trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Boosters etc - Wat is het effect van Booster en verdikte mon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 11:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2001 10:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
Wat ik erover weet is dat het ook een voller geluid zou moeten geven. Je instrument wordt toch verzwaard en dat zou ook een voller geluid moeten geven. Dat is wat ik er een beetje over weet. En inderdaad het geeft ook wat stabiliteit in de hoogte.<p>Succes ermee!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2001 11:53 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Een mondstuk met een goede massa verdeling geeft je iets meer steun om noten beter te raken. Een mondstuk met een "goede" massa geeft jou als speler het gevoel dat alle noten makkelijker op je trompet zitten en dat je meer power uit je trompet kunt halen. Een Bach megatone is bijvoorbeeld een mondstuk met veel toegevoegde massa. Dat werkt bij sommige trompettisten heel goed. Bij mij werkte dat voor geen meter, omdat het geluid plat en lelijk werd. Toch speel ik op een mondstuk dat iets meer massa heeft dan het standaard Bach ontwerp. Een Callet mondstuk heeft net ietsje meer, wat een aantal collega's en mijzelf het gewenste resultaat geven. Je moet daarom nooit gaan zoeken in extremen als je wat wilt bijschaven aan geluidskwaliteit of volume. <br>Wat betreft die booster en ringen...hahahahaha wat een flauwekul...ik vind dat meer iets wat je gebruikt om te "denken" dat je geluid veranderd. Het is zo marginaal dat het meer psychisch is dan concreet, maar dat is heel persoonlijk. Bij een goede trompet hoef je niets aan gewichten of iets anders toe te voegen. Het is gewoon belangrijk dat je er een mondstuk op zet dat het maximale rendement uit die trompet haalt. Die zoektocht zal wel eeuwig duren voor sommige fanatici....;)<br>Waarom zou je trillingen in je instrument willen verminderen, terwijl je daar je klank door krijgt? Er is wel wat voor te zeggen, dat je zorgt dat alle trillingen zo effectief mogelijk je instrument in worden gestuurd.<br>----------<br>--------http://home.zonnet.nl/jpgjongeling/-------<br><p>Edited by: JeroenJongeling

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 13:35 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Ik ben een beetje sceptisch tegenover de verzwaarde mondstukken (YAMAHA GP, BACH MEGATONE,...). Iedereen hoopt bij de aanschaf van deze dure mondstukken (terwijl ze waarschijnlijk goedkoper worden aangemaakt door de fabrikant dan normale mondstukken want er is hetzelfde materiaal en werk voor nodig als ze ze met een CNC-productielijn maken) op het beste: hun klank/toon moet verbeteren, ronder worden, hun register moet uitbreiden... Maar daar komt eigenlijk niets van in huis. Ik ken veel topprofessionelen (oa Karl Sievers, Benny Wiame) die echt sceptisch zijn hier tegenover, ze weigeren van die mondstukken op gewone concerten te gebruiken omdat die de diepte van hun toon kan wegnemen. De toon wordt platter, zeggen ze. (Ikzelf hoor echter totaal geen verschil). Het enige verschil kan zijn dat deze mondstukken vanbinnen ook anders zijn, zo moet je eens een tabel van gewone Yamaha modellen en GP-modellen raadplegen uit curiositeit, je zal wel zien waarom GP's beter spelen en zeker niet door die verhoogde massa) <br>Het schijnt wél een voordeel op te leveren bij een CD-opname en dit is geen zever! Artiesten die veel CD-opnames doen in studios gebruiken de boosters.<p><p>- ONDER VOORBEHOUD - IK BEN OOK MAAR EEN SIMPELE AMATEUR Hé?<p>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 14:52 
Offline

Geregistreerd: 19 sep 2001 15:49
Berichten: 922
Woonplaats: vl.brabant - belgium
Verzwaarde mondstukken zouden het resultaat zijn van vroegere toepassing van soldeer dat omheen een normaal mondstuk werd gewikkeld ? Dit truukje wist een oud orkestmuzikant me te verklappen.<p>Je kunt er alvast goed mee experimenteren.<p>Naast een loskoppeling van de trillingsbron (lippen) van de eigenlijke buis (pijp waarin de golf en gereflecteerde golf zich bewegen)<br>zou een zwaardere massa van het mondstuk ook ten goede komen aan een mindere opwarming.<br>Frisse mondstukken voelen beter aan en dat is dan weer beter voor de toonvorming. Er worden (zijn?) studies gedaan hieromtrent.<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2001 16:14 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Dus een koud mondstuk speelt beter dan een warm mondstuk? Als je het mij vraagt precies andersom, dus flauwekul.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2001 12:39 
Offline

Geregistreerd: 15 sep 2001 16:18
Berichten: 391
Woonplaats: Belgium
Whohow, luc ni zo afbreken makker, die weet waarover hij praat hoor!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.