijk zullen musculatuur van de gezichtsspieren, met name bij de mond, en kaakstand en gebit er mee te maken hebben...maar niemand kan voor jou "voelen" hoe een mondstuk werkelijk speelt...er kan nog zo'n mooi geluid in zitten, maar krijg je na 10 minuten al zere lippen of iets dergeijks, is er toch iets niet goed.<br>Nogmaals, ik wil niemand in diskrediet brengen, maar dit is mijn gedachte!!

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.