trompet.nl > forum > Toon onderwerp - A&S - Bach copie ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: A&S - Bach copie ?
BerichtGeplaatst: 15 maart 2016 10:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Roel schreef:
Tja, ik móet natuurlijk reageren. Met het opvolgen van een soortgelijk advies heb ik héél veel tijd verknoeid. Kleiner materiaal bracht mij alleen maar een kleiner, onaangenamer, minder kneedbaar geluid, totaal geen speelgemak. Het ligt aan je fysiek, aan je klankideaal en aan nog veel andere factoren: Zoek het zelf uit, en (nu wordt het misschien wat hypocriet) geef het tijd. Ik speel nu tot mijn grote verbazing al best lang (een jaar of 4) op vrijwel hetzelfde materiaal en ik merk dat er meer consistentie in mijn spel komt. Ik begin het spul te leren kennen en dat is veel waard.
Daarom een grote waarschuwing bij Theo's tip: dit werkt niet voor iedereen!!!


Ja Roel, ik had erbij moeten zetten dat die leraar me dat advies gaf omdat ie me zag worstelen met een Bach 1 3/4 C mondstuk. Ik ging naar 3C en 't ging allemaal 'n stuk beter, toen naar 6C-achtige mondstukken(Warburton 5M) en daar ben ik op uitgekomen. Het hangt inderdaad van veel factoren af, bedankt voor de nuancering!
Maar hèb je wel zoveel tijd verknoeid met je zoektocht? 'n Zoektocht kost toch ook tijd? Nu weet je 't en dan je in de fast forward, da's toch ook heel wat waard?

Roel schreef:
Ik speel een groot mondstuk met een grote backbore op een grote trompet en het bevalt me verschrikkelijk goed.


Refereer je nu naar die toeter die om je heen geslingerd zat van in dat ene facebook filmpje van een maand terug ofzo? :D

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: A&S - Bach copie ?
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 02:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Theo van Kampen schreef:
Maar hèb je wel zoveel tijd verknoeid met je zoektocht? 'n Zoektocht kost toch ook tijd? Nu weet je 't en dan je in de fast forward, da's toch ook heel wat waard?

Hmmm, misschien... Het is meer dat je zo veel mensen hoort roepen dat 1C voor de happy few is, dat veel mensen erdoor afgeschrikt raken en dat is jammer voor de werkelijke happy few. ;-)

Ik had niet hoeven proberen te spelen op klein materiaal, want ik wist eigenlijk al dat het niet werkte. Het is gewoon gevaarlijk om algemene dingen met grote stelligheid te beweren op een forum. Je ziet de vraagsteller niet, en je weet daarom bijna niks van haar of hem.

Theo van Kampen schreef:
Roel schreef:
Ik speel een groot mondstuk met een grote backbore op een grote trompet en het bevalt me verschrikkelijk goed.


Refereer je nu naar die toeter die om je heen geslingerd zat van in dat ene facebook filmpje van een maand terug ofzo? :D

Bingo!
Dat is wel ook zo'n eye-opener geweest: als je bastuba met trompet kan combineren, waarom zou je dan op trompet dezelfde rimdiameter gebruiken voor lead en jazz. Daar vanaf stappen was ook een grote stap voorwaarts voor me. Ik voel nu meteen of ik mijn B1-1 of mijn B6L erop geschroefd heb, en mijn lip weet meteen wat ie moet doen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: A&S - Bach copie ?
BerichtGeplaatst: 16 maart 2016 08:09 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Laat ik eens advocaat van de duivel spelen. Ten slotte ben ik daar goed in.
(Laat ik voorop stellen: ik deel de ervaring van Theo én van Roel. Goed heh, en om trompetvos enige wind uit de zeilen te nemen: het is subjectief!!!!!)

Ik heb vanaf mijn 17e op 1,5 C gespeeld. Prima. Groot geluid. Speelde lekker. Toen op het conservatorium ging ik naar 1 1/4c en later 1c en nog veel later een kale 1. Diep, dieper, diepst.

En inderdaad met veel oefenen is het best te doen. Nu moet je op een conservatorium ook wel veel studeren, want anders heb je er niks te zoeken. Dat is duidelijk. Groot geluid, mooie klank. Fijne projectie en bij uitstek geschikt voor wat ik ermee moest doen: klassiek spelen. Zelfs de heftige Strauss (Richard, niet Johann) ging er meer dan prima mee. Kleinere mondstukken, was voornamelijk voor piccolo en es trompet.

Totdat ik bij een toko kwam die gerund werd door een sympatieke vent uit bijna-Den Bosch. Hans.
Die niks op mijn spelen aan te merken wilde hebben, maar mij gewoon heel vrijblijvend wat dingen liet proberen. GR66L (heb ik nog steeds, topper!) Niet veel aandacht aan de exacte maat besteed. Het was een fijn mondstuk, en alles wat ik wilde, ging erop. En eigenlijk veel makkelijker. Met behoud van dat grote, fijne geluid.
Een jaar of wat later zei diezelfde Hans dat mijn GR 66L een soort van 3c was.
Stond ik toch even raar op mijn neus te kijken.

Sindsdien heb ik altijd op een heel gemiddeld maatje gespeeld. 3c en omstreken.
Soms wat dieper, soms wat ondieper, maar altijd in die buurt.

Het is dus maar net waar je aan wil werken.
Met een groot mondstuk is het de uithouding waar je aan moet werken. Met een klein mondstuk zul je meer aan je geluid moeten werken.
Voor beiden valt wat te zeggen.

Zomaar stellig iets aan- of afraden is sowieso onhandig. Ik denk dat de ts een goeie keuze maakte. Lekker blijven doorbuffelen is inderdaad het devies.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.