trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach 1.5C en 3C??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 nov 2024 01:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bach 1.5C en 3C??
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 15:12 

Ik heb een Bach 1,5C en een bach 3C mondstuk...wat is nou precies het verschil (in theorie en praktijk) Ik merk wel dat ik met de 3C een ietswat scherper geluid krijg.

Ik speel veel live met mijn bands in kroegen, grote zalen en op festivals. Dan heb ik ook veel solo's en moet ik veel hoog werk blazen, wat de 3C dan voor mij meer geschikt maakt. Maar helaas is het zo dat ik op de 3C niet zo'n flexibel embouchure heb dan op de 1,5C...is dit een kwestie van meer op de 3C spelen of is dan de 1,5C gewoon beter geschikt voor mij?

ps. Rensink komt nu geregeld langs bij Adams..(waar ze dan 30 euro voor vragen) doen of niet doen? Anders wacht ik een tijd tot ik in ons lokale(re) muziekwinkel gratis kan laten aanmeten.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Bach 1.5C en 3C??
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 15:23 

artsjeroen schreef:
ps. Rensink komt nu geregeld langs bij Adams..(waar ze dan 30 euro voor vragen) doen of niet doen? Anders wacht ik een tijd tot ik in ons lokale(re) muziekwinkel gratis kan laten aanmeten.

zoek eens rensink onder zoeken :wink:
zo'n gratis aanmeting is misschien leuk, maar zelf proberen werkt toch echt het beste hoor.

Bach 1,5C is niet echt een mondstuk voor in een band volgens mij. Is meer wat voor in een orkest. Van de 3C weet ik niet zoveel maar het lijkt mij ook niet het ideale mondstuk voor in een band waar je veel hoog moet. Ik heb ook een paar keer in een band gespeeld en ben toch maar even terug gegaan naar een 7C. Dat klonk gewoon net wat beter in die band. Kwam er net wat beter door. Ikzelf zou sowieso zoeken naar een iets kleiner mondstuk. Maar als je lekker op je 1,5C weg komt zou ik dat gewoon houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 15:33 

Nou echt lekker kom ik er niet mee door nee, heb bij de laatste nummers van de set kramp in mijn lippen en soms ook wangen...en als het geluid op het podium slecht is heb ik daar in het midden van de set al last van.
Kan dit door het mondstuk komen of is dat louter het embouchure?...of juist een combinatie van beiden?

Wat zou een goed mondstuk zijn om te gaan proberen dan (ik ben ska/ jazz georienteerd)? Ik ben nl. eigenlijk niets anders gewend dan de 1,5C die ik ooit van mijn oom heb gekregen (mijn leraar adviseerde me toen een 1C, omdat de harmonie er goedkoop vanaf wou zijn kreeg ik van de harmonie toentertijd de oude 1,5C van mijn oom)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 16:07 

ik speel ook bij een band.

Citaat:
Nou echt lekker kom ik er niet mee door nee, heb bij de laatste nummers van de set kramp in mijn lippen en soms ook wangen...en als het geluid op het podium slecht is heb ik daar in het midden van de set al last van.
Kan dit door het mondstuk komen of is dat louter het embouchure?...of juist een combinatie van beiden?

de 1.5 is wat groot voor podiumwerk...
ik gebruik een Bob Reeves 43S. de rand heeft wat mee van de 3C (al voelt hij zachter aan dan mijn bach 3C rim, die ik gebruik voor fanfare en harmonie) en de cup is wat ondieper waardoor hij wat makkelijker klinkt in de hoogte, en ook wat scherper...

tegen het laatste nummer is het beste er van mij ook wel vanaf.... ik denk dat dat nu eenmaal normaal is.... al gaat dat beetje bij beetje toch beter....

wat geluid op het podium betreft.
als je jezelf niet goed hoort op het podium (door slechte of geen monitor) dan ga je automatisch luider spelen om jezelf beter te horen... resultaat is dat je dan tegen halfweg de set dus versleten bent..... (heb ik al veel meegemaakt :? )

daarvoor heb ik maar een tip: hou je niet in met klagen tegen de man van de PA :P
ik zaag ze de oren van de kop als het nodig is.... liever wat teveel mezelf in de monitor dan te weinig want dan ga je je stuk blazen..

indien je geen monitoer hebt kun je altijd een plastik schijf gebruiken om jezelf beter te horen (werkt heel goed!)
zie: http://www.brassimport.nl/produkten/accessoires/soundback.htm

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 17:19 

Als je de enige trompettist in je band bent, en veel solo's speelt, zou ik niet meteen Bob Reeves gaan spelen. De meeste mensen klinken daar toch een beetje dunner op (uitzonderingen daargelaten) Bovendien zijn ze nogal duur. Misschien moet je in eerste instantie eens een Bach 3D proberen. Het zelfde randje, maar met een iets ondiepere cup, voor wat meer hoog in het geluid.

