trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bob Reeves 43N/S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 13:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 12 dec 2012 20:23 
Offline

Geregistreerd: 13 okt 2006 10:55
Berichten: 3
Hallo,

Even een kwestie, waar jullie wellicht een mening over kunnen geven.
Ik speel al geruime tijd 1ste trompet bij een harmonie. Nu komen er geregeld Big-Band-achtige nummers voorbij waarbij erg veel gespeeld moet worden in het hogere register. Nu speel ik op een Megatone 1,5C en krijg ik het redelijk bijgehouden, maar het kost me enorm veel moeite.
Op advies van een kennis ben ik bij Hub van Laar geweest om daar eens op een voor dit soort werk geschikter mondstuk te proberen.
Er werden me 3 mondstukken van Reeves gegeven en heb aldaar kort op ze gespeeld. Hierbij vond ik de 43N/S het beste bevallen en was het merkbaar dat ik hogerin beter wegkwam. Welk type de andere 2 waren, weet ik niet helaas.

Kortom, is het voorgenoemde mondstuk een geschikt mondstuk voor hetgeen ik wil bereiken? Ik begrijp dat hogerin spelen niet alleen een mondstuk-kwestie is, maar van Laar noemde mijn 1,5C een traktor, dus er is toch ergens winst te behalen.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage!\

Philippe


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 23 dec 2012 10:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Een ondiep mondstuk noemt men ook wel een dubbeltje met een gat erin, een diep mondstuk ook wel een wc-pot... Maar een tractor is nieuw voor mij. Wat zou Hub daar mee bedoeld hebben?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 23 dec 2012 22:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Geen wonder dat je beter wegkom op die Bob Reeves. Een 1,5C is geen mondstuk maar een emmer.
Er zijn, ook op dit forum, mensen die daarop kunnen spelen maar de meeste trompettisten presteren beter op een mondstuk van kleinere omvang. 't Zou zomaar zo kunnen zijn dat ook jij beter overweg kan met een bijvoorbeeld 3C of 6C. Kwestie van proberen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 00:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Theo van Kampen schreef:
Een 1,5C is geen mondstuk maar een emmer.
Er zijn, ook op dit forum, mensen die daarop kunnen spelen maar de meeste trompettisten presteren beter op een mondstuk van kleinere omvang.

Ik blijf dit verschrikkelijk gevaarlijke uitspraken vinden. Ik hou heel erg van de sound en het gevoel voor muzikaliteit dat heel erg veel trompettisten van een grote pot neigen te krijgen. Kap met het nadoen van Allen Vizzutti en Jens Lindemann met hun 3C en kleiner-propaganda, maar vooral met hun slecht geluid. Dat vind ik echt. Allen en Jens kunnen technisch ontzettend veel op een trompet maar ze klinken als een spreekwoordelijke zak friet, overgankelijk bedoeld. Ik ben voorstander van het proberen van een zo groot mogelijk mondstuk om in ieder geval al eens zo goed mogelijk te klinken, voordat je je te buiten gaat aan hoogstandjes. Dat er volksstammen graag naar Jens en Allen luisteren vind ik dan ook een totaal raadsel.

