trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monstukken - Irving Bush
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2002 10:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Laat me dat enigzins nuanceren.<p>Een Bushmondstuk kan een slechte trompet beter laten klinken.<p>Door de (in het algemeen) warmere klank van Bush lijkt een goedkope toeter beter te klinken. Geloof me, ik heb er ervaring mee. Omdat een Bach ' neutraler' is van klank (ik zou het anders niet weten te omschrijven) is dat verschil minder groot. <br>En ja, natuurlijk zijn er trompettisten die op een Bach-mondstuk een ontzettend vette klank produceren, maar ik heb het hier over gemiddelden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2002 13:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
ik snap het nog steeds niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2002 01:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Heel simpel.<p>Neem een standaard Jupiter. Zet daar een Bach 3C op en daarna een Bush W-2. Dan hoor je duidelijk verschil. Dat komt omdat de Jupiter van zichzekf geen klank heeft. Een Bachmondstuk voegt daar weinig aan toe, een Bush-mondstuk veel meer (daarom is dat verschil op een instrument wat van zichzelf een goede klank heeft wel aanwezig maar veel minder).<p>Met een Bush bugel mondstuk kun je zelfs een Yamaha 2300 laten klinken als een Courtois of Couesnon.<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2002 19:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2001 00:29
Berichten: 190
Woonplaats: sittard
een Jupiter geen klank....alleen met een Bush? Wat een onzin sorry hoor!<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2002 20:28 
Offline

Geregistreerd: 21 dec 2001 16:31
Berichten: 235
Is natuurlijk weer iets heel persoonlijks. Het mondstuk moet het instrument en het lichaam complementeren, dit is immers een zeer belangrijke schakel tussen lijf en instrument(je lichaam/lichaamsbouw bepaald toch voor een zeer groot deel je geluid). Bij de een resulteert dit in de combi Bach-Bach, bij de ander(mij dus) in bijv. Callet-Van Laar. Ik geef maar een voorbeeld he!<br>De maten, karakteristieken en configuraties van Bach en Bush mondstukken zijn inderdaad niet gelijk, maar of een Bush daardoor makkelijker een trompet goed kan laten klinken is een uitspraak die weer erg persoonsgebonden is. Daar zijn geen concrete en wetenschappelijke theorieën voor, dus...... <br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2002 11:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Ik zal nog een keer duidelijk proberen te maken wat ik bedoel en dan hou ik ermee op.<p>Ik heb niet gezegd dat de een of de ander beter is. <br>Een instrument met een kwalitatief mindere klank is gebaat bij een mondstuk die een klankkleur kan toevoegen die het instrument zelf niet heeft. Een Bush-mondstuk voegt warmte toe wat het instrument ten goede kan komen. Een Bach mondstuk is neutraler (niet slechter!) en voegt dus minder toe. Een Bach mondstuk laat meer de klank van het instrument zelf het werk doen. <br>Het toevoegen van een klankkleur hoeft niet altijd beter te zijn. Als je bv op een Calicchio Lite speelt doe je dat omdat het instrument een bepaald karakter heeft, heel helder en scherp met een enorme projectie, de voorkeur van de meeste leadtrompettisten. In zo'n geval werkt juist een Bushmondstuk averechts omdat daardoor een (beetje) van de specifieke klankkleur van het instrument wordt gehaald.<p>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.