trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welk mondstuk??????
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 23:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2003 19:18 
Offline

Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38
Berichten: 101
Woonplaats: Heerlen
Jeroen van de Star schreef:
Hans:Het merk maakt in het geheel niet uit. De diameter ook niet, gewoon een nemen die bevalt.
Als je lang en hoog wil spelen is er wel de vuistregel dat je dan niet te diep moet gaan.


In 't geheel niet met je eens.
Ieder merk heeft bepaalde karaktereigenschappen qua klank. Verder maakt de cup diameter wel degelijk verschil. Als je een kleinere cup neemt ben je (meestal) minder flexibel. Maar om hoog te spelen en qua gevoel kan het wel goed werken om voor een kleinere cup diameter te kiezen.

Een goede afweging van welke muziek je ermee wilt spelen, op welk instrument zijn zeker belangrijk hierin. Natuurlijk is het gevoel "of het mondstuk goed bekt" wel erg belangrijk maar dat kan je pas na een tijdje zeggen.


Ook bekende discussies ... wellicht de kloof tussen de amateur en de (semi-) professional. Iksluit mij volledig aan bij de 2de stelling dat het merk, materiaal, diameter, rimshape, cupvorm, diepte, throat en backbore allemaal zo hun effect hebben, maar ja ... dat zal de gemiddelde blazer in een "zâââââââââte heeremenie" wat uitmaken ...

Hoog blazen ? Lang blazen ? --> Pak een groot mondstuk (1 1/2C e.a.) en begin met je ademhalingstechniek en je lippen te trainen ... (op de correcte manier wel te verstaan !) de rest komt vanzelf ! En duw niet met je mondstuk op je lippen (non pressure) Voor je het weet kun je niet eens meer een kop koffie drinken zonder morsen :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2003 08:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2003 10:28
Berichten: 83
Woonplaats: Hengelo
Ik speel nu op een Arnolds & Sons 3C mondstuk. (Goed/Slecht?????)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2003 13:28 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Lijkt me een prima allround mondstuk!

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2003 15:03 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Halloo,

Wat ik dus heb gehoord over Henk Rensink:
De mondstukken zijn de eerste 2 dagen perfect, dan krijg je een maand ofzo terugval, maar daarna moet het weer goed gaan (beter dan eerst dus).

Gr.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2003 18:54 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Dat heb ik wel eens vaker gehoord. Toen ik een mondstuk bij GR had gekocht zeiden ze hetzelfde. Alsof ik een maand de tijd heb om te wennen aan een mondstuk, voordat het me gaat helpen. Niet dus! Mondstuk weg (was qua klank ook niet wat ik wilde) en verder zoeken. Ik zou dan alleen in de zomervakantie van mondstuk kunnen wisselen, door het seizoen heen heb ik geen tijd om een maand te wennen. Het moet altijd goed zijn.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2003 16:14 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Ja goed, dat ben jij dan, maar het gros onder ons is geen professionele speler.
Ik heb nu net een mondstuk gekocht, qua klank, aanspreken en comfort geweldig, maar ja, het blijft even wennen.

Gr.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 14:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Jeroen van de Star schreef:
In 't geheel niet met je eens.
Ieder merk heeft bepaalde karaktereigenschappen qua klank. Verder maakt de cup diameter wel degelijk verschil. Als je een kleinere cup neemt ben je (meestal) minder flexibel. Maar om hoog te spelen en qua gevoel kan het wel goed werken om voor een kleinere cup diameter te kiezen.

Een goede afweging van welke muziek je ermee wilt spelen, op welk instrument zijn zeker belangrijk hierin. Natuurlijk is het gevoel "of het mondstuk goed bekt" wel erg belangrijk maar dat kan je pas na een tijdje zeggen.


Natuurlijk, maar de een speelt graag op een grote diameter en de ander op een veel kleinere. Dat bedoelde ik met 'het maakt niet uit'. Het gaat om je eigen voorkeur.
Het is wel zo dat een minder diep mondstuk het uithoudingsvermogen bij lange gigs vergroot en het hoge register makkelijker aanspreekbaar maakt, en of je dat dan doet met een grote of kleine diameter is aan een ieders eigen gevoel.

Overigens, opmerkingen van Hornblower als 'pak gewoon een 1 1/2C en ga oefeningen doen' slaan kant noch wal. Daar help je iemand die een normale vraag stelt niet echt mee.
Als je een Van Laar gaat kopen wil je tenslotte ook niet horen koop deze nou maar en ga maar oefenen, zoals duidelijk werd op een ander forum.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 15:40 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2002 09:14
Berichten: 113
Woonplaats: Amsterdam
Geheel toeval natuurlijk maar mijn van Laar klinkt erg lekker met een 1 1/2 C.

_________________
Make music not war.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.