trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is een mondstuk instrument gebonden?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 17:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 23:21 
Offline

Geregistreerd: 04 apr 2004 11:25
Berichten: 50
Erik, ik speel op geen van beiden. Ik vroeg me af of Stefan naast het intonatieverschil nog andere opvallende verschillen ondervond tussen de HvL en Yamaha.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 23:30 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Sorry, ik haal de namen door elkaar... :lol:

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2007 10:47 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2004 13:10
Berichten: 255
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hier ben ik dan... :lol:

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik mijn Jupiter ingeruild voor een Hub Van Laar B1.
Op dat moment zat ik ook echt te zoeken naar het juiste mondstuk. Mijn vorige leraar had een aantal Schilke mondstukken van hem zelf meegenomen. Hij speelt op een Schilke trompet ook, vandaad de combinatie denk ik.

Via Marktplaats kwam ik bij toeval op een Yamaha 6310 terecht voor een leuke prijs. Deze heb ik toen gekocht voor optredens met het dweilorkest. Vind het namelijk erg zonde om mijn Van Laar daarvoor mee te nemen.

Buiten het intonatieverschil merk ik niet echt grote verschillen tussen beide.
Bij de Yamaha krijg ik meer feedback terug. Maar een van mijn problemen was dat ik te laag intoneerde op de Van Laar (achtergekomen op trompetles). Nu met mijn huidige leraar ben ik, voor mij gevoel, weer op de goede weg. De stembuis van de Van Laar moet nu uit, maar ik merk dat bij de Yamaha deze veel verder uit moet. Wat mij opviel is dat mijn mondstuk in de Yamaha er verder in gaat. Dus vandaar dat ik die richting op zat te denken. Mijn huidige leraar heeft ook een Van Laar en soms speelt hij op een Calicchio. Op beide trompetten gebruikt hij andere mondstukken om toch voor hem het perfecte geluid eruit te krijgen. Dus waarom zou een mondstuk niet instrument gebonden zijn?

Ik zit er toch aan te denken om mijn Schilkes aan de kant te doen. Ik mis iets aan de mondstukken, maar kan niet goed beschrijven wat. Misschien een te dunne binnenrand...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2007 11:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Stefan schreef:
Mijn huidige leraar heeft ook een Van Laar en soms speelt hij op een Calicchio. Op beide trompetten gebruikt hij andere mondstukken om toch voor hem het perfecte geluid eruit te krijgen. Dus waarom zou een mondstuk niet instrument gebonden zijn?

Niet toevallig Hans Bloemen? :wink


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2007 11:35 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2004 13:10
Berichten: 255
Woonplaats: Bergen op Zoom
Nee, maar hij is ook weleens bij jou langsgeweest :lol:
Evert Jan Kreulen namelijk ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2007 12:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
ok, doe hem de groeten maar van me als je hem ziet :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 21:31 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2004 13:10
Berichten: 255
Woonplaats: Bergen op Zoom
Na een aantal mondstukken te hebben getest (mijn leraar heeft een aardige verzameling) kom ik tot nu toe uit op een Bob Reeves 42M. Hier kan ik al meer lip in douwen en heb ik al meer speel gemak.

Nu heb ik een aantal vragen (niet helemaal on-topic... sorry hiervoor):
* Is bij een Bob Reeves mondstuk alleen de rim afschroefbaar, of kan je net als bij Warburton, ook de cup en backbore los krijgen?
* Wat is het verschil tussen een BR 42 en BR 43 (heb namelijk nog geen BR43 getest)?
* Wat is het verschil tussen een Bob Reeves 42M en een Warburton 5M?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2007 22:56 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Hier wat maatvoeringen wat betreft de BR-mondstukken, een 43 is dus een maatje groter dan een 42.

Bob Reeves

Speel zelf de 43m wat me op zich prima bevalt.
Een klein nadeel vindt ik wel dat de cup relatief weinig massa heeft, dit wil in het lage register( bij mij beneden de G1 )wel eens wat onstabiliteit geven.
Een groot voordeel, voor mij tenminste is dat ik er erg makkelijk op speel in het hoge register en er een prima uithoudingsvermogen op heb.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.