trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoeveel mondstukken heb jij?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Hoeveel trompetmondstukken heb jij?
eentje. 10%  10%  [ 13 ]
2-3 28%  28%  [ 35 ]
4-10 43%  43%  [ 55 ]
10-20 9%  9%  [ 11 ]
20-30 5%  5%  [ 6 ]
30-50 2%  2%  [ 3 ]
>50 3%  3%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 127
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2008 18:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Voorlopig even geen mondstukken meer, ik heb net een nieuwe telefoon gekocht, en er moet nog een cronkite tas bij.

Hmm, zeg Hans, misschien kan ik mijn salaris rechtstreeks naar jou laten overmaken.... :wink:

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2008 20:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2003 00:21
Berichten: 1334
Woonplaats: Den Bosch
camel schreef:
ik heb net een nieuwe telefoon gekocht, en er moet nog een cronkite tas bij.

Bij die telefoon?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2008 21:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Robert66 schreef:
camel schreef:
ik heb net een nieuwe telefoon gekocht, en er moet nog een cronkite tas bij.

Bij die telefoon?


Nou, als ik bekijk wat het ding allemaal kan, zou dat nog niet eens zo'n heel gek idee zijn....

:lol:

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 10:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
camel schreef:
Hmm, zeg Hans, misschien kan ik mijn salaris rechtstreeks naar jou laten overmaken.... :wink:

Ja hoor, geen probleem. Komt toch op hetzelfde neer :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Hoeveel trompetmondstukken heb jij?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 10:49 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik koop mondstukken in de eerste plaats voor het geluid. Een paar maanden geleden kocht ik een DW 3 verguld mondstuk bij mijn Conn 36A cornet omdat dat ding beter zou spelen met een short shank mondstuk. De DW3 klinkt ongelooflijk, met name in het lage register geeft hij een uniek soort bronzen geluid. Alleen als ik dat een uurtje doe en ik pak de volgende dag mijn trompet met de Curry 3BC dan komt daar geen geluid meer uit. De DW 3 is echt een embouchure knager. Toch hoop ik in de nabije toekomst als ik wat sterker ben geworden de DW 4B die ik nu gebruik in het laatje te kunnen werpen (het begint daar druk te worden) en de DW3 standaard voor cornet te kunnen gebruiken.
Daarom vind ik het commentaar met name van Hans erg interessant, er is eigenlijk een constante discussie gaande in diverse fora over wat wenselijk is m.b.t. het mondstuk. Zelf hanteer ik de regel van Jim Donaldson van de Trumpet Gearhead, ik citeer:

"Generally, a larger mouthpiece produces a higher quality tone. Traditionally, the rule of thumb (for which there are many counter-examples) is that you should play on the largest equipment, both mouthpiece and trumpet, that you can fill up. So the first step a young trumpet player usually takes is moving to a larger mouthpiece. Initially a larger mouthpiece will make playing high notes more difficult until the player learns to compensate by using more air to reach higher pitches. The tone quality improves almost immediately and the range is shortly restored".

Ik ben nog maar relatief kort geleden begonnen met cornet en trompet, eerst een Olds Ambassador met een Benge 7c, toen een Bach 7C (kleinere throat), na 3 maanden al overgestapt op de JK 3C, ik kreeg het benauwd op de 7C en het geluid verbeterde meteen aanzienlijk. Inmiddels had ik er een Yamaha 6345 trompet bijgekocht die geafficheerd wordt als een largebore maar die met een boring van 0,462 ook wel een grote ML bore genoemd mag worden. Daarop zat ook een Yamaha 11C4/7C, prima maar ook snel te klein in het gevoel, dus op naar een Bach 3C. Hoewel dat echt een uitstekend mondstuk is vond ik ook die te klein en een beetje te "klassiek" klinken. Eerst overgestapt op een Schilke 15B maar dat werkte niet. Dus toen een Curry 3BC, aangevuld inmiddels met een 3TF.
BTW de JK3C is groter dan de Bach 3C (de JK is een onderschat mondstuk heb ik het idee) en de Curry 3BC is weer groter dan de JK.

