trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bob Reeves 43N/S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2024 19:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 10:51 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Zo groot als ik aankan... Ik kan een kale 1 ook wel aan. En die zijn echt fors groter dan een c cup.
Overigens: een beginner op een te klein mondstuk klinkt inderdaad vaak schril. Een beginner op een te groot mondstuk klinkt vaak voos. Vandaar die prachtige en ondergewaardeerde gulden middenweg. Vanuit dat punt kan je groter of kleiner al naargelang de ontwikkeling dit toelaat.
Vele malen belangrijker: luisteren! Luister naar anderen. Hoe klinken zij. Luister naar jezelf. Je geluid maak je vooral in je hoofd.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 11:21 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2388
Woonplaats: Hoek van Holland
Ik speel op een "Pieter Goudriaan" 1c = equivalent bach 1c.
Op kleinere mondstukken ga ik juist sneller kapot, de toon wordt schraler en ik kom er juist minder hoog mee. Ook mijn bereik loopt met dit mondstuk zo'n beetje tot es3/e3, noten die ik zeer zelden voorgeschoteld krijg.

Pieter Goudriaan? Ja , een voormalig hoornist van het concertgebouworkest of het RotterdamS Philharmonisch, dat weet ik even niet meer.
Hij had ooit een eigen mondstukkenlijn, waar hij, ik denk zo'n 20 jaar geleden, mee gestopt is. "vroeger" speelde ik er met veel plezier en gemak op, tot het een keer onherstelbaar beschadigd raakte en ik er niet meer aan kon komen.
Tot mijn verbazing waren er bij de verhuizing van Terpstra een paar flinke dozen met Goudriaan mondstukken boven water gekomen, die nu met 2 voor 15 euro worden geruimd. Heb er gelijk maar 4 ( 1c's) meegenomen. Altijd eentje in de auto b.v. is wel makkelijk.
Ze hebben er bij Terpstra nog een aantal , ook in andere maten, tevens voor cornet, trombone, bugel. Nee, niet bedoeld als reclame voor Terpstra , maar een tip voor goede mondstukken (althans voor mij :wink: ), die nu voor een prikkie te krijgen zijn en "vroeger" qua prijs net boven Bach lagen.

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 26 dec 2012 13:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Ruli schreef:
Grappig te lezen dat GR en Bach het tegenovergestelde beweren bij het uitzoeken van het juiste mondstuk.... Ik kan me overigens beter vinden in die van Bach.

Vincent Bach zegt:

We recommend that all brass instrumentalists — professional artists, beginners or advanced students; symphony, concert or jazz band — use as large a cup diameter as they can endure and a fairly deep cup. A larger mouthpiece with a fairly deep cup offers the advantages of
a natural, compact, and uniform high, middle and low register, improved lip control, greater flexibility, and avoidance of missed tones. A larger-sized mouthpiece will also offer greater comfort, making
it possible to secure a good tone quality even when the lips are swollen from too much playing.


Maar wat ziet Vincent dan als een groot mondstuk? Dit zegt ie over 3E:

3E Shallow 16.30 mm Medium wide. Preferred by players who want a large mouthpiece but with a
shallow cup. Facilitates high register.


Aha, dus 3E is een groot mondstuk :D Nou, aangezien ik op een Warburton 5M speel, volgens een vergelijkingstabelletje vergelijkbaar met Bach 6D en de binnendiameter van Bach 6 monstrukken slechts één tiende mm. kleiner is dan die van de 3 serie dan kunnen we gerust stellen dat ik op een behoorlijk groot mondstuk speel 8) .

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 27 dec 2012 13:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Ik probeer het nog één keer:

Als reactie op Theo's naar mijn mening zeer gevaarlijke uitspraak betreffende het afraden en afdoen als 'emmer' van een 1 1/2C gaf ik aan dat ik, dus persoonlijk, mijn mening, mijn smaak, blij word van de invloed die grote mondstukken hebben op de meeste trompettisten. Dat is écht alles.

Ik wil dus niet grote mondstukken propageren, of zelfs een 7C'tje afdoen als een mondstuk waar geen fatsoenlijk geluid op te krijgen is, maar alleen maar zeggen dat ik persoonlijk, mijn smaak, mijn mening, blij word van het geluid en de speelwijze, noem het misschien zelfs gebrek aan efficiëntie die ik ervaar als ruimte, als comfort, van grote mondstukken.

