trompet.nl > forum > Toon onderwerp - GR versus Bob Reeves
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 15:51 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Zoals ik gisteren al meldde: ik heb mijn Bob Reeves binnen.
De reden van deze bestelling was, dat ik ruim 4 jaar geleden de opdracht kreeg om een nieuw mondstuk voor mezelf te bestellen bij de baas.
En pas in Oktober vorig jaar was ik erachter wat ik eigenlijk zocht.
Ik wilde een mondstuk waar ik fatsoenlijk klassiek mee voor de dag kan komen, en een mondstuk waar ik fatsoenlijk mee in een rockband, coverband, big band of op straat kan spelen.
Dit wilde ik het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar hebben liggen.
Aangezien ik nogal wat GR mondstukken heb liggen, wist ik ongeveer hoe en wat ik van GR kon verwachten. En eigenlijk wilde ik iets anders.
Bob Reeves leek me dat te kunnen bieden. De tip van de mensen daar heb ik niet gevolgd, ik ben afgegaan op het advies van medeforumlid Geer.

Een kleine side by side vergelijking.

Voor het klassieke gedeelte van mijn zoektocht kwam ik uit bij de 43C van Reeves.
Hiervoor zat ik op GR 66L.
De verschillen: de Bob Reeves is een haartje kleiner. En door de nauwere keel, moet ik oppassen dat ik niet ga overblazen. Niet teveel lucht erdoor stuwen. Want dan gaat het allemaal nogal beestachtig klinken. Maar als ik mijn gemak hou, en de lucht er relaxed doorblaas, krijg ik een mooie, heldere klank. Eigenlijk veel helderder dan ik had. Dus ik moet nog even wennen. En wellicht goed in de gaten houden, wat ik op dat moment op dat mondstuk aan het spelen ben.
Waar de GR redelijk ver de reciever induikt, doet de Reeves dat niet. En dat levert een enorme gap op, waarvan ik nu nog even niet weet of ik dat ga laten aanpassen. Voorlopig heb ik nergens last van, en wil ik eerst meer meters gemaakt hebben.
Wat me wel opvalt: de Reeves heeft een bredere rand. Die lijkt nu meer steun te geven. Mijn bereik wordt niet groter, maar bij gelijke inspanning, is het resultaat groter, en langduriger.
Dus de rand ondersteunt wel beter dan die van de GR. Hoewel ik daar aan toe wil voegen, dat ik de GR rand iets comfortabeler vind. Maar dat is ook een kwestie van gewenning. Overigens vind ik de rand van Reeves absoluut prettig, daar niet van. Er schijnen talloze mensen te zijn die de randen van Bach, Wick, Warburton, en Schilke kunnen velen. En dat vind ik echt knap :wink:

Voor het ruigere werk heb ik een 43S gekozen.
Ik had ooit een 43 ES, maar dat was zelfs mij te lomp. Bovendien was die zo ondiep dat ik mijn lip onderaan de stift naar buiten drukte.
De tegenhanger van GR die ik gebruikte was een 66pmt. (Eigenlijk een cornet piccolo mondstuk, maar met een reciever, toch op trompet bruikbaar).
Deze PMT, voldeed voor het werk waar ik het voor gebruikte. Maar een hele andere rand dan de 66L. Ook geen wonder, want een piccolo vraagt een andere speelwijze. Ergo: niet optimaal. Want voldoen aan, is voor mij niet genoeg.
Juist hier had ik behoefte aan een mondstuk dat ondiep was, om de hoogte beter te kunnen ondersteunen, en om qua geluid de lead te steunen, maar ook om in rock, cover en andersoortige formaties net dat randje extra te geven. Zonder dat ik dichtsloeg.
De 43S voldoet hier prima aan. Een te gek mondstuk en een verbetering van 100%.
Dezelfde rand op een ondiep mondstuk.

Over die randen gesproken: groots respect voor de mannen van Reeves, om een rand passend te maken voor 2 verschillende mondstukken. Die randen zijn dus echt identiek. Voor mij was 1 rand voldoende geweest, maar bestellingstechnisch bleek het handiger te zijn om gewoon twee complete mondstukken te bestellen. (Ik vraag me bij de baas allang niet meer af wat en hoe daar de redenering achter is).

