trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bob Reeves 43N/S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 15:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 25 dec 2012 18:40 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Bullshit. Want in jouw opinie zijn er dus geen virtuozen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 25 dec 2012 20:17 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Nou, dan verschillen onze meningen dus. Ik ken genoeg die "alles" kunnen. Ze kiezen er echter voor om zich op bepaalde onderdelen toe te leggen. Als je ze vraagt om iets anders te doen, blijken ze vaak net zo goed. Het heeft echter niet hun voorkeur. En dat is niet alleen in de trompetwereld zo.

Uiteraard is het zo dat als je in een orkest speelt, je braaf moet doen wat de dirigent zegt (lees: is afgesproken)

Bullshit? Voor jou misschien.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 25 dec 2012 20:25 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Nee, want hoe virtuoos Wayne Bergeron ook speelt, een fatsoenlijke Haydn kan hij niet. Sterker nog: Dokshitzer een virtuoos waar het Russische klassieke muziek betreft, speelde Haydn op een lachwekkende manier. Dus jouw perceptie van virtuositeit klopt gewoon niet. Maar goed.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 25 dec 2012 21:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Roel schreef:
Grote mondstukken leggen de focus af van snel, hoog en veel, en zorgen er vaak voor dat je eerst en vooral eens gaat werken aan gewoon lekker in het middenregister van die trompet goed klinken naar de sound die je in je hoofd hebt, en werkt aan je muzikaliteit.


Tuurlijk, een groot mondstuk zal de focus wel af moeten leggen van snel, hoog & veel omdat de gemiddelde trompettist met een groot mondstuk in no time is uitgewoond. Laat staan dat ie dientengevolge de tijd nog vind om te werken aan de sound die hij in zijn hoofd heeft en kan werken aan zijn muzikaliteit.
Grote mondstukken vergen nou eenmaal meer energie om ze te mannen, de 'goeie' sound die die dingen genereren ten spijt.

Roel schreef:
Niemand, maar dan ook niemand zit te wachten op een muzikaal onderontwikkelde trompettist die snoeihard en onvermoeibaar de hoogste noten met een bloedstollende snelheid weet te raken.


Nee, natuurlijk niet. Maar orkestleiders zitten wel te wachten op trompettisten die een fatsoenlijk bereik hebben gekoppeld aan een bruikbaar uithoudingsvermogen. Als je dat met een groot mondstuk niet voor mekaar kan krijgen ben je dus gezien, al je muzikaliteit ten spijt.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 08:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17
Berichten: 541
Woonplaats: Nieuwegein
Ik ben zo blij met mijn 1 1/4C.

Het is, voor mij, het mondstuk waar ik het makkelijkste een fraaie sound op haal. Als ik in de voorbereiding voldoende studeer red ik er een goed klinkende Es3 op, hoger hoef ik in de praktijk toch niet. Tuurlijk is het werken, maar dan heb ik je ook wel wat.

Ik heb twee jaar op een veel kleiner mondstuk gespeeld, dat was inderdaad veel comfortabeler in de hoogte, maar qua klank was het gewoon niet wat ik zocht.

Het is maar wat je belangrijk vind.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 09:52 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Mondstukken leggen helemaal geen focus. Een mondstuk is een dood stuk metaal, dat pas tot leven komt als de bespeler zijn lucht gaat pompen.
In weerwil tot Theo zijn mening, de praktijk geeft hem ongelijk. Talloze gemiddelde en getalenteerde trompettisten die op een groot erg goed weg kunnen.
Probeer alles, behoud het goeie. En als dat toevallig een groot mondstuk is: houzee!

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 10:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
RobS schreef:
De website van GR heeft wel wat informatie hierover onder andere op deze pagina:
http://www.grmouthpieces.com/termsvolume.htm .
Wat ik over het algemeen lees, maar ook zelf heb ervaren is het volgende:
Je kiest de diameter van het mondstuk zo klein mogelijk waar je nog gewoon op kan spelen, dus bindingen maar vooral de aanzet moet goed zijn. .


Grappig te lezen dat GR en Bach het tegenovergestelde beweren bij het uitzoeken van het juiste mondstuk.... Ik kan me overigens beter vinden in die van Bach. Ik zoek dan ook een zo groot mogelijke toon voor mijzelf en vindt die in een equivalent van een VB1B

Vincent Bach zegt:

We recommend that all brass instrumentalists — professional artists, beginners or advanced students; symphony, concert or jazz band — use as large a cup diameter as they can endure and a fairly deep cup. A larger mouthpiece with a fairly deep cup offers the advantages of
a natural, compact, and uniform high, middle and low register, improved lip control, greater flexibility, and avoidance of missed tones. A larger-sized mouthpiece will also offer greater comfort, making
it possible to secure a good tone quality even when the lips are swollen from too much playing.
Splitting tones may be an indication that the mouthpiece is too small or perhaps too shallow. A small cup diameter does not permit the lips to vibrate sufficiently, preventing the player from producing a rich, full tone. The lack of tone volume tempts a player to exert more lip pressure and to force more air through the instru- ment than the small mouthpiece is capable of handling, creating a shrill tone.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 10:50 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
@Ruli
Uiteindelijk staat er volgens mij hetzelfde. Alleen zegt de een: "zoek een zo groot mogelijk mondstuk waarmee je alles kunt" en zegt de ander: "zoek een zo klein mogelijk mondstuk waar je alles op kunt".
Lijkt mij gewoon dat je dan altijd in het midden uitkomt, dus bij de juiste maat. Je schrijft het alleen anders. Half vol, half leeg...

Volgens mij heeft Gonzo het bij het juiste eind. Die is blij met zijn geluid en weet dat hij er bereik voor inlevert. Al vind ik Eb3 niet echt inleveren :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.