trompet.nl > forum > Toon onderwerp - waar ben je op begonnen ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2004 18:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
welke maten zou ik evt kunnen gaan proberen die ietsje kleiner zijn dan wat ik nu heb ??
het moet natuurlijk niet meteen een reeves 43 es worden maar iets er tussenin :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2004 06:39 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
ik ben begonnen op een Holton 7c, toen een courtois 4c (allebei mondstukken die bij de trompetten geleverd werden. Daarna een Bach 1,5c. Dat was een gigantisch verschil tenopzichte van de 2 voorgenoemde.

Op dit moment: voor de lichte muziek een reeves 43ES69, en voor de rest een Bruno Tilz 1 1/4 c. Die laatste wil ik nog wel eens verwisselen voor een Bach 1,5c, maar ik vind de klank van de Tilz mooier....ronder.
Daarnaast probeer ik ook op een Schilker 20 te spelen. De klank vind ik erg mooi. Er zit een lekker sizzle in. Maar het is een flinke emmer hoor. En ik merk ook dat ik flink moet ploeteren op dat ding. Maar als ik lagere partijen in het orkest speel wil ik hem nog wel eens gebruiken. Zeker in de laagte kan ik er goed mee uit de voeten en dan klinkt het echt fantastisch in het orkest.
Het zal wel overkomen alsof ik voortdurend met mijn mondstukken aan het pummelen ben, maar diegene die mij regelmatig zien spelen zullen weten dat ik eigenlijk altijd wel mijn Tilz gebruik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2004 18:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
ik heb nu een 16C4GP mondstuk dus vergelijkbaar met 1-1/2 c en ik heb ook een reeves 43 M . nou is het volgend het probleem ik speel nu een jaar en 2 mnd trompet en vanaf het begin op die 16C4GP dus ben ik er wel aan gewend zou je zeggen niet waar?? nou blijft het zo dat ik na een uur , uur en een kwartier zere lippen heb en soms al na 50 min en ik speel toch elke dag zeker een uur trompet , als ik nu b.v op die reeves blaas gaat het al beter maar die cup is gewoon nu nog te klein want het is een zeer groot verschil tussen die 2 monstukken . nu wil ik wel een ander mondstuk gaan proberen maar wat ik wil weten is welke maten zou ik kunnen proberen ??
hij moet kleiner dan de 1-1/2 C zijn maar groter dan de 43 M . nou weet ik dat dat eigenlijk moeilijk is maar toch zou ik willen weten van jullie allen waar ik me een beetje op kan richten . niet meteen met een merken van hier tot tokiyo komen maar meer gewoon 3 of 4 merken waar ik me op kan richten b.v.

ik hoop dat dat mogelijk is alvast bedankt mvg bas


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2004 20:36 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Bach 3c? Arnold&sons 3c? JK 3c? Lijkt mij het proberen waard (zeker een Bach).

Jeroen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2004 20:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
kijk aan daar kan ik wat mee , bedankt Jeroen ik namelijk een jk 3c van iemand proberen dus dat ga ik dan maar even regelen .


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2004 23:10 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Bijkomende tip: probeer niet op je lippen de drukken met je mondstuk maar laat de lucht zijn werk doen.
En in het begin zou ik niet te lang achter elkaar spelen, maar je studeren wat versprijden over de dag, en zeker niet al in het begin te veel van mondstukken wisselen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2004 07:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
Ik zou heel graag wel wat meer versprijd over de dag oefenen maar ik werk van 08.00 t/m 18.00 dus dat zal moeilijk gaan :cry:
Dus ik moet wel na me werk oefenen en meesta begin ik dan om een uurtje of 19.00 tot 20.15 of 20.30.
Ik ben dan niet de volledeige tijd aan het blazen maar ook bezig met luisteren naar cd , liederen uitzoeken etc etc , maar ben toch meestal wel dik een uur bezig .
Ik heb ook het gevoel dat de RIM wat dikker naar buiten mag zijn voor wat meer comfort .
En wat je tip betreft als ik aan het spelen ben begin ik met opwarmen meestal met wat toonladders , bindingen , lange tonen etc etc dat gaat als ik begin met weinig druk op m,n lippen maar na een 40/45 minuten ga ik vanzelf persen om het geluid er beter uit te krijgen , en probeer dan ook om zo min mogelijk druk te zetten maar dan gaat het meestal wat moeilijk 8O .
Dus ik denk dat als ik een iets minder diep mondstuk heb ik het nagelang ik oefen het langer uit kan houden , wat door veel trompettisten ook aanbevolen wordt .

Die vent van Canadian brass schrijft in een stuk over mondstukken op zijn site het volgende : Als je niet groot hoeft te spelen doe het dan zeker niet , maar stem je materiaal af op de soort muziek die je wilt gaan spelen .
B.V. orkest blazers groot mondstuk
bigband pop etc een kleiner mondstuk
lead helemaal klein
Maar ik kan het niet helemaal goed hebben SO CORRECT ME IF I,M WRONG :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 116 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.