Overigens heb ik wel wat ervaring met blazen, ik ben in mijn jeugd (inmiddeks inderdaad lang geleden) tien jaar trombonist geweest, eerst dixieland, daarna bigbands, ik heb nog steeds een Conn 6H en (dat is een discussie bij een ander topic) na een paar minuten wennen kan ik er naast de trompet en cornet gewoon op blazen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 11:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Dat verhaal van Jim donaldson ken ik, en is in de basis wel goed maar een beetje achterhaald omdat er tegenwoordig veel meer keus is in mondstukken. Er staan trouwens ook wat aannames in die gewoon niet kloppen.

Het verbaast me dat je als (ex)trombonist moeite hebt met de DW3. DW geeft zelf wel aan dat het een mondstuk is voor iemand met een erg sterk embourchure maar een 61/2AL lijkt me toch iets groter :?
Waarom neem je geen tussenstap? De DW4 heeft dezelfde klankeigenschappen als de 3, en de RW modellen spelen ook iets makkelijker met een groot geluid doordat die anders gevormd zijn en een andere rand hebben.

Dat alle 3C's van elkaar verschillen is overigens logisch. Elk merk houdt zijn eigen maatvoering erop na, het is niet meer dan een grove aanduiding. Een 3C is ongeveer 0.660" maar je kan daar niet op blindvaren, zoals je zelf al hebt gemerkt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Hoeveel trompetmondstukken heb jij?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2008 12:41 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
De DW4 heb ik inderdaad nog niet geprobeerd maar de problemen met de DW3 zitten denk ik niet alleen in de grootte van de cup maar ook in het verloop ervan. Dat mondstuk heeft eigenlijk geen cup maar meer een omgekeerde backbore, je blaast er dwars doorheen, druk opbouwen gaat eigenlijk niet. Toch een dijk van een geluid, vreemd.
Het echte probleem zit hem in de oude Conn-cornetten. Die 36A van mij heeft serienummer 376618 en dat netekent dat hij van januari/februari 1948 is. Volgens Christine Derksen van de Conn-loyalist spelen deze oude cornetten (van voor 1955) het beste met shortshank-mondstukken. Ik heb hierover gemaild met haar en nu is het zo dat het niet alleen om de shortshank gaat maar ook over de taper (zeg ik dat goed?) de mate van tapsheid van de shank. Christine heeft bij Kanstul een backbore laten draaien gecopieerd van een oud Conn mondstuk. Daarbij is het verloop van de tapsheid groter dan bij andere mondstukken. Ze gebruikt dan de modulaire cups van Kanstul en Warburton. Een gewoon mondstuk wiebelt in de oude Conn-receiver.
Nu zijn de DW mondstukken volgens mij nog korter dan een gewoon shortshank mondstuk met als gevolg dat die heel aardig passen in de Connreceiver. Vandaar de DW.
De DW 4B die ik nu gebruik heb ik eigenlijk een keer per toeval in Belgie gekocht via Kapaza, ik was daar op vakantie en ja... M.a.w. er zat niet veel gedachtengang achte.
Maar Hans, ik kom de RW4 (die Websters hebben ook een wat bredere rand) wel een keer proberen bij je als ik moed heb verzameld. Want ik ben eigenlijk ook wel in voor een nieuwe trompet. Alleen als ik dat nu doe moet ik een ander huis gaan zoeken ben ik bang. Elke keer als er weer zo'n gele envelop van de Mouthpiece-express in de bus zit is het een beetje crisis.
groeten, Delano


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 feb 2009 16:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
en toch weer een mondstuk erbij. Wederom een GR...

Als ik alle GR's optel die ik inmiddels gekocht heb, dat zijn er 6, dan heb ik in totaal 900 euro aan GR's uit gegeven.

Maar nu heb ik er 3 waar ik het beste mee uit de voeten kan.

1 voor Anatevka en de Kapel de 3m
1 voor piccolo 66 pmt
1 voor het klassieke werk 3 HC **

De andere 3, daarvan heb ik er 1 uitgeleend, 1 verkocht, en 1 gaat in de verkoop ( zie andere forum ).

Tja, het blijft een dure hobbie. :D

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.