trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vincent Bach 5C: goede allrounder?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 17:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 12:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
erikvlamspuit schreef:
Voor de mondstukken geldt eigenlijk hetzelfde als voor je trompet. Ga naar een goede winkel laat je adviseren en probeer er een aantal uit.


En neem je leraar / medetrompettist / andere deskundige mee!

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 12:58 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Natuurlijk, was ik ff vergeten :D

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 16:31 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Haha, toen ik m'n VB 5C kocht, heb ik gewoon bij Pfeiffer om een 5C gevraagd. Dat was toevallig een VB, dus snel besloten en thuis pas uitgeprobeerd... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 21:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
flugel schreef:

En neem je leraar / medetrompettist / andere deskundige mee!


Maar die voelen toch niet wat jij voel? Ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan, sound zit 'in' je, dat komt er met wat voor mondstuk toch wel uit, alleen met 't ene gaat dat makkelijker dan met de andere.
Net zoiets als 'andermans oren' meenemen als je toeters gaat uitproberen. Totale bullshit. Je moet die toeter nemen waarop jij jouw ding 't makkelijkst kan doen.

Heinz schreef:
@Theo: ik heb even gekeken naar die Warburton-mondstukken. Grappig dat je de cup en stift afzonderlijk kunt bestellen. Maakt het ook weer niet makkelijker en goedkopen!


Goedkoper? Goedkoper dan wat? Voor de prijs van één GR mondstuk kan je het hele assortiment van Warburton bestellen!

Ik zou eerst een 'gemiddelde' bovenkant (5M) en een 'gemiddelde' stift (7) bestellen of opsnorren via Marktplaats of Vioworld.de
Vind je de rand lekker maar te klein? Dan een 4M bestellen of regelen. Vind je de blaasweerstand te hoog? Dan een grotere backbore regelen bijvoorbeeld nr.8.
Alles wat je niet zint zet je weer op Marktplaats, ben je zo weer kwijt.
Voordeel is is dat je de kop ook weer op een cornetstift kan schroeven, leuk voor als je ook cornettist bent of een piccolotrompetje hebt.

Als je de rand zowiezo niet lekker vind zet je de hele zooi op marktplaats en ga je wat anders zoeken

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 22 maart 2017 23:27 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Theo, niet iedereen zet alles maar mooi op markplaats, mij veel te veel werk. Gewoon lekker uitproberen ergens en dan aanschaffen. Ik neem altijd iemand mee omdat ik graag feetback heb, je hebt gelijk dat jij je zegt dat je het zelf lekker vindt spelen. Maar vaak zitten er minimale verschillen voor jezelf in. En dan is de feedback heel prettig. Zeker als je nog niet of niet goed bent. Ik vindt het prettig en gezelliger als we samen gaan.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 13:31 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ten eerste zie ik niet in waarom Heinz van mondstuk zou moeten veranderen. Hoewel zijn argumentatie zwak is mankeert er niet zo veel aan een 5C vermoed ik hoewel het wat moeilijk speelbaar schijnt te zijn voor sommigen qua rim.
Overigens zijn de verschillen tussen Bach 5, 6 en 7 marginaal qua diameter.
Hij wil een optimale balans tussen geluidskwaliteit en efficiency. Tja, dat zoekt iedereen, dat is nu juist wat zo individueel bepaald is.
Verder vind ik dat niemand op een forum een ander een mondstuk kan adviseren. Het gekke met het voor jou ideale mondstuk is nu juist dat je het pas weet als je het gevonden hebt.
Met Theo ben ik het helemaal eens dat je het het beste zelf kunt uitzoeken. Alleen als er echt iets falikant mis gaat zie ik een rol weggelegd voor een leraar of zoiets.
En het naar een winkel gaan en at random mondstukken uitproberen en dan kiezen is echt onzin. Lees maar eens een paar posts op TM van Rowuk en dan bedenk je je nog wel, even een citaat van hem omtrent iemand die ook twijfelt aan een 5C:

I don't like the idea of "trying mouthpieces out" in a random fashion.(...)

We do not need an AB test to find out if a mouthpiece works. We need a cold turkey switch for a couple of weeks (months). Anything else just confuses the face.

Overigens raadt Theo je geen mondstuk aan maar een mondstuk systeem, de Warburtons. Heel goed systeem en extra bruikbaar als je op verschillende toeters speelt. Ik heb 5 verschillende backbores, twee voor trompet en drie voor cornet die ik allemaal met dezelfde cup gebruik. Prima deal.
Het is wel zo dat je je gevoel in je embouchure zo ver ontwikkeld moet hebben dat je voelt wat de verschillende backbores doen. Dat kan wat tijd kosten. Heeft ook veel te maken met de combinatie instrument-cup-backbore.
Zo heb ik voor mijn Yamaha cornet speciaal een 6 bb gekocht omdat die daarom vroeg.

Voorlopig zou ik gewoon bij de 5C blijven en als je een beter geluid wil overstappen op een goede 7C (geen moderne Bach), want die is meestal wat dieper dan de 5C of, als je wat groter wil, naar een 3C-achtige (de 3C van Bach is wel erg ondiep en daarmee erg stijl/klassiek).
Voor een eurootje of 15 tot 20 kun je makkelijk een tweedehands Yamaha 14B4 kopen wat een heel aardige 3C is. Is ook net een fractie kleiner dan de VB 3C.

edit: ik bedenk net dat ik ook nog wel een puntgave Yamaha 14b4GP heb liggen, goldplated, iets zwaarder met een hoop core en iets duurder. Zie maar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 11 jun 2017 12:53 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Gisteren me weer helemaal de blubbers gespeeld op die VB 5C tijdens een buitenconcertje. Nog steeds last van... :x

Ik heb nu een A&S 3C besteld om eens te bekijken hoe dat me bevalt. Ik heb ook nog een Yam 11C4 maar die vind ik weer wat aan de nauwe kant.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vincent Bach 5C: goede allrounder?
BerichtGeplaatst: 15 jun 2017 21:07 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Vandaag heb ik de A&S 3C binnengekregen en meteen uitgetest tijdens les. Eerste indruk: meer geluid, ik kan mijn lucht beter kwijt en de rand is vlakker ten opzichte van de VB 5C. Mijn leraar en ik waren beiden enthousiast.

Nu maar eens kijken wat een duurtest oplevert, maar voorlopig blijft dit mondstuk erop zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.