trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een klein avontuur
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een klein avontuur
BerichtGeplaatst: 01 mei 2014 13:16 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het begon allemaal weer een beetje te kriebelen.
Aangemeld voor een masteropleiding, weer lekker veel aan het spelen.

Mijn mondstukken voldoen wel aardig. Ik heb een setje GR en een setje Bob Reeves.

Maar: zowel de GR als de Reeves sprongen er niet uit. De GR liet op sommige punten wat steken vallen, en de Reeves evenzeer.
Eigenlijk was ik al een poosje aan het nadenken over hoe de goede eigenschappen van beide mondstukken met elkaar te verenigen waren.

De rand van de GR was me iets te smal. De rand van de Reeves was breder, maar eigenlijk iets te plat.
De cup van de Reeves was me iets te ondiep, de cup van de GR was iets te wijd.
De backbores van beiden waren volgens mij goed genoeg.

Een paar weken geleden vond ik een oud-studiegenoot nota bene die in Amsterdam met een draaibank al een poosje barok mondstukken maakt. En die wel in was voor een experiment.

Dus ik toog naar Amsterdam, met een redelijk helder beeld voor ogen wat ik wilde.


Ik legde uit wat ik wilde: een mondstuk voor klassiek. Met een wat bredere rand, maar toch met het comfort van de GR rand. En het liefst een hele duidelijke, bijna hoekige overgang van rand naar cup.
De cup zelf moest ongeveer de maat van GR en Reeves gecombineerd zijn, en ook dit is gelukt. Het is iets dieper dan ik voor ogen had, maar met de rand die erop zit, is het een waanzinnige combinatie.
De backbore is wat groter geworden, en zorgt voor een open en groot geluid. Terwijl de keel maar 3,8 mm is. Niet bijster groot dus. (Die 3,8 mm van de keel is dan ook de enige maatvoering die ik weet, de rest is giswerk).

Van de week kreeg ik mijn mondstuk binnen. Perfect gepoleist.
Wat een geluid, wat een gemak. Op de C trompet is het een feestje. Heel open, heel flexibel. Op de bes trompetten, komt er nog een klein extraatje bij: het geluid is heel plooibaar, terwijl de trefzekerheid perfect is.

Qua gewicht is het mondstuk vergelijkbaar met de GP serie van Yamaha. Iets zwaarder dan standaard.
Ik ben zo verguld met dit mondstuk dat ik er voor commerciele doeleinden ook een besteld heb. Met dezelfde rand, alleen dan wat ondieper.

Ik heb nog nooit meegemaakt hoe het draaien van een mondstuk in zijn werk gaat, maar het is superleuk om te zien hoe van een staaf messing je langzaam een mondstuk ziet verschijnen. Telkens weer voelen, beetje spelen, nog wat afschaven. Maar wel voorzichtig, want eenmaal eraf.....

Dit mondstuk maakt dat ik me weer trompettist voel. Voelt als thuiskomen. Dat idee.

Mocht er interesse zijn, moet je je realiseren dat je goed moet weten wat je wil, en dat moet je ook kunnen vertalen naar het Engels. Je koopt bij die knul geen standaard voorgedraaid model, maar echt een mondstuk dat samen met jou in elkaar is gezet. Daar moet je dus tijd en geld in steken.

Maar in mijn geval was het de investering dubbel en dwars waard.

Zo dat wilde ik kwijt. Toch een top mondstukken draaier in Nederland!

Later als ik met hem overlegd heb, zal ik meer info geven over de jongen, want ik weet niet zo goed hoe zijn agenda eruit ziet, en hoeveel klanten hij aankan in zijn eentje.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een klein avontuur
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 20:55 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Je kan ook een mondstuk laten 3D printen :

http://www.youtube.com/watch?v=lKo_epfG1Aw


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een klein avontuur
BerichtGeplaatst: 07 mei 2014 11:54 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Goed verhaal Marnix, lijkt me idd mooie ervaring. Kan alleen als je verduveld goed weet wat je wilt, ik wordt altijd een beetje duizelig als ik de produktietekeningen ve mondstuk zie met al die variabelen. En als je er dan een paar honderdsten naast zit heb je opeens heel wat anders.
Is je draaiman in staat die rand precies te kopiëren? Ik dacht dat dat alleen met CNC machines redelijk te doen was. En Jim New van Kanstul schreef me eens dat hij zelfs met scanners en CNC machine geen 100% garantie kon geven met betrekking tot het kopiëren ve backbore.
Is het erg prijzig, de usual suspects op custom made gebied rekenen al gauw een paar honderd dollar voor zo'n klusje dacht ik.
Als het resultaat, zoals bij jou, naar wens is geeft dat wel een boost in zelfvertrouwen lijkt me, ik zou me in ieder geval het heertje voelen denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.