Zal allemaal wel aan mij liggen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 09:43 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Hoewel ik weet dat hoon mijn deel zal zijn, mede omdat ik geen enkele deskundigheid heb op het gebied van trompetdidactiek, levert het verhaal van Roel hierboven mij meer vragen dan antwoorden op.
Ten eerste zou ik t.a.v. muzikaliteit en sound een verschil willen maken tussen de interne diameter van de rim en het cupvolume voor wat betreft de meeste invloed op de sound. De rimdiameter lijkt me, in ieder geval voor een groot deel bepaald door fysiologische factoren, de tweede is een meer vrije keuze.
Ten tweede neem ik zonder meer aan dat in de klassieke wereld een groot mondstuk min of meer verplicht is in de zin van zowel mengbaarheid vd sound als misschien ook door gewone groepsdruk.
Daar komt dan nog bij dat als ik naar de players-horn list kijk ik daar qua rimdiameter en cupvorm buitengewoon veel 3C-achtige aantref OF KLEINER. Davis speelde op een Heim met volgens mij een 15.85 mm rim en idd een heel diepe cup. Ik weet niet wat er mis is met zijn sound en muzikaliteit maar ik wacht af.
Als je bij de Warburton signature mondstukken kijkt zitten daar enorm veel 3c varianten bij (b.v Sandoval) en nog veel meer in de 16.00 mm zone.
Zag toevallig nog Clifford Brown voorbij komen op een Bach 18C of zoiets. Freddie Hubbard op Bach 6, Chris Botti op Bach 3. Bergeron op 16 mm.
Kort samengevat heb ik de indruk dat in de niet-klassieke wereldtop de 3C cup zo'n beetje de standaard is met de de Bach 7 en 10 3/4C als goede tweede en derde.
Ik meen dat mijn voorbeeld qua trompetbeheersing (Clark Terry) op iets van Bach 6 of 7 speelde.
Ik hoop dat ik het helemaal verkeerd zie en/of ik de genoemde namen ten onrechte een goede sound cq muzikaliteit heb toegedicht.
Dan kan ik in ieder geval leren hoe ik verder moet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Roel schreef:
Ik hou heel erg van de sound en het gevoel voor muzikaliteit dat heel erg veel trompettisten van een grote pot neigen te krijgen.


Ik houd ook erg van trompettisten met een goeie sound. Bijvoorbeeld Chet Baker, Miles Davis, Doc Severinsen, Chris Botti, Thomas Gansch, Roy Hargrove, Freddie Hubbart, Dirk Beets om er maar een zootje te noemen. Spelen allemaal op een wat kleiner mondstuk. Want de meeste trompettisten kunnen een goeie sound uit een wat kleiner mondstuk halen als ze daar op studeren.
De meeste trompettisten zullen een goeie sound op een groot mondstuk halen omdat er meer lip in 't mondstuk zit. Alleen als dat dan ten koste gaat van hun bereik en uithoudingsvermogen span je toch 't paard achter de wagen? [/quote]

Roel schreef:
Kap met het nadoen van Allen Vizzutti en Jens Lindemann met hun 3C en kleiner-propaganda, maar vooral met hun slecht geluid.


Inderdaad, werk aan je eigen sound. Laat de toeter 't werk doen en vertrouw op 't proces. Kan ook op een 3C of 6C of een vergelijkbaar mondstuk van andere makelij.

Roel schreef:
Dat er volksstammen graag naar Jens en Allen luisteren vind ik dan ook een totaal raadsel.


Tsja, er zullen altijd mensen blijven die zich graag laten inpakken door virtuositeit. Maar je mening over Allen Vizzutti deel ik toch niet hoor. Die vind ik wel degelijk goed klinken. Kwestie van smaak. Moet kunnen.
Jens Lindemann ken ik eigenlijk niet. Ga ik actie op zetten.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 10:18 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik had graag dat jullie -voor mij en anderen- wat specifieker formuleerden.

Jullie praten over een "grote" cup en bedoelen soms diep en soms breed.

Ik ga binnenkort experimenteren met een 4FB, 4GB, 5FB, 5GB en een 1 1/2EW (allemaal van JK). Deze zijn wel breed, maar niet diep. is dat niet wat ik wil, dan zoek ik van dezelfde breedtematen een iets diepere cup (maar C zal het niet worden, denk ik). Ik weet dat ik hele sterke lipspieren heb. Hoe groot hun uithoudingsvermogen is, zal ik wel merken. Ook dat is trouwens (in zekere mate) trainbaar.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 10:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Okee. Komt ie:

'n Groot mondstuk is een mondstuk waar de rand een grote diameter heeft. Dat mondstuk kàn dus diep zijn maar dat hoeft natuurlijk niet.

Voorbeeld: Bach 1 1/2C is groot met een medium diepe cup. Bach 1 is een emmer: Grote rand diameter en een diepe cup.
Bach 6C is een mondstuk dat ongeveer net zo diep is als de Bach 1 1/2C maar heeft een kleinere rand diameter en is dus een kleiner mondstuk.

Op www.mouthpieceexpress.com staan allerlei vergelijkingsschema's van mondstukmerken onderling en da's maar goed ook want de nummering van mondstukken is onnavolgbaar..

Zo goed?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.