Betekent dit dat ik GR definitief de rug toe keer? Ja, en nee.
Met 2 dagen een paar uur gespeeld te hebben, en gestudeerd in alle stijlen die ik op dit moment aan boeken in de kast heb, ben ik positiever over de Reeves dan over de GR. Op dit moment in mijn leven.
Dus de GR gaat sowieso de kast in. Ook omdat ik mezelf wil dwingen om alles uit de kast te halen op de Reeves. En niet in de verleiding wil komen om maar op en neer te schuiven.
Maar GR maakt in mijn ogen nog steeds waanzinnige mondstukken. Alleen om een dergelijke set te krijgen of kopen bij GR, die zo aansluit bij mijn behoefte als deze Reeves voor mij, is veel te duur.

Dit geheel ter info.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 18:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Proficiat!
Speel zelf ook reeves en heb 2 GR mondstukken in de kast staan...
Vind Reeves VEEL comfortabeler spelen...
GR is ok, maar iets aan die rand etc bevalt me niet...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 18:55 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik vermoed dat de randen van GR meer flexibiliteit geven, en die van reeves wat meer houvast.
Dat zou in elk geval verklaren waarom ik op de reeves nog wat moeite heb met sprongen groter dan een octaaf. Het zit er op, maar zal nog wel wennen zijn.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 19:25 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik vond de GR mondstukken die ik in het verleden eens gespeeld heb wel lekker spelen, maar minder rijk van klank dan mijn eigen Reeves mondstukken. Die sprankelen wat meer, dat vond ik ook als ik ze vergeleek met Monette mondstukken.

Voor bugel ben ik wel overgestapt naar een Best Brass 5X mondstuk, de Reeves 43F die ik daarvoor speelde klonk te helder.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 19:35 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Qua klank had ik niet te klagen. En daar was het me ook niet om te doen.
Sterker nog: ik zal wat meer moeten focussen op een warm geluid met de 43c maar dat vind ik geen issue. Levert weer nieuwe uitdagingen op. Het comfort van de reeves rand is een hele grote stap voorwaarts

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 19:42 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Ik vind de rand van de Reeves ook veel comfortabeler aanvoelen. Wat mij het meest opvalt tussen de GR en Reeves is dat de Reeves veel meer weerstand hebben, althans zo lijkt het voor mij. Op een Reeves zal je altijd met een goede ademsteun moeten spelen anders valt je geluid (bij mij dan) direct weg. Heb ooit een 43S weggedaan maar daar heb ik toch wel spijt van. Dat vond ik toch een heel allround mondstuk waar ik gewoon wat langer op had moeten spelen. Ik heb trouwens vanaf een uur geleden een Curry 5TC mondstuk te leen. Dat heeft een smalle rand maar wel rond en toch niet te scherp zoals bij de Bach 5 serie. Heel flexibel en gedefinieerd bij het aanzetten. Iets heel anders natuurlijk dan een Reeves of GR. Ik weet alleen nog niet of dit op de lange gigs gaat werken. Maar back on topic; Reeves speelt gewoon erg goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 12:23 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Marnix heb jij ook de 42c of 42s geprobeerd? Als je de mouthpieceadvisor van Bob Reeves bekijkt dan is dat het advies voor een GR66 cq. 3C speler. Ik ken niet zo veel gasten die op de 42-serie spelen. De meesten komen toch op de 43 uit.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: GR versus Bob Reeves
BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 12:37 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik heb meer de tips van hier gevolgd.
De mensen van Reeves zeiden inderdaad ook al dat ik naar 42 moest. Maar de meeste mensen om mij heen raadden me de 43 aan.
En daar ben ik maar op af gegaan.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe steeds positiever word.

Het gaat allemaal net even wat makkelijker. Alleen de laagte vind ik op de 43C toch lastiger dan op de 66L van GR. Maar dat komt vanzelf wel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.