trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach-mondstuk - verschillend????
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 26 apr 2024 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 09:25 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Ik heb 2 bach mondstukken<br>Het grote verschil is dat op 1 staat alleen <br>"vincent bach 1.5 c"<br>Op de andere staat<p>vincent bach corp. 1.5 c<br>Misschien ben ik een domme lul, maar wat is het verschil??


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 12:38 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Zou het te maken hebben met het eerdere verhaal op dit forum over NEP-bach en echte bach-mondstukken??


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 17:04 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Nep-bachmondstukken worden niet in een erkende handel verkocht.<p>De enige reden waaorm mondstukken vandaag verschillen van vroeger is het feit dat bach mondstukken nu op CNC-machines worden gedraaid. Dit zijn hoogtechnologische machines die het mogelijk maken om heel preciese mondstukken af te leveren. In weze veranderd niets, enkel de buitenkant kan wat verschillen omdat de machines niet in staat zijn om bijvoorbeeld hele kleine lettertjes te beitelen. <p>Jouw ene mondstuk met een punt achter de corp duidt op een ouder mondstuk dan hetgene zonder. Dat is een variatie die opgedoken is maar die ook door Bach wordt geproduceerd.<p>Er is nu al lange tijd discussie over het feit dat deze mondstukken in weze 'slechter' zouden zijn dan de oudere mondstukken. Er is heel wat veranderd in het productieproces maar het resultaat is hetzelfde! Tegenwoordig worden bachmondstukken wel niet meer door Selmer zelf gedraaid maar door een firma die dit voor hun doet (omdat Selmer niet zelf de investering voor een CNC-machinepark kan ophoesten en het in weze dus goedkoper is voor iedereen, voor Selmer en voor jouw). De huidige Bachmondstukken zijn verbeterde kopiën van de allerbeste Bachmondstukken die Selmer nog had uit de tijd van Vincent Bach, een backbore is nog nooit zo recht geweest. <p>KVH<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 17:08 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2002 14:49
Berichten: 185
Woonplaats: hierzo
Ik bedoelde met NEP niet de discussie die er ooit over gestart is...ik heb ook jou verhalen omtrent meneer Willems gelezen en om een nutteloos epistel te vermijden (wordt er toch uitgefilterd) ; ik deel je mening. Het mondstuk van Bach zonder corp. erachter heeft jaren trouwe dienst gedaan en zou dat nog steeds doen als er geen butsen in zaten.<p>Edited by: pygmy twylyte


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2002 20:46 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Ik ga me verder niet mengen in deze discussie: iedereen heeft toch de instelling dat zijn mening Dé enige echte waarheid is ... <p>Toch een algemeen detail wat iedereen kan vaststellen: de rim van een ouder mondstuk (met kleine lettertjes "Corp.") is ruim een millimeter hoger dan de 'nieuwe generatie' CNC mondstukken, terwijl de cup even diep is.<br>Dit betekend dat er niet alleen meer materiaal op de rim zit, maar ook onder de dup. (voor de doordenkers onder jullie: het zou ook kunnen dat de rim minder hoog is, en daardoor de cup minder diep, maar dat is dus niet het geval).<p>Een 'oude' 3C weegt bv. 94 gram, terwijl de nieuwe 3C 93 gram weegt ... Een lutele gram maakt -bij blaasinstrumenten- een groot verschil. Hierdoor verliezen de huidige mondstukken wat van hun dynamische eigenschap ...<p>Edited by: Hornblower


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 maart 2002 17:19 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Zijn die veranderingen in dynamische eigenschappen bewezen en onderbouwd of veronderstellen veel trompettisten dit zonder iets van fysica/mechanica/mathematica te kennen?<p>Is er een ingenieur op het forum (Luc?) die dit kan bevestigen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2002 19:23 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Ik heb nu een oude (1985) 3C en die scheelt toch veel met de nieuwe hoor qua bouw. Of er minder muziek uitkomt weet ik niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2002 08:43 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Pygmy,<br>Het mooie van die nieuwe draaibanken is, dat de variatie die vroeger ontstond door het slijten van de beitel, nu door de computer gecorrigeerd wordt, en dus dat de nieuwe mondstukken veel constanter van vorm zijn. Als het nieuwe model mondstuk wel voldeed (of het nou anders is als de oude of niet) maar nu vol blutsen zit, kan je gewoon een nieuwe kopen, die gelijk is aan de vorige. Dat is bij zo'n ouder model veel moeizamer (als je die sowieso al kan krijgen).<br>Zie je zelf overigens geen verschillen tussen de twee mondstukken? (schuifmaatje, brievenweger? of is dat teveel gepriegel?) <br>De ultieme test natuurlijk: Als je ze gebruikt, voelt het dan anders?

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.