trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet vs cornet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 18:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet vs cornet
BerichtGeplaatst: 02 jan 2003 11:07 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2003 10:53
Berichten: 90
Ik speel al jaren trompet op een Vincent Bach Corp. 1C mondstuk waarvan ik zeer tevreden ben. Sinds kort speel ik ook cornet bij een brass band op een standaard Denis Wick 4B mondstuk. Maar dit lukt zowel in het lager als het hoger register niet echt goed. Ik ben niet tevreden over mijn 'cornet' toon, lagere noten durven te 'kraken', hogere noten klinken erg geforceerd.

Zijn er mensen die me willen/kunnen helpen in mijn zoektocht naar een cornet mondstuk dat me het zelfde speelplezier als mijn Bach 1C geeft, maar waarop de typische cornet klankkleur behouden blijft ?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2003 14:28 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
1C heeft een grotere diameter dan 4b, dus probeer eens een 3 of 2b.
Ik heb sinds kort een cornet van de vereniging (lag toch maar in de kast), en dat is een medium bore (ook met een DW 4b trouwens). Mijn trompet is veel groter (Schilke X4 = XL), en maakt dat ik dus die cornet binnen de kortste keren tot een bugel had opgeblazen :mrgreen:
Op dat cornetje moet ik veel beheerster spelen dan op mijn trompet nodig is. Het gaat wel, maar ik moet er continu aan denken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2003 11:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Je zou eens aan een Warburton mondstuk kunnen denken.
Daarmee kun je met dezelfde cup, de backbore vervangen voor een trompet of cornetmodel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2003 12:17 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Zeker een goed idee, helemaal van iemand die ze zelf verkoopt :wink:

Serieus: Zeer mooie mondstuksysteem met heel veel mogelijkheden. Alleen de rand is wel heel anders (minder rond) dan de Vincent Bach, lijkt meer op DW.

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2003 17:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
De rand is inderdaad wat minder rond. Of dat comfortabel is, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Inderdaad importeer en verkoop ik ze zelf omdat niemand anders dat (momenteel) doet.
Muziekzaken zijn er niet happig op om een doos in huis te nemen want dat is vrij kostbaar.

:cry:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2003 14:13 
Offline

Geregistreerd: 02 jan 2003 10:53
Berichten: 90
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik eens een DW 2b ga proberen.

Alhoewel, die Warburton lijkt me ook wel wat. Kan iemand er wat meer uitleg over geven en zeggen hoeveel zo'n mondstuk ongeveer kost ?

Bedankt alvast !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2003 22:57 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Veel trompettisten denken wel dat ze 'even' cornet gaan spelen, maar zo simpel ligt dat niet. Ik speel zelf 28 jaar trompet en heb daarin een behoorlijk niveau bereikt. Op cornet lukt me dat dus niet. Allereerst het "idee" ... een cornet is beslist geen trompet (qua klank, aanzetten etc ...). En dan de kwestie van de mondstukken. Wie op trompet gewend is aan een Bach 1 of een 1 1/4C en dan gaat blazen op een Dennis Wick 2 komt zichzelf tegen 8O , met name als je na cornet weer op trompet gaat blazen.

Al bij al heb ik van mijn cornetavountuur afgezien, al was -volgens de kenners- een Chambrord II cornet van met een Dennis Wick 2 mondstuk een uitstekende keuze ...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2003 10:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Een Warburton mondstuk bestaat uit twee delen, een losse cup en een los pijpje (backbore) die je op elkaar kunt schroeven. Zo kun je door gebruik te maken van dezelfde cup een trompetbackbore en een cornetbackbore monteren, maar bijvoorbeeld ook een backbore voor een Schilke-piccolo.

Ook als je moet wisselen tussen twee verschillende trompetten kan het handig zijn een cup met een andere diepte te gebruiken of een andere backbore. Op mijn Connstellation gebruik ik bv met dezelfdecup een veel grotere backbore (11) dan op mijn Straub Alpha (7*) vanwege de nauwe boring van de Conn. Zo blijf ik ongeveer dezelfde weerstand houden.

Niet alles is op alles te gebruiken. Als je voor trompet een heel ondiep mondstuk gebruikt, zou ik dat voor een cornet niet gebruiken want dat gaat te veel ten koste van de klank van de cornet. Je kunt dan bv wel een diepere cup nemen met exact dezelfde rand.

Een cup met twee backbores komt op E 146,-


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.