trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uitboren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitboren
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 11:27 
Offline

Geregistreerd: 12 sep 2017 09:27
Berichten: 2
Heeft er iemand met het uitboren van een mondstuk?
Ik zou graag een wat grote "keel" willen uitproberen met daarbij de opmerking dat ik in principe geen ander mondstuk wil.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 12:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Andy Taylor heeft een advies voor jou:

https://www.facebook.com/TaylorTrumpets ... 296179702/

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 13:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 dec 2001 20:01
Berichten: 99
Bij het uitboren van een mondstuk zul eerst moeten weten welke diameter er nu in zit. Om een optimaal resultaat te krijgen is het beste om dit gecentreerd te doen zodat de boring overal gelijk is. Het gaat hier om tienden ( 0,05mm is al veel en beter is om dit stapgewijs te doen, dan testen en horen wat dit doet) . De meeste mondstukken zijn gemaakt volgens een bepaald concept met rand,cup,keel, backbore. Als jij nu alleen de keel gaat veranderen zal dit een wat grotere toon geven met iets minder kern, wat breeder geluid, en minder weerstand. Probeer het eerst met een oud mondstuk wat je niet meer gebruikt, wat het allemaal doet het uitboren van de keel.

_________________
jwe


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 23 okt 2017 15:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2009 20:11
Berichten: 38
Woonplaats: Bergschenhoek
Ik heb vele jaren geleden eens een mondstuk laten uitboren bij Pfeiffer, Rijswijk. Dat was micrometerwerk. Het beoogde resultaat was een vollere klank, maar het resultaat bleek (tevens) het verdwijnen van de sizzle. Prima oefenmondstuk geworden, maar dat was niet de opzet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017 11:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Welk mondstuk betreft het?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 25 nov 2018 21:13 
Offline

Geregistreerd: 17 sep 2014 21:14
Berichten: 10
Ik heb ooit een mondstuk uitgeboord.
Een Schilke 15b was jaren een fijn mondstuk voor mij.
Ik gebruikte het wisselend op de Vincent Bach model 37 en een Lidl Prime flügelhorn.
Door personeelsproblemen binnen het orkest heb ik echter tot vier keer de trompetsectie verlaten om de tenor ter hand te nemen en viceversa.
Mooi voor het orkest dat ik snel kon schakelen, maar op een gegeven moment toen ik na verloop van tijd weer terug ging naar de trompetsectie kon ik mijn lucht niet meer kwijt met gebruik van de Schilke 15 B. Toen het niet snel genoeg veranderde heb ik de boor gepakt en het gat groter gemaakt. Ontbraamt met een strook 3M schuurmatje en er toen een hele poos tevreden op gespeeld.

Toen ik later zag dat veel Tsjechische trompettisten op de Vincent Bach 1 1/4 C speelde, dat mondstuk uitgeprobeerd en aangeschaft.
Nu speel ik op een 1 C van Vincent Bach en daar kan ik mijn lucht goed kwijt.

Het lijkt erop dat ik door de jaren heen steeds meer behoefte heb aan grotere mondstukken. Mijn ranche is groter geworden en de toon rijker/voller.

Vrgr
Jettiny


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitboren
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 13:15 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Henry Conn,


Waarom wil je überhaupt je mondstuk uitboren? Door het uitboren gaat een mondstuk niet beter klinken en de kans is groot dat het mondstuk daar helemaal onbespeelbaar door wordt.
Misschien is het een goed idee om een aantal middelmaat mondstukken uit te proberen van Jozef Klier, Arnold & Sons en Bruno Tilz. Want de mondstukken van deze Duitse merken hebben een bredere boring dan de mondstukken van andere merken.

Probeer dan eerst de middelmaat mondstukken die qua cup diameter overeenkomen met de Bach 5C want op middelmaat mondstukken spelen de meeste trompettisten het makkelijkst.

Kijk daarbij ook naar welk type rand jij het beste op speelt. Brede randen zoals bijvoorbeeld de Bach W rand, de Bob Reeves 42 rand en de Bob Reeves 42W rand geven een heel goed uithoudingsvermogen.
Smalle randen zoals de Bob Reeves 42N rand en de standaard randen van Bach, Yamaha, Warburton en Hammond Design geven veel trompettisten een grotere flexibiliteit.
Wanneer je op een brede rand steeds het mondstuk van je mond moet halen om van laag naar hoog te gaan of van hoog naar laag te gaan is de rand voor jou te breed en kan je beter een smallere rand kiezen. Maar smalle randen zijn niet voor iedereen geschikt. Bij veel trompettisten verdrukken smalle randen de bloedcirculatie in de lip spieren waardoor zij heel snel vermoeid zijn. Die trompettisten zijn veel beter af met bredere randen.

Tip: muziekwinkel Adams heeft een heel groot assortiment aan mondstukken dus daar kan je urenlang mondstukken uitproberen.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.