trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk helpen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 15:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk helpen?
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 09:08 
Offline

Geregistreerd: 19 okt 2013 09:03
Berichten: 2
Hallo,

Ik heb 14 jaar bugel gespeeld en ben vorig jaar september gestopt. Nu ben ik afgelopen september begonnen met trompet spelen. Helemaal leuk! Alleen nu is mijn probleem dat ik een bugelklank heb. Ik speel nu op een Bach 1 1/2C mondstuk. Zou een ander mondstuk ervoor kunnen zorgen dat ik makkelijker die scherpe trompetklank in mijn spel kan brengen?

Alvast bedankt!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk hel
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 09:22 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik ken gasten die een vermogen aan toeters en mondstukken hebben uitgegeven om te proberen een bugelklank uit een trompet te krijgen.

Voor de rest: ik zou zelf in jouw geval een 3C proberen, iets kleiner en in ieder geval ondieper. Om het trompetgevoel te krijgen.Maar ik ben geen leraar, er zijn anderen hier die daar veel meer verstand van hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk hel
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 09:30 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Een 11/2C is ook behoorlijk groot voor een amateur trompettist(e). Zoals Delano al zei probeer eens wat kleiners zoals een 3C, 5C of een 7C. Dat helpt ook bij de wat hogere noten en het uithoudingsvermogen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk hel
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 09:45 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
En, niet geheel onbelangrijk: luister naar trompettisten.
14 jaar lang heb je ontzettend veel bugel gespeeld. En je zit met je hoofd nog helemaal in het bugel geluid.
Dus luister naar voorbeelden van trompettisten.

Youtube is je vriend,

Maurice Andre
Timofei Dokshitzer
Tine Thing Helseth
Alison Balsom
Chris Botti
Wayne Bergeron
Rafael Mendez

De keuze voor een 1,5 c is op zich niet eens zo onlogisch. Want een bugelmondstuk is vergeleken met een trompetmondstuk een redelijke badkuip.
Maar: een trompet is een heel ander instrument. Je moet wennen aan een heel andere, veel grotere weerstand in het instrument.

Maar ook ik zou hier kiezen voor een wat kleiner (ondieper) mondstuk.
En alles op je gemakje. Overhaast jezelf niet, maar geef jezelf tijd om je aan een nieuw instrument en nieuwe omstandigheden aan te passen.
En ga voor jezelf op zoek naar jouw trompetgeluid.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk hel
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 12:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
marnix schreef:
Maar: een trompet is een heel ander instrument. Je moet wennen aan een heel andere, veel grotere weerstand in het instrument.

Op de eerste plaats: helemaal eens met je verhaal.

Op een klein detail na: ik ervaar de weerstand van een trompet juist als veel lager. In verhouding met een trompet zit een bugel vrijwel verstopt.

Misschien is mijn aanvulling niet direct terzake doend, maar van de andere kant: als Frederique voelt dat de weerstand op een trompet veel minder is, vindt ze misschien een manier om de luchtstroom beter te controleren, en daardoor het geluid helderder te krijgen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Te veel bugelkank op trompet, kan een ander mondstuk hel
BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 13:49 
Offline

Geregistreerd: 19 okt 2013 09:03
Berichten: 2
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb van de muziekvereniging een 1 1/2 c van bach en dat speelt gewoon vertrouwd, wat jullie al zeggen, het lijkt op een bugel mondstuk.

Nu heb ik sinds afgelopen week een eigen trompet, alleen zat daar geen mondstuk bij. Vandaar dat ik nu op zoek ga naar een passend mondstuk, eventueel meerdere zodat ik het verschil kan merken. Ik zal niet meteen het duurste mondstuk gaan kopen maar gewoon oriënteren. Een 1 1/2 c heb ik sowieso al besteld van arnolds&son. Ik begrijp dat dat een mondstuk is dat heel veel op een bach lijkt.

Ik vind het mondstuk wat ik nu heb prettig spelen en daarom geeft zowel de dirigent als een meisje wat in de vooropleiding van het concevatorium zit aan dat ik deze gewoon kan blijven gebruiken omdat ik het gewend ben... Onze dirigent gaf wel aan dat ik een keer een 3c zou kunnen proberen om het verschil te testen. Ik heb het gevoel dat ik niet echt een duidelijk antwoord gekregen heb dus vandaar dat ik het forum het opgezocht.

Ik ben nu zover dat ik in ieder geval ook een 3c ga bestellen. Van daaruit kijk ik of dat mij bevalt. Verder moet ik gewoon zelf aan mijn klank werken, maar ik denk dat het niet verkeerd is om het met een ander mondstuk te proberen, gewoon kijken wat het verschil is.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.