trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boosters etc - Wat is het effect van Booster en verdikte mon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2001 22:57 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Wat dacht je dan van mij beste kennyvh? Dat ik het bij de apen in de jungle heb geleerd? <p>Vroeger, toen ik met een "fout" embouchure speelde, vond ik een koud mondstuk ook altijd veel lekkerder, omdat je daar meer grip op hebt met je lippen en je lippen minder snel begonnen op te zetten, waardoor je juist die grip en de juiste amplitude verloor. Nu ik embouchure technisch goed speel, speel ik het liefst op een lekker warm mondstuk. Veel aangenamer voor je lippen. Zelfs voor het buzzen aan het begin van mijn dag laat ik eerst mijn mondstuk wat warm worden in m'n broekzak of hand. Warmte is sowieso beter voor spieren, dan koude.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2001 11:10 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Een koud mondstuk speelt voor geen meter...ik neem mijn mondstuk altijd mee in mijn broekzak...dan is hij alvast lekker warm. Net als je lippen na het opwarmen....verder laat ik iedereen vrij in de keuze om met of zonder booster te spelen...bij sommige mensen geeft het een bevredigend resultaat...bij mij niet. Maar ja, geen enkel persoon is hetzelfde. Al moet ik wel zeggen, dat het geluid er naar mijn smaak op achteruit gaat.

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2001 12:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
als ik me er ook nog maar even mee mag bemoeien, ik vind een koud mondstuk ook lekkerder spelen. veel directer heb ik het GEVOEL... maar ja wie ben ik....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2001 16:22 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
Met alle respect... Vogens mij blijft een mondstuk hooguit twee minuten koel tot het de temperatuur van de uitgeademde lucht aanneemt - ik vind dit een non-discussie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2001 22:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Je slaat de spijker op z'n kop, kees. Alleen het probleem is dat het maar vijf minuten werkt en dat je daarna weer terug moet wisselen of weer een derde mondstuk moet nemen. Dat kan hoor, ik heb alle Warburtons in voorraad dus je kan eindeloos blijven wisselen maar als je daaraan begint wordt je knettergek (en anders je medemusici wel!)<br>Of een booster werkt is niet alleen afhankelijk van de speler maar vooral ook van het instrument. Een boostger zorgt ervoor dat de trillingen betr in het instrument worden geleid. Mijn ervaring is dat dit bij goede, professionele instrumenten niet uitmaakt omdat die een leadpijp hebben die daarvoor zorgt. Goedkopere instrumenten hebben veelal gewoon een koperen buis van de goeie diameter (zeg maar een waterleiding). Daarom werken boosters op een goed instrument ook vaak averechts. (met uitzondering van Monette maar daar is het mondstuk onderdeel van het gehele concept, de standaard Monette-mondstukken (STC-1, MF) zijn veel minder zwaar).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2001 23:21 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Waar het dus eigenlijk op neer komt, is een goede combinatie/verhouding tussen trompet en mondstuk. Je zult dan ook zien dat, als je bes en c trompet verschillen van concept, je met hetzelfde mondstuk andere resultaten krijgt. Monette is daar heel rigoureus in en heeft voor zijn c trompetten c-trompet-mondstukken en voor zijn bes trompetten, bes mondstukken. Hij voert het zelfs door tot een apart mondstuk voor a piccolo en bes piccolo. Wat de gemiddelde trompettist eigenlijk wil is een mondstuk dat íe gewoon op zijn bes, c en es/d trompet kan gebruiken. Ikzelf doe dat al jaren en het is heel goed mogelijk.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 dec 2001 10:00 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
Wat is jullie idee? Als ik tussen alle regels doorlees lijkt het op 50% bespeler, 40% instrument, 10% mondstuk. Of ligt deze verhouding anders? <p>Ik bedoel maar, voor mijn niveau lijkt het veel zinvoller om te werken aan mezelf in plaats van de speurtocht naar het beste mondstuk. Een professionele speler zal het uiterste uit de combinatie willen halen. Of zijn er amateurs die echt wezenlijke verbetering halen uit een ander mondstuk?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.