trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bob Reeves 43N/S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 12:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: emers
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 14:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Inderdaad typisch, typisch de reactie van een praktisch ingesteld iemand die 't klappen van de zweep kent.
Daar heb je wat aan.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 14:16 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik heb het niet geleerd van een idioot en Roel volgens mij ook niet.
En aan praktijkervaring ontbreekt het ons beide ook al niet.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: debiel
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 14:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Wel bij de les blijven Marnix. We hebben 't niet over al dan niet idiote leeraren, we hebben het hier over de keuze van een mondstuk en 't advies daarover.

We zijn inmiddels zover dat we met 't advies twee kanten uitkunnen:

a) De zienswijze van wijlen Vincent Bach, aangehaald door Ruli en
b) De zienswijze van Gerard Radke, aangehaald door Rob S.

Ik neig naar b) en jij naar a)

Erik Veldkamp daarentegen blijkt in zijn omgeving geen trompettisten tegen te komen die hun ding -spelen in een bigband, ik vermoedt ook 't Metropool Orkest en meer van zuks- op zeer grote mondstukken doen. Dat is toch een fantastische aanvulling op deze discussie? Gewoon eentje van iemand uit de praktijk. En die praktijk gaat verder dan theorieen want die mensen doen gewoon hun werk zo goed mogelijk.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 14:59 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik ben zeer goed bij de les. En ik was al heel lang geleden ontslagen als ik mijn werk niet goed deed. En dat is precies het soort werk dat de ts wil doen. Dus ook aan praktijk ontbreekt het me niet. Ik neig helemaal niet naar wiens zienswijze dan ook. Ik ageer alleen tegen de uitspraken dat een groot mondstuk per definitie altijd minder goed zou zijn.

Maar goed. Ik zal me er niet meer in mengen. Ten slotte heb ik al lang bewezen dat een groter mondstuk voor allround spelen prima voldoet. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 18:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Marnix, ik ben het vol-le-dig met je eens! (Beetje raar gevoel wel...)

Theo, nogmaals: een mondstuk blind afraden, zonder de ts persoonlijk te hebben ontmoet en liefst horen spelen, is onverstandig. En hem een hele groep mondstukken afraden, namelijk de wat grotere maten, zoals jij doet, is zelfs bloedlink. Daar wil ik de ts voor waarschuwen. Hij is volgens zijn omschrijving een ervaren harmonietrompettist en is niet voor niks ooit op 1 1/2 C uitgekomen.

Spelen bij het metropole orkest heeft niet automatisch tot gevolg dat je mening de enige juiste is, en zelfs niet dat je de hoogste autoriteit op elke kennisvlak denkbaar bent. Erik weet dat, maar heeft in het verleden nogal eens door zijn manier van posten bij mij, en volgens mij ook bij anderen, de indruk gewekt dat hij ons allemaal als mindere trompettisten, mindere muzikanten en derhalve minder serieus te nemen mensen ziet. Ik vind dat hij zich nu een stuk handiger uitdrukt, al is de controverse uiteraard typisch, doot Marnix terecht opgemerkt.

Perez, ook met jou eerste opmerking ben ik het eens, het presenteren van je mening dient met de nodige bescheidenheid gepaard te gaan. Katten doen we hier volgens mij (nog?) niet, maar ik zal me wel altijd blijven ageren tegen mensen die hun mening als feiten presenteren. Als dat als haantjesgedrag overkomt of zelfs kattig, dan spijt me dat zeer.

Concluderend: Ik (mijn mening, mijn smaak) hou van grote mondstukken en ook doorgaans, in het algemeen hoe grote mondstukken klinken bij het gros van de andere trompettisten. Ik hou niet van zomaar dingen afraden zonder iemand te hebben horen spelen.

erikveldkamp schreef:
Ik zou niet gauw een amateur aanraden om op een groot mondstuk te gaan spelen. 9 van de 10x spelen ze zich daar helemaal op kapot

Dus 10% niet. Vind ik best veel.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 28 dec 2012 22:39 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Feit is wel (volgens mij heeft Roel het ook al eens aangehaald) dat je als beginnend trompettist beter niet op een te ondiep mondstuk kunt spelen. Een ondiep mondstuk geeft meer weerstand die je wel moet kunnen reguleren met lipspanning en ademsteun. Als dat nog niet goed ontwikkeld is kun je beter niet te ondiep gaan. Nu is volgens mij een 43N/S niet al te ondiep zoals b.v. een 43ES dus zou dat geen probleem moeten zijn. Enkele jaren geleden heb ik ook tijdelijk op een 43N/S gespeeld. Een fijn mondstuk maar ik vond de rand toch wat te scherp. De standaard Reeves rim is veel comfortabeler.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: emers
BerichtGeplaatst: 29 dec 2012 12:44 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Theo van Kampen schreef:
Inderdaad typisch, typisch de reactie van een praktisch ingesteld iemand die 't klappen van de zweep kent.
Daar heb je wat aan.


Ik voelde me nogal tegen mijn haren ingestreken, omdat hier impliciet gezegd wordt dat 1) Roel en ik niet praktisch ingesteld zijn. 2) Roel en ik het klappen van de zweep niet zouden kennen en 3) dat onze meningen (want ik blijf erbij dat er in de muziek niet zoiets als objectiviteit bestaat) waardeloos zouden zijn.

