trompet.nl > forum > Toon onderwerp - overzicht mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 17:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: overzicht mondstukken
BerichtGeplaatst: 20 jan 2003 13:17 
Offline

Geregistreerd: 20 jan 2003 12:56
Berichten: 3
Woonplaats: Vaassen
Ik speel nu 10 jaar op een JK 10 1/2 C en moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb nagedacht over de keuze van het modstuk. Nu ik echter weer een aantal jaren in een Bigband speel ga ik me hier toch weer voor interesseren. Na bestudering van (bijna) alle forum items over modstukken heb ik toch nog een vraag. Heeft iemand een lijst waarin de nummering van de mondstukken staan. Van de Bach mondstukken heb ik e.e.a gevonden maar van de JK niet. Het liefst een vergelijkingslijstje waarin ze allemaal naast elkaar staan. Zijn er overeenkomsten tussen de JK en de Bach nummers?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2003 13:34 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
De JK (USA modelle) bedoel je waarschijnlijk? Dat zijn, in basis, Bach kopieën. Wat verschilt zijn de rand en de backbore. De maten zijn vrijwel gelijk, behalve bij de grotere diameters. De JK1-1/4C is totaal anders dan de Bach 1-1/4C. De JK is meer een 1-1/2C met een hoop "undercut". De Bach 1-1/4C heeft een wat grotere diameter, in verhouding tot die JK. Ook de cupfiguratie is dus anders. Veel minder "undercut" dan de JK.

Undercut: Na dat de rand ombuigt naar cup toe kun je dat een beetje wijder laten lopen dan dat de rand is. Zo creeër je extra lipruimte in het mondstuk. In plaats van recht naar beneden, dus eerst wat naar buiten (onder de rand). Als ik het goed heb.... :roll: (anders moet iemand me maar verbeteren in de terminologie)

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2003 13:42 
Offline

Geregistreerd: 20 jan 2003 12:56
Berichten: 3
Woonplaats: Vaassen
Dus als ik het goed begrijp is een JK10 1/2C een zeer klein mondstuk. Verklaard dat ook het geringe volume in de hoge registers.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2003 14:01 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Via de links op deze site kun je de site van Josef Klier vinden, daar staan alle maten op (Van de JK mondstukken natuurlijk)...

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jan 2003 14:51 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
10-1/2C is erg klein ja.....maar als je daarop het beste kunt doen wat je wilt doen met je trompet, dan is dat toch prima? Clifford Brown speelde ook op een ontzettend klein cupje, moet je hem eens horen:Fantastisch!
Als je wat meer bij de normale trompettisten wilt komen, qua mondstuk dan, moet je maar eens een 3C (of ondiepere 3D, 3E cup voor bigband) proberen. Kans dat je het helemaal geweldig, of helemaal niks vindt is vrij groot. Van een klein cupje naar een grotere is een makelijkere overgang dan andersom. Als de grotere bevalt, ga dan niet meteen weer als een achtelijke tekeer, maar bouw rustig aan alles op. Al je spieren moeten immers wennen aan die grote verandering.

Succes.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.