trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ter info: de resno ring
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013 09:17 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2013 09:04
Berichten: 5
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Hallo allemaal,

Ik ben Mark Geelen. Ik heb de resno ring niet ontworpen hoor. Het idee bestaat al jaren. Eigenlijk al sinds +/- 1700. Ik hou me veel bezig met historische instrumenten, ook omdat dat in de lijn van mijn werkzaamheden als uitvoerend musicus ligt.

De meeste baroktrompet mondstukken hebben een vergelijkbare maar kleinere ring als versiering". Massa toevoegen aan het mondstuk wordt ook bij moderne mondstukken en instrumenten al jaren gedaan. Ik heb ontwerp wat er her en der door verschillende makers (van laar, thein, curry) is geproduceerd wel aangepast en overbodige toestanden gelaten. Daardoor blijft het voor iedereen een leuk (en betaalbaar!) experiment. Het beestje heeft een toepasselijke naam gekregen. De "Resno Ring".

Ik maakte er één voor een collega, en dat bleek zo goed te werken dat sindsdien steeds meer collega's mij vroegen er ook voor hen eentje te maken. Intussen zijn ze voor alle koperblaasinstrumenten te krijgen. Voor trompet heb ik voor de passing voor het gemak een V.Bach mondstuk als standaard genomen, maar alle andere maten en voorkeuren kunnen verwerkt worden. Zo heb ik er ook gemaakt voor Yamaha, Bob Reeves, Black Hill, GR, enz. Van veel mondstuk-merken heb ik reeds een exemplaar zodat ik de passing en positie op de stift optimaal kan maken. Mocht je een meer exotisch mondstuk hebben, dan is langs komen (in wijk bij duurstede) zeker een mogelijkheid.

Meer info is ook te vinden op mijn website:

http://www.natuurtrompet.nl op de "MG custom" pagina.

Vragen of bestellingen zijn ook altijd direct welkom via email:

mark@natuurtrompet.nl

En via FaceBook loopt nu een actie waarmee je een GRATIS Resno Ring kan winnen:

http://www.facebook.com/MartinusGeelenNaturalTrumpets


Laatst bijgewerkt door MG Custom Brass op 19 apr 2013 11:54, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013 11:08 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Resno, was dat niet iets van Benge?

Verder vind ik dit een goed idee. M.a.w. ik hou hier na het pleidooi van o.a. Roel voor grotere mondstukken hier nu een pleidooi voor zwaardere mondstukken.
Mijn ervaring met zwaardere mondstukken is dat het heel erg afhankelijk is vh instrument. Op mijn Yamha 6345 heb ik nagenoeg geen verschil kunnen ontdekken tussen lichtere en zwaardere mondstukken. Ook voor mijn cornetten maakt het niet uit.
Maar mijn Selmer B700 heeft in elk opzicht een zwaarder mondstuk nodig. Het is een enorm verschil.
Ook mijn 1942 Conn 80A cornet doet het heel veel beter met een zwaarder mondstuk.
Het lijkt erop dat vooral instrumenten die veel resonans van zichzelf hebben erg op kunnen knappen qua bespeelbaarheid van wat meer gewicht in de receiver.
P.S. Op mijn Selmer trompet gebruik in een 11B4GP van Yamaha, op de 80A een Yamaha Canadian Brass Regular trompetmondstuk gemodificeerd voor Conn short cornet shank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013 11:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Op mijn Yamaha 6345 merk ik wel een verschil of ik met of zonder Curry Sound Sleeve speel. Slotting is beter, meer kern. Dit met een BR 43S69.
Zo zie je maar dat het heel persoonlijk is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013 11:44 
Offline

Geregistreerd: 19 apr 2013 09:04
Berichten: 5
Woonplaats: Wijk bij Duurstede
delano schreef:
Resno, was dat niet iets van Benge?

Verder vind ik dit een goed idee. M.a.w. ik hou hier na het pleidooi van o.a. Roel voor grotere mondstukken hier nu een pleidooi voor zwaardere mondstukken.
Mijn ervaring met zwaardere mondstukken is dat het heel erg afhankelijk is vh instrument. Op mijn Yamha 6345 heb ik nagenoeg geen verschil kunnen ontdekken tussen lichtere en zwaardere mondstukken. Ook voor mijn cornetten maakt het niet uit.
Maar mijn Selmer B700 heeft in elk opzicht een zwaarder mondstuk nodig. Het is een enorm verschil.
Ook mijn 1942 Conn 80A cornet doet het heel veel beter met een zwaarder mondstuk.
Het lijkt erop dat vooral instrumenten die veel resonans van zichzelf hebben erg op kunnen knappen qua bespeelbaarheid van wat meer gewicht in de receiver.
P.S. Op mijn Selmer trompet gebruik in een 11B4GP van Yamaha, op de 80A een Yamaha Canadian Brass Regular trompetmondstuk gemodificeerd voor Conn short cornet shank.


Resno Tempered Bell is inderdaad wat de LA instrumenten van E.Benge op de beker hadden staan. Resno is gewoon kort voor Resonance, en wat makkelijker in het gebruik.

Wat betreft combinatie van mondstuk en instrument; Helemaal mee eens. Er zijn zo veel factoren die de klank en aanspreekbaarheid bepalen dat er niet blindelings een vinger op te leggen is. Wat ik wel heb gemerkt is dat niet alleen het gewicht van het mondstuk van belang is, maar ook de manier waarop dit gewicht verdeeld is. En hoe de overbrenging is van mondstuk naar receiver. Ik heb het vermoeden dat juist de schijf-vorm plus de strakke passing voor meer stabiliteit en duidelijkheid zorgt. Dus als je graag stoffig en flexibel in het lagere register speelt (jazz ballads?) dan zou ik het gebruik van een resno ring afraden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 19 apr 2013 12:15 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Remy schreef:
Op mijn Yamaha 6345 merk ik wel een verschil of ik met of zonder Curry Sound Sleeve speel. Slotting is beter, meer kern. Dit met een BR 43S69.
Zo zie je maar dat het heel persoonlijk is.


Misschien is zo'n sound sleeve of resno-ring wel de beste methode om zo'n effect te meten. Ik heb het getest met een standaard 11B4 en een 11B4GP. die zouden behoudens het gewicht identiek moeten zijn maar je weet het maar nooit.
Het kan ook zijn dat ik het verschil gering vond vergeleken met het effect op mijn Selmer. Daar is het verschil gigantisch.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 20 apr 2013 08:38 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het verschilt zelfs enorm per combinatie.
Gisteren moest ik op een herdenking op kamp Amersfoort spelen. Gewoon op mijn dienstinstrument. Deze stomvi icm Bob reeves is prima, heb dus besloten om de resno ring hier niet te gebruiken.
De combinatie Schilke s32 met Bob reeves, is wat spannender, en daar maakt de resno ring alle verschil van de wereld, ten positieve.

De boosters die ik hiervoor had, jaren geleden, met andere instrumenten en andere mondstukken, waren allemaal kleiner qua diameter, maar langer in lengte en die sloegen het geluid alleen maar dood. Ook de megatone van Bach sloeg bij mij heel erg dood.

Dus deze resno ring maakt het spelen op mijn Schilke met mijn Bob reeves echt te gek

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 11:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
delano schreef:
Ik heb het getest met een standaard 11B4 en een 11B4GP.

Volgens mij verschillen de GP's behoorlijk van de standaard modellen, niet alleen qua gewicht maar ook qua throat en backbore.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ter info: de resno ring
BerichtGeplaatst: 21 apr 2013 12:11 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Roel schreef:
delano schreef:
Ik heb het getest met een standaard 11B4 en een 11B4GP.

Volgens mij verschillen de GP's behoorlijk van de standaard modellen, niet alleen qua gewicht maar ook qua throat en backbore.


Dat zou voor mij nieuw zijn.
Volgens zowel de fabrieksspecs als die van MP express (zullen overigens wel identiek zijn) hebben zowel de standaard als de GP een inner diameter van 16.46 mm, hebben beide een semi flat/standaard rim, hebben beide een semi shallow cup, hebben beide een nr. 7 (= standaard) 0.144 throat (ongeveer 3.65/3.66 mm) en hebben beide een semi narrow backbore.
Volgens een fabrieksopgave ( weet zo gauw niet meet waar te vinden) is de 11B4 GP een vd weinige verzwaarde mondstukken waarbij het NIET NODIG was de throat uit te boren. Voordat ik de GP kocht eerst een tijd op de 11B4 standaard geblazen, maar de GP was ideaal voor mijn Selmer o.a. om de bouncing vd ventielen te onderdrukken (zowiezo een Selmer kwaaltje door de loodzware ventielhuizen maar bij die van mij nog erger omdat het een oudje is EN een tuning bell trompet is met minimale bracing).
Het leek mij toe dat de GP versie iets meer weerstand had dan de standaard versie hetgeen ook heel erg goed bij de heel open blazende Selmer paste. Verder is het effect vd zwaardere versie spectaculair op het gebied van slotting en kern vh geluid. Een toevallig meevallertje is dan ook nog dat de hele balans vh instrument heel natuurlijk wordt.
Om al die redenen zit ik er dus over te denken zo'n resno ring aan te schaffen voor mijn 11C4 mondstuk van Yamaha, kan ik ook eens een wat diepere cup gebruiken op de Selmer. Het is in ieder geval een goedkopere manier dan om een megatone 5C of zo te bestellen of een Curry heavy blank. (Ik heb overigens mijn aanvankelijke enthousiasme voor Curry een beetje verloren). Of een nog duurdere optie: een 11C4 naar Schagerl sturen en laten verwerken in een Apredato booster.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.