Doordat ik steeds in aanraking kwam met mensen die beweerden wat Theo hierboven schrijft, namelijk dat een 1 1/2C een emmer is, daarmee dus de bruikbaarheid als trompetmondstuk op de hak nemend, heeft het veel te lang geduurd voor ik eindelijk eens deed wat ik al lang geleden had moeten doen: een diepe 1C-achtige op mijn trompet schroeven en er eens een tijd op spelen. Een hele wereld ging voor me open en ik heb nog nooit zo comfortabel gespeeld, en naar mijn eigen smaak zo goed geklonken, als nu: op een dikke 1C, een trompet met een ultragrote boring en dito beker, die ook nog eens van dik sterlingzilver is.

Ieder mens is anders, en ik zal daarom altijd blijven ageren tegen ongetwijfeld goedbedoelde maar mogelijk gruwelijk verkeerd uitpakkende adviezen om grote mondstukken links te laten liggen.

Delano, ik ken je als een bekwame lezer en een verstandig mens, maar nu heb je mijn woorden toch echt uit het verband getrokken. Ik schrijf nergens dat Wayne Bergeron niet muzikaal is, en hoop ook niet dat dit mis-citaat zijn eigen leven gaat leiden. Ik hou niet van zijn klank als hij jazz (dus niet-lead) speelt, en ook de muzikale inhoud van zijn solo's is niet mijn smaak. Ik hou van een lead die wat extroverter en emotioneler speelt, maar zal nooit beweren dat Wayne Bergeron niet muzikaal genoeg is.

Ook bij Miles: ik hou gewoon niet zo heel erg van zijn manier van trompet spelen. Dat hij een genie is, moge duidelijk zijn, maar ik heb meer met andere solisten. Voor mij is dus een topmuzikant, maar heeft hij niet bepaald een voorbeeldfunctie voor me als trompettist.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 27 dec 2012 14:54 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Hallo Philippe,

De Reeves 43N/S is een prima mondstuk voor een big band situatie. Een 1,5C Bach is niet echt geschikt als je goed wilt mengen met de rest van de sectie. Je moet dan veel te hard werken zoals je al aangeeft. Ook zal dat mondstuk voor de meesten niet het geluid opleveren dat je voor deze muziek nodig hebt (een compact gecentreerd geluid).

Er zullen altijd uitzonderingen zijn die dat wel kunnen, maar die ben ik tot nu toe niet tegen gekomen. Veel collega's van mij spelen namelijk op een Reeves 43 M, S of ES of iets wat daar op lijkt van een ander merk. Mijn eerste Reeves was geloof ik een 43N/ES waar ik jarenlang plezier van gehad heb.

Ik zou niet gauw een amateur aanraden om op een groot mondstuk te gaan spelen. 9 van de 10x spelen ze zich daar helemaal op kapot, zeker als ze wat langer moeten spelen boven de balk. Een 3C of 43S is een mooi compromis wat mij betreft.

Ik sluit me dus volledig aan bij het betoog van mijn goede vriend Theo om dit jaar eens positief te beëindigen... :wink:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 27 dec 2012 15:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
erikveldkamp schreef:
De Reeves 43N/S is een prima mondstuk voor een big band situatie. Een 1,5C Bach is niet echt geschikt als je goed wilt mengen met de rest van de sectie. Je moet dan veel te hard werken zoals je al aangeeft. Ook zal dat mondstuk voor de meesten niet het geluid opleveren dat je voor deze muziek nodig hebt (een compact gecentreerd geluid).

We hebben het hier niet over een bigbandsituatie maar een harmonie die af en toe bigbandachtige muziek speelt. Dat mengen met de rest van de sectie lijkt me eerder een advies aan aan professionele jazztrompettist.

erikveldkamp schreef:
Ik zou niet gauw een amateur aanraden om op een groot mondstuk te gaan spelen. 9 van de 10x spelen ze zich daar helemaal op kapot, zeker als ze wat langer moeten spelen boven de balk. Een 3C of 43S is een mooi compromis wat mij betreft.

En ik zou al helemaal niet gauw een amateur aanraden om zonder begeleiding van een docent op een heel plat mondstuk te gaan spelen of om met mondstukken te gaan wisselen: voor de pauze 1 1/2C, en het bigband-gedeelte 43S. Zou ik niemand aanraden zonder hem te hebben horen spelen en het er grondig over te hebben.

erikveldkamp schreef:
Ik sluit me dus volledig aan bij het betoog van mijn goede vriend Theo om dit jaar eens positief te beëindigen... :wink:

Positief, behalve voor die trompettisten die gewoon geen baat hebben bij downsizing, en zwaar in de problemen komen met materiaal waar ze zich kapot op spelen, te maken krijgen met bottoming out, hun geluid volledig kwijt raken, en nog erger.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 01:07 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Mij advies was aan Philippe. Doe ermee wat je wilt.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 10:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Typisch

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.