En zeker uit de mond van iemand die zelf herhaaldelijk beweerde nog geen deuk in een pakkie boter te kunnen spelen is dat en sich een nogal boude uitspraak. Maar goed, dat zijn uitspraken van jaren geleden, ik volg het nieuws niet, dus het kan zomaar zijn dat onze goede Theo ineens een wereldberoemde trompettist is.

De stelling dat 9 van de 10 keer een amateur of beginner zich lek zou spelen op een groot mondstuk, zie ik hier niet onderbouwd met cijfers. Ik zou, puur uit nieuwsgierigheid daar bronnen van willen zien. En dan graag onafhankelijke bronnen, dus niet uit de directe omgeving van degene die de stelling poneert.

Kijk voor de verandering eens bij alle amateursymfonie orkesten in Nederland. Vele trompettisten daar, die op een c trompet spelen, en dit vaak doen op mondstukken die varieren tussen de 3c en de 1c (of soortgelijken). En geloof me, lekspelen doen ze niet. Of het allemaal mooi is, en gestyleerd enzo, daar heb ik het niet over. Maar kapotspelen. Nee.

Even terug naar het werk dat de topicstarter gaat willen doen met zijn nieuw mondstuk. Hij moet voor de pauze waarschijnlijk de meer klassieke muziek uit het hafa-repertoire spelen, en na de pauze moet hij bigband muziek gaan maken.
Twee redelijke uitersten. Is dat ook maar enigsinds in de buurt van het spelen in een bigband alleen? Nee! Is het wenselijk dat je klinkt als een bigband speler terwijl je een bewerking speelt van Romeo en Julia? Nee.
Is het wenselijk dat je klinkt als de solotrompettist in Romeo en Julia terwijl je 'Let me entertain you' moet knallen na de pauze? NEE!.

En dat is iets dat zie ik in deze hele discussie niet terug. Het enige dat er geroepen wordt: kleiner!!!!!! En wee degene die het er niet mee eens is. Die krijgt de hoon en sneer van meneer van Kampen op zijn flikker, en als meneer van Kampen dan een medestander "van formaat" meekrijgt, mogen we ook nog de impliciete belediging incasseren dat we niet weten waar we over praten, en derhalve nutteloos advies geven.

Toch is kleiner gaan spelen wellicht niet de enige oplossing.

Uit mijn praktijk ervaring: ik ben zelf heel erg zoekend naar een oplossing voor bovenstaande uitdaging.
Jarenlang heb ik het goed weten te managen allemaal door voor de pauze op een 66L (een 3c achtige) te spelen, en na de pauze 66S (een 3 d of e achtige).

En dit werkte wonderwel goed, ware het niet dat het verschil in rand toch aanwezig bleef. let wel: dit werkte voor MIJ.
Mijn oplossing ligt er wellicht in om ook op Bob Reeves te gaan spelen (ik moet dit nog uitproberen, en als de TS daar prijs op stelt, wil ik graag mijn ervaringen delen) en wel voor het klassieke HAFA werk een 3c achtige en voor het lichte werk een ondiepere versie daarvan. Het voordeel is, dat ik wat Bob Reeves betreft exact dezelfde rand kan hebben.

Overigens ben ik verre van de enige in de hafa wereld die deze uitdaging zo oplost. Maar er schuilt een zeker gevaar in. Je moet erg sterk in je schoenen staan, om niet jezelf te verliezen in allemaal geexperimenteer. Zoek iets dat bij elkaar past. Is het devies. Ga niet tezeer uiteenlopen.
Klassieke trompettisten pakken voor de piccolo vaak ook een mondstuk dat zo dicht mogelijk tegen hun normale mondstuk aanligt, en heel erg onlogisch is dat natuurlijk niet.

Ik wil er wel op wijzen, dat dit een vrij dure manier van werken is. Twee verschillende mondstukken. En ik wil er voor de compleetheid aan toevoegen dat deze manier een manier is die voor vrij veel mensen goed werkt, maar vast niet voor iedereen.
Maar het zou een manier kunnen zijn.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: emers
BerichtGeplaatst: 29 dec 2012 15:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Tja, ik werk nu al jaren zo. Al hoef ik dan niet lead met klassiek af te wisselen, maar lead met jazz-solo. Voor het eerste gebruik ik een Monette B5L PRANA-kopie van Kanstul of een GR 66Z*, voor het laatste Een Monette B2S3-kopie van OBRAC of een GR 67LX, Monette kopieën op de lichtere trompetten, de GR's op mijn Adams A8. Voor mij werkt het, na een korte gewenningsperiode, al heel lang verschrikkelijk goed. Maar ik heb natuurlijk ook tijd om op alle mondstukken en beide stijlrichtingen uitgebreid te studeren en mijn conditie op alle gebieden bij te houden. Ik kan me voorstellen dat dat voor een amateurtrompettist gewoon niet haalbaar is. Maar de TS zou het zeker eens kunnen uitproberen, al zou ik dat niet doen zonder de begeleiding van iemand die weet hoe het is om op ondiepe mondstukken te spelen.

Ik ben wel blij, Marnix:
marnix schreef:
het klassieke HAFA werk

dat je me eindelijk gelijk geeft: "voor de pauze" HAFA muziek valt onder de discipline "klassieke muziek". Blij dat we die controverse nu eindelijk achter de rug hebben.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.