trompet.nl > forum > Toon onderwerp - telkens wisselen mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 17:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: telkens wisselen mondstuk
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 18:22 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2004 12:41
Berichten: 185
In hoeverre is het verstandig, of juist niet, om telkens van mondstuk te wisselen bij verschillende stijlen.
Bijvoorbeeld

Klassieke etudes: 3C Bach
Jazz: Reeves 43 M
Lead/pop: 43 S

Kan dit je ontwikkeling in de weg staan?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 18:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Je bent lekker ingespeeld, hebt een heerlijke klassieke etude gespeeld, en vervolgens neem je een mondstuk dat, nog niet zo warm is, en qua vorm anders is.... Tuurlijk wil je de bikkel uithangen voor jezelf, dus zonder er verder al te veel tijd in te steken pers je dat nieuwe mondstuk tegen je bakkes en gaat lekker hoge dingen zitten miauwen.....


Nee lijkt mij geen aanrader. En als je het dan perse wil doen, neem dan de tijd om te wennen aan het mondstuk, maar zomaar wisselen om het wisselen, lijkt mij onzinnig.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 18:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2002 12:41
Berichten: 306
Woonplaats: Amsterdam
Goede vraag.

Beginners/studenten moeten niet te vaak van mondstuk wisselen, heb ik altijd gehoord. Doordat de rand van het mondstuk anders is, gebruik je andere spieren, daarnaast moet je steeds wennen aan een andere cup en andere weerstand.

Van de andere kant zie ik veel pro's die vaak van mondstuk wisselen, bijvoorbeeld voor verschillende trompetten. Nu kan je natuurlijk zeggen dat die al zover ontwikkeld zijn dat het mondstuk wisselen geen negatieve invloed meer heeft.

Maar vanaf wanneer houdt deze negatieve invloed op en kan je gaan wisselen?

Natuurlijk moet dit wisselen niet te ver gaan. Ik heb trompettisten gezien die in 1 muziekstuk drie keer van mondstuk wisselden voor diverse passages. Dat is natuurlijk absurd, maar soms is het echt nodig, bijvoorbeeld als je piccolo, cornet of bugel gaat spelen of als je echt een verschillende toon wil bereiken voor klassiek en licht.

_________________
Emile


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 20:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jul 2002 07:05
Berichten: 1000
Woonplaats: Veghel
camel schreef:
Je bent lekker ingespeeld, hebt een heerlijke klassieke etude gespeeld, en vervolgens neem je een mondstuk dat, nog niet zo warm is, en qua vorm anders is.... Tuurlijk wil je de bikkel uithangen voor jezelf, dus zonder er verder al te veel tijd in te steken pers je dat nieuwe mondstuk tegen je bakkes en gaat lekker hoge dingen zitten miauwen.....


Nee lijkt mij geen aanrader. En als je het dan perse wil doen, neem dan de tijd om te wennen aan het mondstuk, maar zomaar wisselen om het wisselen, lijkt mij onzinnig.


Ben ik mee eens. Ik heb eens gewisseld tijdens een optreden. Een ondiep voor leas en een "gewoon" voor een stuk solo. Dit werd geen succes.

_________________
Veni Vidi Vagina

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 20:08 
Offline

Geregistreerd: 16 sep 2004 15:32
Berichten: 94
Woonplaats: Stadskanaal
Mijn ervaring is, dat je het beste zoveel mogelijk op hetzelfde mondstuk kunt spelen. Zowel bes, c, als es/d trompet kun je makkelijk op hetzelfde mondstuk bespelen is mijn ervaring. Voor piccolo trompet pak je dan natuurlijk iets kleiners. Mijn ervaringen met vaak wisselen van mondstuk zijn toch vrij negatief. Ontwikkeling doorga je pas echt als je lange tijd op hetzelfde materiaal speelt, althans, dat merk ik de laatste tijd vooral.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2004 21:25 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2004 12:41
Berichten: 185
[quote="camel"].... Tuurlijk wil je de bikkel uithangen voor jezelf, dus zonder er verder al te veel tijd in te steken pers je dat nieuwe mondstuk tegen je bakkes en gaat lekker hoge dingen zitten miauwen.....

Hoezo de bikkel uithangen? Blijkbaar nog nooit lead gespeeld in een big band. Dat is andere koek dan een "heerlijke klassieke etude".

Het gaat mij erom dat je voor pop/lead een andere energie gebruikt dan voor klassiek of jazzsolo's en misschien je mondstuk daarop zou kunnen aanpassen. Ook gebruik je vaak een ander soort geluid in verschillende stijlen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2004 12:58 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Het lijkt me op zich niet zo'n groot probleem als je de diameter en de rand maar redelijk hetzelfde houdt. Dus een Bach 3C afwisselen met een BR 43S of M of ES heeft allen als verschil dat de cup wat ondieper is bij de Reeves. Ik wissel ook regelmatig tussen deze mondstukken en heb daar geen last van.

Maar over het algemeen is het gemakkelijker om het bij 1 mondstuk te houden, dan hoef je niet steeds om te schakelen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.