trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstukken, veel geld !?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 21:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 09:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Precies, alleen is het nu ng steeds zo dat de meesten geen nieuwe trompet gaan kopen maar een "Bach" of een "yamaha". Die vooringenomenheid is ook te wijten aan de muziekwinkels. Er zijn maar weinig zaken die alternatieven bieden, de meeste zaken hebben rekken vol met de 'grote' merken staan en bieden niet de keus voor iets anders.
Daarnaast laten veel mensen zich leiden door adviezen van anderen, die zelf op een bekend merk spelen. Daar moeten we een keer van af.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 10:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Hans,
helemaal mee eens, maar waar vindt je nog een echt onafhankelijk en goed advies?

Nagenoeg alle goede zaken/personen die ik ken hebben wel hun eigen voorkeur (neem jezelf maar eens als voorbeeld) omdat ze simpelweg veel kennis hebben van die specifieke trompet(ten), maar de 'concurrente' niet echt kennen.
Het fenomeen OEM trompet maakt het alleen nog maar NOG onoverzichtelijker.

En wie -o- wie heeft er wel een compleet vergelijkend overzicht van alle verkrijgbare toeters?? Je weet zelf dat,wil je een gefundeerde keuze kunnen maken, je elke toeter (na voorselectie) wel een week of 2 mee zou willen nemen om uit te proberen.
Amerikaans, Japans, Hollands, Tsjechisch, het maakt niet uit.
Als dit al ergens mogelijk is houdt het na 2 of 3 modellen thuis proberen wel op.

Hulde voor de zaken die in ieder geval dit wel bieden. Kent iemand ze?

Het blijft lastig.'t is al net als een auto kopen: 80% emotie 20% verstand (en wij trompetteurs hebben heel veel van het eerste, maar niet zoveel veel van dat laatste.... :wink: )

8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 12:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Goed idee, een soort mini Trompetbeurs met technische info, forumdiscussie, demo's, clinics. Lijkt me leuk.
8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 14:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57
Berichten: 524
Woonplaats: Zuid-Beijerland
Kijk, dit is iets waar ik al een paar maanden over zit te denken.

Heel vaak kopen wij een instrument omdat wij denken dat het wel goed is. Maar wat weten wij nu eigenlijk van een trompet.

Neem nou dat voorbeeld van die auto:
als wij een auto moeten kopen kijken we bv naar het aantal km’s per jaar. Dat bepaald of het een benzine of diesel wordt. Daarna bepaal je of je sportief wil rijden of niet. Dan kunnen we dus kiezen voor een turbodiesel, gas of een dure benzine auto. Vervolgens kunnen we nog kijken of we bv een automaat willen en ga zo maar door. Maar dan hebben we nog steeds geen merk de revue laten passeren.

Nou gaan we een trompet kiezen:
Waar kan je op letten? Het geluid wat je wilt horen of wat goed bruikbaar is. Moet je lang heel hoog kunnen spelen of wil je een instrument dat heel flexibel is. Eigenlijk kan ik al weinig meer verzinnen.
Maar wat bepaalt nu de eigenschappen van een instrument? Het materiaal, de boring en misschien de bouw??

En stel dat je nou zou weten hoe jouw ideale instrument gebouwd zou moeten zijn en van welke materialen, wat voor boring enz. Stap dan eens een muziekwinkel binnen en zeg dan maar eens tegen de verkoper: ik wil een paar trompetten proberen met boring a op die manier gebouwd en van dat materiaal. Dat hoef je nu (nog) absoluut niet te doen!!!

Stel dat dat mogelijk zou zijn, dan pas kunnen wij in mijn ogen objectief een instrument kopen. Of laten manipuleren. Dan blijkt bv ook dat een bepaald type bach heel veel lijkt op een bepaald type yamaha en misschien ook wel op een bepaal type jupiter. En dan pas weet je waar je mee bezig bent. En dan zou je heel bewust een goedkope toeter kunnen kopen die heel veel lijkt op een duurder exemplaar.

Of andersom: ik heb problemen met bepaalde dingen en zou ik dat makkelijker kunnen maken door een ander type instrument. En stel dat dat kan, wat voor goede eigenschap lever ik daarbij in. Want vaak is het of het een, of het ander.

Maar om zo’n situatie te bereiken zouden we heel veel van de bouw van een instrument moeten weten. Dus wat doet boring zus, wat doet dat materiaal en ga zo maar door. Kijk bv maar eens op de site van Smith en Watkins. Daar staan gewoon keiharde maten van de verschillende leadpipes!!

En op het moment dat zo’n ideale situatie zou bestaan worden er volgens mij een stuk minder trompetten verkocht en is het op deze site een stuk minder druk.
Waarom??
Omdat iedereen dan van zichzelf weet dat hij de goede toeter heeft of die zal hij gaan kopen. en mocht er dan toch nog iets zijn dat niet wil lukken, dan zullen wij meer gaan oefenen ipv internetten!!!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 14:41 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2002 19:50
Berichten: 44
Woonplaats: Linschoten
Jaws, je bent erg op dreef! :lol:

Ik lees een hoop goede dingen zoals trompetten vergelijken met "alle" merken en met een openmind naar toeters (en elkaar) luisteren.

Misschien kunnen we dat gezamelijk dat eens organiseren. Je hebt natuurlijk al de trompetdagen/muziekbeurs en losse stands bij festivals enzo. Alleen de aanwezige merken zijn niet optimaal (om het netjes uit te drukken) en de omstandigeheden om iets uit te proberen zijn vaak slecht.

Misschien iets om door trompet.nl te laten organiseren? :wink:

Echter het is natuurlijk altijd zo dat je pas na een week of twee (thuis/optredens) je instrument te hebben geproeft echt iets kunt zeggen.
Is er als eens een merk onderzoek gedaan naar de toetsers die er worden gebruikt en wat daar de toepassing voor is.
Misschien zet ik z'n poll op. Merk instrument, boring/techniek, Bb/C/Es, muzieksoort, speel ervaring, laats in de band/orkest, tevredenheid, verbetering, nieuw/oud instrument,.....

Later meer hierover.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2002 14:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
Je hebt helemaal gelijk Jaws!

Wat een schitterende 'column' heb je hier als laatste geschreven. Oefenen is niet altijd beter dan internetten trouwens. Ik heb zelf al verschrikkelijk veel hulp en kennis opgedaan door het lezen van alles op de site. Het maakt het oefenen leuker en het lijkt gelijk ook stukken beter te gaan.

Bovendien is het lezen van de berichten op het forum een ideale bezigheid om te doen tijdens het buzzen of terwijl, zoals ik nu, je een potlood tussen je lippen hebt geklemd.

Zo'n beurs is trouwens een geweldig idee!

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 136 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.