Wat betreft het podiumgeluid ben ik het volledig eens met Tommy: zorg dat je jezelf goed hoort! Omdat de meeste geluidstechnici dit niet begrijpen en dit ook niet interesseert (een drumstel versterken is toch veeeel leuker :evil: ) raad ik je aan zo'n soundback (plexiglazen plaatje voor om de microfoon) te regelen. Ze zijn te koop bij Hans, die zijn verstelbaar, maar je kunt ze ook vrij gemakkelijk zelf maken, als je een beetje handig bent. Kijk wel uit: plexiglas zaag je niet zomaar even...

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 18:37 

Ik had me trouwens vergist ik speel op een Bach 1C ipv 1,5C zal dus nog wel dieper zijn!?

Maar wat ik me nu af vraag, is het erg wennen als ik nu ineens op een ander mondstuk ga spelen? Zal mijn embouchure veel moeten veranderen op een ander mondstuk over te schakelen??

Zo'n plexiglasplaatje moet ik eens voorstellen bij de manager, maar dat werkt zeker niet met clip-on microfoons??

Twee jaar geleden hadden we nog een eigen geluidsvrouw, die was erg goed...daarna nam iemand anders het over maar die is na twee keer het geluid te doen als gitarist bij de band gekomen. Nu zijn we afhankelijk van de PA-man die de zaal inhuurt en dat zijn soms echte koekenbakkers ja...laatst hadden we een optreden waar het hele optreden de blazers niet aan hadden gestaan in de zaal :evil:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 18:49 

mja die plexi kun je wel gebruiken met een klip-on... het is gewoon kwestei van tegen de plaat te blazen zodat het geluid terugkaatst en zo, voor jou duidelijk hoorbaar wordt. dan moet je alleen een andere manier bedenken om de plaat op een statiefje vast te zetten

je embouchure moet je niet veranderen als je verandert van mondstuk.... je moet er wel aan wennen aan het nieuwe mondstuk...
maar als je geen extreem andere maten gaat gebruiken zou dit wel moeten meevallen....

de 1C is natuurlijk groot.... overstappen naar de 3 is op zich geen heel grote verandering.... maar de een went er natuurlijk sneller aan dan de ander.

Citaat:
...laatst hadden we een optreden waar het hele optreden de blazers niet aan hadden gestaan in de zaal

ik speelde tot voor kort nog bij een andere coverband....
we hadden volle bak monitor en konden onszelf heel goed horen...
na het optreden zeiden we (de drie blazers) direkt : dit is het beste optredeen die we ooit gespeeld hebben (allee..; de blazers dan toch)

het was opgenomen op minidisc.... jammer genoeg geen blazers hoorbaar :cry: :evil:

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2005 23:42 

Moeten we hier niet eens een topic aan wijden: "Hey geluidsman, ik sta hier niet omdat ik er zo mooi uitzie!" ofzoiets???

Ik speel trouwens ook met draadloos clipmicro, dus zonder plexiglas plaatje. Lastig te combineren, en dan maar goed opletten dat je niet te hard aan het spelen bent. Het nadeel van zo'n vaste micro met soundback is dat je als een dooie op het podium staat (als je speelt). Het ligt aan de aard van de band of dit als storend wordt ervaren. Ook maakt het je minder flexibel als je solo hebt, je kunt niet even naar voren lopen.

Maar nu terug naar het topic: Erik Veldkamp merkt in een ander topic op dat Bob Reeves niet per se dun hoeft te klinken. Mijn eigen ervaring, zowel bij mezelf alsook bij anderen, is dat er toch een onaangenaam randje aan het geluid zit, maar goed dat is wellicht een smaakaangelegenheid. Je zou er eens een kunnen lenen, het zijn behoorlijk gangbare mondstukken, dus er is altijd wel een trompettist in de buurt die niet te beroerd zal zijn er eventjes eentje uit te lenen.

Je kunt ook eens een arnolds 3d proberen, die zijn spotgoedkoop, 15 euro ofzoiets... Schijnen erg dicht in de buurt van Bach te komen.

Succes!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur