RobS schreef:
De website van GR heeft wel wat informatie hierover onder andere op deze pagina:
http://www.grmouthpieces.com/termsvolume.htm .
Wat ik over het algemeen lees, maar ook zelf heb ervaren is het volgende:
Je kiest de diameter van het mondstuk zo klein mogelijk waar je nog gewoon op kan spelen, dus bindingen maar vooral de aanzet moet goed zijn. .
Grappig te lezen dat GR en Bach het tegenovergestelde beweren bij het uitzoeken van het juiste mondstuk.... Ik kan me overigens beter vinden in die van Bach. Ik zoek dan ook een zo groot mogelijke toon voor mijzelf en vindt die in een equivalent van een VB1B
Vincent Bach zegt:
We recommend that all brass instrumentalists — professional artists, beginners or advanced students; symphony, concert or jazz band — use as large a cup diameter as they can endure and a fairly deep cup. A larger mouthpiece with a fairly deep cup offers the advantages of
a natural, compact, and uniform high, middle and low register, improved lip control, greater flexibility, and avoidance of missed tones. A larger-sized mouthpiece will also offer greater comfort, making
it possible to secure a good tone quality even when the lips are swollen from too much playing.
Splitting tones may be an indication that the mouthpiece is too small or perhaps too shallow. A small cup diameter does not permit the lips to vibrate sufficiently, preventing the player from producing a rich, full tone. The lack of tone volume tempts a player to exert more lip pressure and to force more air through the instru- ment than the small mouthpiece is capable of handling, creating a shrill tone.