trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet - Cornet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 apr 2024 23:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 07:32 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Hallo,

Ik heb intresse in een cornet, deze voor gebruik met carnaval, joekskapel en serenades.

Verder heb ik ook een trompet, mini trompet en bugel.

Nu de vraag :

Ik heb horen zeggen dat een cornet mondstuk niet goed is voor de embouchure die je gebruikt op de trompet.
Klopt dit of klopt dit niet en waarom?

Gr Peter


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 08:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
...volgens mij is het verprutsen van je embouchure niet afhankelijk van het mondstuk maar de manier waarop je speelt. Een cornet bespeelt door een trompettist klinkt (vaak) heel anders dan die van een "fulltime" cornettist. Hetzelfde maar dan nóg duidelijker hoorbaar is het geval bij het bespelen van een bugel.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 09:30 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
De Bach (en ook b.v. Josef Klier) cornet mondstukken hebben precies dezelfde ketel als de trompet mondstukken dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien als je opeens op een heel diepe Denis Wick (verkeerd) zou gaan spelen.
Maar die zijn toch niet echt iets voor caranaval.
En probeer vooral niet hetzelfde geluid uit een cornet te halen als uit een trompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 10:54 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
delano schreef:
De Bach (en ook b.v. Josef Klier) cornet mondstukken hebben precies dezelfde ketel als de trompet mondstukken dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien als je opeens op een heel diepe Denis Wick (verkeerd) zou gaan spelen.
Maar die zijn toch niet echt iets voor caranaval.
En probeer vooral niet hetzelfde geluid uit een cornet te halen als uit een trompet.


Ik heb een Vincent Bach 3C mondstuk, zoals ik het begrijp is dit precies de zelfde cup voor cornet als het is voor Trompet?

Is overigens een Cornet mondstuk het zelfde als een Bugel mondstuk?
Of zit hier toch wel degelijk verschil in?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 14:27 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Als je een Bach 3C cornetmondstuk koopt heb je in beginsel precies hetzelfde mondstuk met alleen verschil in de shank (dus ook in de backbore).
Ik zeg in beginsel want Bach mondstukken, en dan vooral de wat oudere, staan niet bekend om hun (ik wilde zeggen: enige) consistentie. M.a.w. de ene 3C hoeft bij Bach niet de andere te zijn. Cornetmondstukken zijn zeker niet hetzelfde als flugel mondstukken.
Er zijn drie soorten shanks voor flugelmondstukken al komt de standaardtaper het meest voor:

http://www.mouthpieceexpress.com/catalo ... th=197_200

Dus:
de trompetshank is het dikst, dan flugel, dan cornet (die zijn dus het dunst).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 14:35 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
delano schreef:
Als je een Bach 3C cornetmondstuk koopt heb je in beginsel precies hetzelfde mondstuk met alleen verschil in de shank (dus ook in de backbore).
Ik zeg in beginsel want Bach mondstukken, en dan vooral de wat oudere, staan niet bekend om hun (ik wilde zeggen: enige) consistentie. M.a.w. de ene 3C hoeft bij Bach niet de andere te zijn. Cornetmondstukken zijn zeker niet hetzelfde als flugel mondstukken.
Er zijn drie soorten shanks voor flugelmondstukken al komt de standaardtaper het meest voor:

http://www.mouthpieceexpress.com/catalo ... th=197_200

Dus:
de trompetshank is het dikst, dan flugel, dan cornet (die zijn dus het dunst).


Zijn er ook mogelijk heden om de huidige Trompet mondstuk te laten passen op de cornet?

Volgens mij pas hij er maar een stukje op namelijk (dit weet ik niet meer zeker want heb al een enige tijd geen cornet meer gehad)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 19:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
nee, een trompetshank is te groot voor een cornet, een adapter is dus ook onmogelijk.
Wel bestaan er adapters andersom dus voor een cornet- of een flugelmondstuk op een trompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trompet - Cornet
BerichtGeplaatst: 02 okt 2015 20:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Een cornet klinkt wolliger, en warmer dan een trompet. De bouw is daar verantwoordelijk voor.
Als het voor niets anders is dan carnaval, zou je kunnen overwegen om gewoon een trompet te kopen. Projecteert ook een stuk makkelijker.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.