trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Sneller vermoeid, overstappen op ander mondstuk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 07:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sneller vermoeid, overstappen op ander mondstuk?
BerichtGeplaatst: 29 dec 2003 14:46 
Offline

Geregistreerd: 29 dec 2003 14:11
Berichten: 6
Woonplaats: Julianadorp
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en misschien is er iemand die mij verder kan helpen.

Nadat mijn studie trompet echt op was (een Schenkelaar uit 1970), ruim 10 jaar geleden een Bach strad #37 gekocht waar ik met plezier op speel. Na het nodige uitproberen kwam ik uit op een mondstuk Bach 1 1/2C maar heb het laatste jaar het idee dat het mij steeds meer moeite kost. Sneller vermoeide lippen en problemen met de hoogte. Tijdje overgestapt op een kleiner mondstuk Bach 7C. Dit leek enige tijd een oplossing maar ik druk hem sneller dicht in de hoogte en de klank en expressie vindt ik minder. Laatste tijd extra geoefend uit "advanced lip flexibilties" maar dit lost het probleem (nog) niet echt op.

Kan naarmate je ouder (43) wordt een ander mondstuk beter voegen ( worden je lippen soms dunner of zoiets?). Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren.

Wie kent in NH ( boven Alkmaar) een goede trompet docent die mij kan helpen aan mijn techniek te werken. Misschien doe ik iets fout?

Mario


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Sneller vermoeid, overstappen op ander mondstuk?
BerichtGeplaatst: 29 dec 2003 17:02 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. Zoek een docent. Dat is de beste oplossing denk ik.

Peter


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2003 22:47 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Van 1,5C naar 7C is nogal een grote stap.
Daar zit ook nog heel veel tussen, 7C wordt veelal gebruikt als beginners mondstuk terwijl de 1.5C een mondstuk is voor de vergevorderde trompettist.
Als uitgangspunt hanteer ik meestal, probeer zo groot mogelijk te spelen t.a.v de klank is dat het beste lukt dit niet helelmaal ga dan een stapje terug, ( b.v. van 1.5C naar 3C )
De vraag is ook hoe wil je klinken in welke bezitting ga je spelen?
Over het algemeen geldt :
Een brede vlakke rand geeft een beter uithoudings vermogen maar minder flexibel spel.
Een smalle ronde rand zal makkelijker spelen ook in de hoogte maar hierop wordt je sneller moe.
Het is dus compromissen sluiten en het bezorgt menig trompettist veel zoek en speurwerk, een kritische trompettist heeft er dus ook al gauw een aantal in zijn verzameling.
Verder is er veel over mondstukken geschreven in alerlei boekjes, deze helpen je niet direckt om dat ene mondstuk te vinden wat jij zoekt maar geven toch richtlijnen en handige tips bij het uitzoeken, Succes.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: van 1,5c naar 7c
BerichtGeplaatst: 31 dec 2003 17:52 
Offline

Geregistreerd: 29 dec 2003 14:11
Berichten: 6
Woonplaats: Julianadorp
Van 1,5C naar 7C is inderdaad een grote stap. Ik had ook nog een oude 2 ( met een veel vlakkere rand) en een Antoine Courtois D3, maar in eerste instantie voegde de 7C me toch beter dan die andere twee, waarschijnlijk vanwege de ronde rand. :idea:

Bedankt voor de info in ieder geval. Ik ga nog het een en ander uittesten en op zoek naar een goede docent die mij kan helpen de oorzaak van mij probleem te vinden. Het gekke is dat ik gewoon al heel lang zonder problemen heb gespeeld op de 1,5 C. :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2004 15:42 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ben je ineens veel meer gaan spelen, of in een ander orkest, dat andere eisen stelt? Als je ineens veel meer hoog (of laag) moet spelen, of, ten opzichte van de totale repetitietijd, veel meer speeluren maakt, is het zaak ook je rust te vinden. Voor je aangezichtspieren is trompetspelen topsport!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jan 2004 18:55 
Offline

Geregistreerd: 29 dec 2003 14:11
Berichten: 6
Woonplaats: Julianadorp
Goede vraag Rik,

Niet echt veel meer of anders gaan spelen. Ik zit in een gospelband die niet zulke hoge eisen stelt. Eigenlijk weinig tijd voor een ander orkest o.i.d. Mijn persoonlijke behoefte ligt wat dat betreft hoger dan die van de gospelband, echter door mijn werk en andere zaken kom ik er niet altijd aan toe om vaak of lang te oefenen zoals ik dat willen en moeten. Maar eigenlijk heb ik dat altijd al gehad, onregelmatig oefenen. :oops:

Wat doe ik nu? Ik probeer in principe drie kwartier per dag te spelen (Arban, lip flexibilities en diverse stukken van wisselende moeilijkheidsgraad) waarbij ik van lage fis t/m C3 in ieder geval voldoende aandacht geef. Ik let met name op toonvorming en ademsteun. Lukt echter niet altijd en na drie kwartier heb ik het ook wel gehad, soms al eerder en dan stop ik gewoon. Ik wil niets forceren.

Heeft je ideeen voor een evenwichtig oefenschema? Hoe bouw je rust en ontspanning in? Speel je soms een dag niet of wissel je zwaardere oefendagen af met minder zware? Heb je een trainingsschema of een goed boek daarvoor? :?:

Mario


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2004 14:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
om lippen te sparen hoef je niet perse rust te nemen. je kunt ook specifiek trainen om je embouchure (het draagvermogen van je lippen voor het mondstuk) te verbeteren. als je groter draagvermogen hebt hoef je je lippen minder te belasten en kun je dus langer spelen of stukken van hogere moeilijkheidsgraad spelen.
Goede oefeningen voor het verbeteren van embouchure zijn de inspeeloefeningen van Stamp (in dat boek ook een heel duidelijk voorwoord over embouchure en het trainen daarvan) spelen op het mondstuk in het algemeen, ook buzzen zonder mondstuk is altijd aan te raden. Je traint dan direct de belangrijkste beweging als je trompet speelt. Maar onthoud zonder lucht geen embouchure!!
suc6 ermee


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.