trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gap adjustment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 01 mei 2024 21:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gap adjustment
BerichtGeplaatst: 14 okt 2003 22:03 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Oftewel,

Het corrigeren van de afstand tussen het einde van je mondstuk en het begin van de leadpijp. Dit alles speelt zich af in de duistere wereld van de mondstukreceiver :wink:

Klopt het dat het corrigeren van die "gap" de intonatie ook kan verbeteren? Mijn hoge register is iets aan de lage kant (vooral de hoge B en C en verder). Kan ik door middel van die "gap" adjustment die problemen verhelpen? Misschien dat Marcel zijn licht hierover kan laten schijnen. Andere experts zijn natuurlijk ook zeer welkom.

Ik hoop dat het antwoord gewoon een simpele "ja" is, anders moet ik WEER gaan zoeken naar wat anders 8O 8O 8O 8O

Alvast bedankt voor de reacties, Jeroen.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2003 22:42 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2003 18:54
Berichten: 246
Kun je dat niet corrigeren met je embouchure dan? Dat was bij mij het probleem. Maar goed, dat zal je al wel geprobeerd hebben.

Wat bij mij het probleem was:
Ik speelde helemaal met droge lippen, en zette alles vast. Ik kon dus wel m'n spieren gebruiken, maar dat had geen effect.
Nu maak ik ze eerst nat, en gaat het veel efficienter. Het spiergebruik kan verminderd worden, alleen is het in het begin heel erg wennen, je bent je steun kwijt. Nu gaat het al veel beter. Maar goed, over een paar maandjes moet ik weer tentamen doen, dus dan wil je natuurlijk wel beter zijn. Ik heb het geprobeerd, en ga er zeker mee door.

Ik zou het in eerst instantie niet in m'n materiaal zoeken, maar aan mezelf. Niet verwijtend bedoeld, maar zo lijkt mij dat.

Succes me het oplossen hiervan.

ps,
Weet je nog leuke stukken voor tentamen naar het 2e jaar :?: (ben nu eerste jaars 8) )


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2003 23:01 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Kijk, dat bijknijpen, daar heb ik nou juist geen zin in. Voor zover ik weet kan het probleem liggen bij die "gap", de backbore, of de keel van het mondstuk. Embouchure van mij is niks mis mee....

tweedejaars tentamen stuk...hmmmm. Wat heb je vorig jaar gespeeld? Ik kan wel wat noemen, maar misschien is dat wel te makkelijk of te moeilijk voor je. Er is genoeg mooie muziek, dat is het probleem niet.

Anyway........Heren deskundigen, uw meningen graag.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2003 23:20 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2003 18:54
Berichten: 246
Ik heb het hier natuurlijk niet over bijknijpen. Meer over openen. Dat zul je zelf allicht wel weten. Verschil van mening kan natuurlijk altijd.

Heb gespeeld op toelating:
Arban 1,6
Clarke 6
Trognee 1

Ben nu bezig met stukjes van Bozza, charlier 1 en Goedicke (concert etude).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 09:40 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
Hey Jeroen,...

Die gap adjustment heeft effect om de tegendruk die ontstaat tijdens het spelen optimaal te krijgen. Heel misschien is die bij jou zo dat je in het hoge register te hoog bent, maar weet nou niet of je het werkelijk meteen hier in moet zoeken. Maar goed, probeer een ander mondstuk eventueel een andere trompet. En daar zal je antwoord wel uitkomen...

Heb je het op ieder instrument dat je hebt dat het hoge register te hoog is (met en zonder hetzelfde monstuk eventueel) ? Zo ja, dan ligt het inderdaad gewoon aan je manier van spelen.

Is het enkel op je Bes trompet, probeer met het zelfde mondstuk eens een andere Bes trompet (Bach ofzo). Als dit geen problemen oplevert zou ik met je Van Laar terug gaan om hem er naar te laten kijken. Ieder instrument heeft zo zijn gebreken. Ook binnen hetzelfde type/model.

Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 09:56 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Hey Daniël,

Ik ben dus in het hoge register een pietsje te laag naar mijn smaak. Op mijn Bach Bes is er niks aan de hand, het is alleen op mijn Van Laar C. Ik heb verschillende mondstukken even geprobeerd en bijgehouden hoever ze er in gingen en geluisterd naar de stemming in de hoogte. Het probleem is, dat ik niet meer wil gaan lopen klooien met mondstukken. Ik voel me lekker op die Kanstul kopie en ik heb de sound die ik wil. Daarom wil ik weten of de oplossing bij de "gap" ligt. Bedankt voor je reply.

Greetz, Jeroen.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2003 10:19 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Heb vanochtend met een paar experts aan de telefoon gehangen. Conclusie....

Voor die twee, drie noten in dat register ga ik er gewoon helemaal NIKS aan laten doen. Wel zo veilig en goedkoop ;-)

Klaar met dit onderwerp dus...

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.