trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 14:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 16 aug 2016 17:29 
Offline

Geregistreerd: 16 aug 2016 17:23
Berichten: 6
Hoi mensen,

Ik hoop dat ik gebruik kan maken van jullie expertise met deze vraag:

Ik speel op een Alliance 4 trompet mondstuk, door mijn Bach Strad 37 ML. Dat speelt heel fijn en geeft een mooie volle klank. Maar ik zou graag ook een extra mondstuk erbij hebben om een wat scherper geluid te creeeren en wat comfortabeler in de hoogte te spelen. Een wat meer 'lead' mondstuk dus.

Het liefst zou ik een mondstuk vinden dat wat ondieper en kleiner is qua cup maar een vergelijkbare RIM/rand heeft als mijn alliance 4 (die volgens alliance vergelijkbaar is met een Bach 1X).

Hopelijk zijn er hier mensen die daar wat meer van weten, ik hoor het graag:) :o


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 16 aug 2016 21:42 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2012 09:12
Berichten: 11
Mike Lathouwers schreef:


Hoi Mike,

Ik zou als ik jou was eens kijken naar de mondstukken van Bob Reeves.

Ik gebruik nu zelf sinds 1 1/2 jaar een 43es, en ik moet zeggen dat dit het fijnste mondstuk is wat ik tot nu heb gehad. ik kan er makkelijk(er) hoog mee, doordat het mondstuk wat ondieper is, en mijn klank wordt er net wat scherper op.

Ik ben zelf Bugelist, en daarop gebruik ik ook een vrij diep mondstuk, maar dit mondstuk wendde voor mij echt heel snel, waardoor het dus ook ideaal is voor mij.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, het zijn wel mijn persoonlijke ervaringen, en ik weet dat mondstukken erg persoonlijk zijn.

Succes met de zoektocht!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 07:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
...als je nu op een mondstuk speelt dat overeen komt met een VB 1X dan zou je op zoek kunnen naar een mondstuk dat overeenkomt met een VB 1B, 1C, 1CW, 1D of 1E...deze hebben vlgs de catalogus dezelfde rand maar een ondiepere cup, jouw keuze is zo groot omdat je bijna op het grootste en diepste mondstuk speelt uit de VB range.

Voorheen dacht ik ook dat het fijn zou zijn om dezelfde rand te hebben voor klassiek en lead, zo speelde ikzelf VB 1B voor klassiek en VB 1E voor lead. Ik ben er achtergekomen dat een VB 3D naast mijn VB 1B toch beter werkt voor mij wanneer ik lead speel. Probeer het uit zou ik zeggen.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 11:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Woon je ver van Zuid-Limburg?
Zo nee, ga dan eens naar Huub van Laar in Margraten.
Daar heb ik mijn Alliance bugelmondstuk gekocht en allerlei verschillende kunnen proberen. Hij heeft ook Bob Reeves mondstukken. Je kunt gerust een 40 rand eens op een 42 mondstuk schroeven om te proberen of wat voor combinatie dan ook. Ja binnenin de cup sluit dit niet aan, maar het is maar om een eerste speelgevoel te krijgen. Probeer dus zo de verschillende randen en cups. Tevens kun je mogelijk op deze manier de verschillende backbores proberen. Dit geeft je meer opties dan enkel de beschikbaar zijnde mondstukken.

Voor wat betreft de tip van het Bob Reeves mondstuk. De ES is echt erg ondiep en ik had last van "bottom out". Daarom speel ik op een SV cup. Mogelijk is een S cup ook wat voor je.
Atelier Pfeifer heeft ook Bob Reeves. Ze zitten in Rijswijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 11:48 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ruli schreef:
...als je nu op een mondstuk speelt dat overeen komt met een VB 1X dan zou je op zoek kunnen naar een mondstuk dat overeenkomt met een VB 1B, 1C, 1CW, 1D of 1E...deze hebben vlgs de catalogus dezelfde rand maar een ondiepere cup, jouw keuze is zo groot omdat je bijna op het grootste en diepste mondstuk speelt uit de VB range.

Voorheen dacht ik ook dat het fijn zou zijn om dezelfde rand te hebben voor klassiek en lead, zo speelde ikzelf VB 1B voor klassiek en VB 1E voor lead. Ik ben er achtergekomen dat een VB 3D naast mijn VB 1B toch beter werkt voor mij wanneer ik lead speel. Probeer het uit zou ik zeggen.


Dit moet in de krant.
De wereld stond even stil.
Ruli die niet op Monette speelt. Het moet niet veel gekker worden... Straks ga je me nog vertellen dat de kerstman echt bestaat...

Maar alle gekheid op een stokje.

Ik gebruik voor alles wat ik doe dezelfde rand. Want inderdaad, dat maakt het gevoel op je lippen zo klein mogelijk.

Maar ook heb ik ervaren dat dat juist helemaal niet het beste hoeft te zijn.
Namelijk: bij GR werkt dat voor mij uitstekend. Bij Bob Reeves werkte het in mijn nadeel. Bij Bach, kon ik geen randen vinden die hetzelfde aanvoelden.

Bovendien; wat iemand hierboven mij ook al schreef: een 43ES is echt vreselijk ondiep. En hij was niet de enige die zijn lippen in de cup vastspeelde.
Daar heb ik mee geexperimenteerd, en ik was blij dat er ook een 43S bestond.

Bovendien moet je je afvragen of zo'n groot verschil (tussen een 1X en een 43ES zitten letterlijk 100-den gradaties) wel wenselijk is, en zoja voor hoelang (in verband met bottom-out, zoals ze dat in Amerika noemen). Als je namelijk eerst een uur op een 1X speelt, zou het zomaar eens kunnen zijn, dat de gewenste hoge noten er op een 43ES helemaal niet meer uitkomen...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 17 aug 2016 16:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
Dit moet in de krant.
De wereld stond even stil.
Ruli die niet op Monette speelt. Het moet niet veel gekker worden... Straks ga je me nog vertellen dat de kerstman echt bestaat...


...even voor de volledigheid, ik wilde de TopicStarter niet vermoeien met Monette-maten, maar ik speel idd op B1-5M PRANA en B4LD PRANA... equivalenten van de VB 1B en VB 3D... en de kerstman bestaat idd niet, Sinterklaas daarentegen... ;-)

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 18 aug 2016 09:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 maart 2006 14:11
Berichten: 35
Woonplaats: Emmeloord
Hoi Mike,
Ik heb eventueel nog een "Bach 1E 70's Trumpet mouthpiece GOLD PLATE 27 throat" in nieuwstaat. Alleen geprobeerd, maar niet in gebruik.
Deze oudere VB mondstukken met "Corp." erbij ingeslagen zitten heel dicht bij de Mount Vernon mondstukken net zoals de VB 1X. Kijk maar eens op de Kanstul mouthpiece comparator.
De huidige VB 1 serie mondstukken hebben met uitzondering dus van de 1X een iets grotere (diameter) cup.

_________________
Yamaha YCR6335HS
Van Laar Oiram Sandoval


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vergelijkbaar mondstuk alliance 4 ondieper
BerichtGeplaatst: 19 aug 2016 20:35 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Bob Reeves is zeker aan te raden om uit te proberen.
Als het om een "iets scherpere klank gaat zou ik eens beginnen met een M cup."

_________________
Yamaha Xeno 8335RGS.
Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978).
Bob Reeves 43M, 43C
JK 1.5 C
Bugel Thomann
JK 1.5 C


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.