trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk met grotere throat
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstuk met grotere throat
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 16:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Ik ben op zoek naar een mondstuk welke vergelijkbaar is met de VB11/4C (grote letters) maar dan met een wat grotere throat opening. Weet iemand een vergelijkende?

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 16:29 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Je kunt een mondstuk met een losse componenten systeem nemen (bijv. Warburton of Kanstul), dan kun je zelf de backbore verwisselen...
Is wel een dure oplossing


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 16:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Koop er nog eentje (of eerst om te proberen een JK, want goedkoper) en zet 'm onder de kolomboor. Liever nog, breng 'm naar iemand die deze operatie voor je zou kunnen uitvoeren (bel 'ns met Pfeiffer, die kunnen volgens mij alles...).

Ik gebruik zelf sinds een paar maanden een Warburton combi. 4M of 4MD cup met daaronder een Q backbore (lekker fel in de carnavalskapel) of een 8* in alles wat er klassiekachtig uitziet.

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 16:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Een JK 1 1/4 C is totaal niet te vergelijken met een Vincent Bach 1 1/4 C, dus dat zou ik je afraden. Arnolds en sons lijkt er meer op, maar ook daar zou ik voorzichtig mee zijn. Je kunt ook een Megatone 1 1/4 C zoeken, die heeft een iets grotere throat. Bovendien kun je bij Bach ook alternatieve backbores bestellen.

Waarom wil je een grotere throat? Als je het idee hebt dat je je lucht niet kwijt kan kan dat ook wijzen op een te groot materiaal, vreemd genoeg. Bij een verkeerde ademtechniek kan het lijken alsof je trompet verstopt zit, terwijl de opening juist te groot is...

Als je gaat boren, realiseer je dat een heel klein verschil al zeer grote gevolgen heeft, alleen al een stukje schuren is al merkbaar!

Nog een tip: probeer eens een Monette PRANA (of, als je geen 350 euro op zak hebt, de Kanstul-kopie), die hebben een throat die nog groter is dan die van Denis Wick bugelmondstukken, en die zijn al enorm. Een veel gehoord probleem van uitgeboorde mondstukken is gebrekkige intonatie, iets waar deze Monette(-kopie)tjes geen last van hebben.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 18:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 dec 2004 08:27
Berichten: 330
Woonplaats: Sas van Gent
Yamahaddatdangezegd schreef:
Waarom wil je een grotere throat? Als je het idee hebt dat je je lucht niet kwijt kan kan dat ook wijzen op een te groot materiaal, vreemd genoeg. Bij een verkeerde ademtechniek kan het lijken alsof je trompet verstopt zit, terwijl de opening juist te groot is...


Ik heb inderdaad het idee dat ik de aanwezige lucht niet kwijt kan door het mondstuk. Ben nog niet zolang geleden (3 maanden) overgestapt van een VB7D naar de 11/4C (op aanraden van mijn leraar) maar nu voelt het hetzelfde aan als net voor de overstap. Welliswaar in wat mindere mate maar ik heb er toch weer last van.
Net na de overstap was het bereik ook een eind weg, nu is dat beter als voorheen en ook de uithouding is weer terug op oud nivo.
Ademhaling en mondstukdruk zijn verbeterd sinds ik op les zit.

Olaf

_________________
"Practice, practice, practice until it all works correctly - by habit." - Claude Gordon

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 19:34 
Offline

Geregistreerd: 07 dec 2005 16:23
Berichten: 124
als het hetzelfde voelt als voor de overstap en het eerst beter was dan denk ik toch niet dat het met het mondstuk te maken heeft maar meer met ademhaling. Misschien ben je nu weer terug in je oude gewoonte aan het vallen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2006 14:40 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
De VB "heavy weight" modellen hebben een iets groter gat dan de gewone: dat verschil is behoorlijk (heb zelf een 3C en een 3C/HW).
Aangeschaft via mouthpieceexpress: iets van 6 tientjes, zonder transportkosten.......

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.