trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstukstift passend maken?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 14:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 mei 2013 14:27
Berichten: 20
Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag over het passen van een mondstuk in de trompet.
Sinds een paar dagen ben ik de gelukkige bezitter van een prachtige EMO world Bb trompet (eind jaren 50-begin jaren 60). Het mondstuk dat ik normaal gebruik (Frank Holton 7C) valt er niet zo diep in als bij mijn andere trompet (Kanstul 700 Bb). Mijn vraag is: Bestaan er mondstukken met een smallere stift? Moet ik van een bestaand mondstuk een stukje af laten draaien of moet ik accepteren dat het er niet zover invalt en in het geval van het laatste, gaat dit ten koste van de toon?
Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft en een advies heeft?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 15:24 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dat is zo niet te zeggen. Niet hoe diep een mondstuk in een receiver valt doet er toe, het belangrijkste is de gap: de afstand tussen het einde vh mondstuk (IN DE RECEIVER) en het begin vd leadpipe. De receiver zit over de leadpipe gesoldeerd dus ergens in de receiver begint de leadpipe. Die afstand is te meten met bv een schuifmaat. Instrumenten kunnen verschillen in wat de ideale gap is maar met een millimeter of 3 zit je meestal wel goed. Je kunt ook meten met een potlood en dan naast het mondstuk houden waarop je hebt aangestreept hoe ver het in de receiver gaat. Als de gap te groot is dan is het handigste (op een oude trompet) om de receiver iets te laten verzetten (dus los- en weer vastsolderen). Ook het ruimen vd receiver zou kunnen. Een derde optie is om je mondstuk te laten customizen met behulp van sleeves, misschien de beste maar ook de duurste optie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 17 mei 2013 20:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 mei 2013 14:27
Berichten: 20
Bedankt Delano voor de heldere uitleg.
Ik heb alles nagemeten met een schuifmaat en het mondstuk valt 22,3 mm diep in de receiver. De leadpipe begint op 38,6 mm. Het mondstuk zou dus 15,8 ~16,1 mm dieper moeten.
De doorsnede van de receiver bij het begin is 10,7 mm. Dit is ook de diameter van de stift van het mondstuk op 22,3 mm. Als ik dus een mondstuk maak met een buitendoorsnede van 10,7 ter hoogte van 38 mm stift zou het m.i. precies goed moeten zijn?
Nu op jacht naar een mondstuk wat een beetje overeen komt met dat waar ik al 35 jaar op blaas (= 7C dus moet lukken).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 18 mei 2013 19:58 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dat is wel een heel groot verschil.Bij zo'n grote gap gaat er van alles mis met de speelbaarheid ve instrument. De vraag is nu of dat ligt aan de trompet of aan het mondstuk. Heb je al andere trompetmondstukken op de Emo geprobeerd?
Even zelf gemeten, bij een trompet moet het mondstuk er ongeveer 3 cm ingaan. Dat lijkt bij jouw EMO niet haalbaar. De gap blijft dan veel te groot.
Maar het mondstuk afdraaien en dan 38 mm erin steken is ook niet zo'n goed idee.
Ik zou eens langs een bonafide reparateur gaan met mondstuk en toeter en kijken wat er mogelijk is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 07:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 mei 2013 14:27
Berichten: 20
Ik heb een oud mondstuk laten modificeren. Van de buitenzijde van de stift is slechts een 0,5 mm afgehaald. Hiermee is doorsnede 1 mm afgenomen en valt het mondstuk bijna 3 cm (2,8) in de receiver. Hiermee is de gap afgenomen tot iets meer dan 1 cm. Geluid is nu prima en blazen in bovenregister is makkelijker. Moet bovenin wel meer geconcentreerd blazen omdat ik het idee heb dat de noot makkelijk afglijdt (naar onderliggende met zelfde greep). Kan ook aan mondstuk zelf liggen want zag na afloop van repetitie dat het mondstuk, dat we opgeofferd hebben aan dit experiment, een dk (doppel kessel) is. Dit type blaast zowiezo anders vanwege de getrapte cup maar zeker niet slecht.
Het aangepaste mondstuk nog even in mijn Kanstul geprobeerd maar daar valt de stift op de leadpipe en zit dan nog niet klem. Dat er zo'n verschil zit in receivers was voor mij een verrassing. Zal wel aan de leeftijd van de trompet liggen aangezien de EMO van (geschat) eind jaren 50 is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 21 mei 2013 19:49 
Offline

Geregistreerd: 14 dec 2005 11:43
Berichten: 433
Woonplaats: Rotterdam
Tja, ik geloof niet dat het met de ouderdom van een trompet te maken heeft.
Ik heb ook wel eens een mondstuk laten afdraaien om een gap van ca.1 mm te verkrijgen. Leek me beter dan aan de trompet zelf een wijziging aan te brengen.
Pfeiffer in Den Haag is voor mij HET adres.
Zeker voor het blazen van hoge noten telt elk detail.

_________________
Een vrijenblije groet van
Antoni

http://www.antoni-art.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: mondstukstift passend maken?
BerichtGeplaatst: 22 mei 2013 17:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 mei 2013 14:27
Berichten: 20
Na nog een repetitie toch weer terug bij mijn eigen vertrouwde mondstuk omdat het afgedraaide DK mondstuk me niet echt ligt. De gap is misschien minder maar ben niet tevreden met toon. Ligt m.i aan type mondstuk. Misschien moet ik wat langere tijd ermee blazen om eraan te wennen?
Zijn er misschien mondstukken (op leeftijd?) die wel passen in een receiver met een kleiner diameter? Misschien weet iemand toevallig welk mondstuk vroeger werd gebruikt bij deze trompet (EMO World snr. 4486) of soort gelijke (Rudy Muck / Buffet Crampon)? Zou de oplossing zijn.....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.