trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vraag bobby shew lead alternatief
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 19:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 21 jul 2012 17:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
al enige tijd ben ik min of meer verknocht aan een Bobby Shew lead monstuk. Heb diverse andere merken geprobeerd maar kom toch telkens terug op de Bobby Shew voornamelijk vanwege het makkelijk te maken leadgeluid, de prettige rand en goede endurance. Boven de balk gaat met de Shew heel prettig; zowel in klank als ondersteuning.

Afgelopen week daarnaast een Schilke 12a4 aan het uitproberen die qua sound best goed (en misschien wel iets mooier dan de BSL) is, een comfortabele rand heeft en waarmee aanzetten stukken makkelijker gaan. Nadeel is wel dat de overgang van de rand naar de cup -voor mij- aan de scherpe kant is.

Graag zou ik de eigenschappen van de Shew willen combineren met de makkelijker aanzetten van de Schilke zonder endurance/hoogte in te leveren.
In welke onderdeel van het mondstuk zit dit of welke mondstuk zou daarvoor geschikt kunnen zijn?

SHEW-LEAD
16.54
semi round rim
very shallow cup
3.56 throat
narrow backbore

_________________
Song & Wind


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 14:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
GR Wayne Bergeron

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 15:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
Bedankt voor je suggestie Roel. Mag ik vragen waarom dit model?

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 20:46 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2006 19:11
Berichten: 54
Wayne speelde op de Marcinkiewicz versie van de Bobby Shew (E9.1, Bobby Shew 1.5), maar is nu overgestapt op GR.
Zie ook deze link van TH: http://www.trumpetherald.com/forum/view ... ?p=1202214


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 22 jul 2012 22:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
Ik was TH inderdaad al tegengekomen nav de reactie van Roel.

Ik vroeg me af welk onderdeel van een mondstuk nu specifiek en het meest van invloed is op de aanzet: is dat de zgn alpha-angle of zijn dat eigenschappen van de rim? De BSL heeft een nauwe backbore en throat, dat geeft een bepaalde weerstand die ik blijkbaar prettig vind en die behulpzaam is boven de balk (voor mij dan).

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 12:18 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
De BSL staat in het overzicht van Yamaha heel dicht bij de 13A4. Waar de BSL een rondere overgang heeft zal dezelfde maat met een plattere rand voor het gevoel een kleinere diameter hebben c.q. een hardere overgang rand-cup. Om dat te compenseren zou je misschien een maatje groter kunnen nemen c.q. de 14A4a.

Andere redenatie: De Schilkes zijn toch vrijwel gelijk aan de Yamaha's? Combineer je de voor jou prettige rand van de 12A4 met de cupdiepte en diameter van de BSL, dan kom je volgens mij ook op een 13A4 of 14A4a uit.

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 04 okt 2012 13:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Marcus schreef:
De BSL staat in het overzicht van Yamaha heel dicht bij de 13A4. Waar de BSL een rondere overgang heeft zal dezelfde maat met een plattere rand voor het gevoel een kleinere diameter hebben c.q. een hardere overgang rand-cup. Om dat te compenseren zou je misschien een maatje groter kunnen nemen c.q. de 14A4a.

Wow! C.q. op de juiste manier gebruikt! Hulde, dat zie je maar zelden!
14A4a van Schilke is een dramatisch ander mondstuk dan de 13A4a. Volgens mij is het juist de directheid en efficiëntie die Theo zo goed bevalt aan zijn Bobby Shew lead-mondstuk. Vergeleken hierbij is de 14A4a een wollige energie absorberende badkuip.

De GR Wayne Bergeron zou wel eens een hit kunnen zijn. Ik vind de GR-randjes altijd wel erg comfortabel, en de rand, cup en backbore zijn altijd heel goed op elkaar afgestemd. GR is wel heel duur, en de WB is alleen bij Wayne zelf te bestellen, zover ik weet.

Marcus schreef:
Andere redenatie: De Schilkes zijn toch vrijwel gelijk aan de Yamaha's? Combineer je de voor jou prettige rand van de 12A4 met de cupdiepte en diameter van de BSL, dan kom je volgens mij ook op een 13A4 of 14A4a uit.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met de standaard Yamaha's, behoudens een 14A4a in een grijs verleden. Wat ik er door overlevering van weet is dat ze 'het' toch nét niet hebben, vergeleken bij de Schilke's. Je ziet ze dan ook amper als leadmondstuk gebruikt worden.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: vraag bobby shew lead alternatief
BerichtGeplaatst: 05 okt 2012 16:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2006 16:22
Berichten: 499
Woonplaats: Apeldoorn
Marcus schreef:
De BSL staat in het overzicht van Yamaha heel dicht bij de 13A4. Waar de BSL een rondere overgang heeft zal dezelfde maat met een plattere rand voor het gevoel een kleinere diameter hebben c.q. een hardere overgang rand-cup. Om dat te compenseren zou je misschien een maatje groter kunnen nemen c.q. de 14A4a.


Overgang van rim naar cup is herkenbaar en naar mijn ervaring ook bepalend voor "hoe groot" en mondstuk voelt (diameter). Maar Roel heeft gelijk dat het me om de efficiëntie en directheid van de BSL gaat: met dit mondstuk kan ik vrij makkelijk het soort geluid produceren dat ik denk nodig te hebben om bijv door een tutti te kunnen "prikken". Op de genoemde alternatieven (Schilke) is dat ook mogelijk maar kost het mij domweg meer energie. Heb nog even een Marcinkiewicz Eric Myhashiro geprobeerd (volgens mij een variant van een Schilke 12a4?) maar die was het ook net niet . . .

nb: ik bedoel nadrukkelijk energie met betrekking tot het nastreven van een bepaald geluid en niet in relatie tot hoger kunnen spelen.

Speel intussen een paar weken op een Best Brass mondstuk, let wel: een heel ander kopje thee!! maar tot nu toe het meest efficiënte mondstuk dat ik gebruikt heb zowel wat betreft intonatie, dynamiek als geluid.

_________________
Song & Wind


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.