trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk 7C
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 17:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk 7C
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 10:14 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Een mondstuk 7C wordt vaak gezien als beginnersmondstuk; vaak zit het ook standaard bij een nieuwe trompet.
Ik speel inmiddels zo'n 12 jaar en via enkele andere mondstukken speel ik momenteel toch weer 7C. Ik kom er gewoon het beste mee uit de voeten; is daar iets vreemds aan?
Zelf vind ik dat ik uiteraard niet aangezien ik er lekker op speel en toen ik onderstaand stukje van Erik Veldkamp las maakte ik me al helemaal geen "zorgen".

Citaat:
Maar ik vind het raar dat amateurs in de fanfares en harmonien op een zo onnodig groot mondstuk zitten te spelen. Misschien is het omdat de meeste leraren klassiek zijn en daarom hun eigen grote mondstuk aanraden.


Wat vinden jullie :?:


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 10:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
als je er lekker op speelt is het niet raar, als je een bredere klank zoekt, zou je groter kunnen gaan, of hierop wat harder kunnen werken

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 10:41 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
De Bach 7c mondstuk en de Bach ML37 trompet zijn de meest verkochte in hun gebied. De reden is natuurlijk dat ze het beste compromis zijn/waren voor verschillende stijlen muziek. Ze profiteren nu natuurlijk ook nog van het succes van de Mt.Vernons waardoor veel mensen een Bach aanraden. Inmiddels zijn er natuurlijk veel meer uitstekende trompetten en mondstukken bijgekomen.

Dat Bach standaard een 5c of 7c bij een trompet levert heeft ook als reden dat die het meest geschikt zijn voor dat instrument. Dat wil niet zeggen dat andere mondstukken niet geschikt zouden zijn maar dit is volgens de fabrikant de beste combinatie. Net zoals het instrument het beste klinkt met de stembuis in, daar is ie op berekent. Maar bijna niemand heeft zijn stembuis helemaal in natuurlijk.

Ik zou een 7c dan ook niet willen bestempelen als een beginnersmondstuk, maar als een allround mondstuk. Dus als ie dus voor jouw prettig speelt, prima en zo laten.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 19:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
3C werkt perfect voor mij , heb ook wat andere geprobeerd maar ben na wat omzwervingen bij een Bach uitgekomen . en gebruik ook een BR 43M met een 43,5M Rim

_________________
Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 7C
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 00:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
bartjefrit schreef:
Een mondstuk 7C wordt vaak gezien als beginnersmondstuk; vaak zit het ook standaard bij een nieuwe trompet.
Ik speel inmiddels zo'n 12 jaar en via enkele andere mondstukken speel ik momenteel toch weer 7C. Ik kom er gewoon het beste mee uit de voeten; is daar iets vreemds aan?


De reden waarom een 7C een beginnersmondstuk wordt genoemd heeft inderdaad te maken met het feit dat veel beginners een 7C bij hun instrument geleverd krijgen. Voor een beginner is het ook een goede maat aangezien die (vaak, niet altijd) nog niet overweg kunnen met een veel groter of veel kleiner mondstuk, voor zover dat al zou moeten maar dat is een andere discussie.

Als voor jou een 7C goed werkt, wees er dan blij mee. Het is namelijk geen waarde-oordeel. De 7C is wereldwijd alleen de grootste gemene deler qua maat in mondstukkenland, da's alles. Als het voor jou werkt, prima. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 10:59 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Ik ben in de fanfare op bugel begonnen; toen ik op trompet begon, was dat op 7C. Toen ben ik via 3C naar Schilke 10 gegaan. Daarna toch weer via 3C ook weer terug naar 7C.
Ik heb een jaar of 2 geleden hier ook eens iets geplaatst over dat goedkope mondstuk dat ik in Tsjechië had gekocht voor 10 euro of zo; dat is het mondstuk waar ik nu op speel. De 7 die op het mondstuk staat, lijkt meer op een 1, waardoor ik eerst dacht dat het een 1C was. Dat laat ook weer zien dat het mij ook niet echt veel uitmaakt wat voor cijfer erop staat! Ik speel er gewoon het lekkerst op. Uiteindelijk kwam ik nadat ik een paar mondstukken naast elkaar had gelegd erachter dat het geen 1C kón zijn...

Ik denk inderdaad dat Erik zeker gelijk heeft; er zijn toch veel (amateur-)docenten die min of meer erbij zweren om hun studenten 3C of liefst nog 1,5C of nog groter te laten spelen. Toch denk ik dat de meesten daar helemaal niet goed mee uit de voeten kunnen qua uithouding etc. :!:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 11:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jul 2002 07:05
Berichten: 1000
Woonplaats: Veghel
Ben door mijn docent al vroeg op een VB 5c gezet.
De keuze was gevallen doordat andere mensen naar mij luisterden vanwege de klank en vooral het klassieke karakter waarin ik toen veel zat.

_________________
Veni Vidi Vagina

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2004 14:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48
Berichten: 865
Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
ik kan op een 7c geen vijf minuten spelen of de boel is om zeep.
voor mij een 11/4 c. kan ik uren op spelen.
ben absoluut geen liefhebber van de 7 C.
maar als je er goed mee bent zou ik er mij geen zorgen over maken.
ik denk dat als je niet regelmatig speelt. enkel repetities en zo, dat je beter ben,t met een wat kleiner mondstuk..


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.