trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beste mute
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 18:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beste mute
BerichtGeplaatst: 03 dec 2013 23:02 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2010 13:26
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
Gents, ik heb een tijd geleden de stomvi practice mute gekocht, maar ben niet tevreden. Hij blaast redelijk zwaar en klinkt geknepen....wat zijn jullie ervaringen...heb eerder over wallace positieve dingen gelezen...is dat nog steeds zo?

_________________
Beter 1 trompet tegen je mond, dan 10 in je kont!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 08:22 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik denk dat je weinig oefendempers tegen zult komen die weinig weerstand hebben. Het geluid moet namelijk zozeer gedempt worden, dat er weinig tot niks hoorbaar is aan de andere kant van de muur.
Een heel kleine opening is het resultaat. Met dus enorm veel weerstand, vergeleken met open spelen.

Over het algemeen ben ik tevreden over best brass.
Wallace is ook wel aardig, die kan je qua weerstand nog iets regelen, maar die vind ik persoonlijk minder prettig.

De intonatie met alle oefendempers die ik ken, houdt niet over, en je moet bijzonder alert zijn op articulatie. Voordeel is wel dat je een goede bek eraan overhoudt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 09:38 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ik heb dit ding:

http://www.janslot.nl/catalog/product_info.php/muffy-oefendemper-trompet-p-2487

Indertijd gekocht voor nog geen tientje (gulden-tijdperk!)
Prima Low-budget oplossing (Ik ken mensen die 'm zelf gemaakt hebben......)
Werkt prima, geen weerstand, intonatie blijft goed, klinkt nergens naar..... :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 10:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Ik gebruik al enkele jaren een Bremner Sshhmute.
Hij is licht, dempt het geluid goed, heeft relatief weinig weerstand en de intonatie is prima.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 10:20 
Offline

Geregistreerd: 18 aug 2008 12:56
Berichten: 30
Ik gebruik al jaren de Silent Brass van Yamaha. Geen hele goedkope oplossing, maar wel erg fijn. De demper heeft de laagste weerstand van alle studiedempers waarop ik heb gespeeld. Bovendien kun je jezelf heel goed horen en kun je er een muziekspeler op aansluiten. Je kunt dus met je favoriete muziek meespelen of een oefen-cd opzetten. Ideaal.
Vorig jaar een losse bugel-demper erbij gekocht en nu kan ik op ieder moment studeren totdat ik erbij neerval... ;-)

http://www.musicallin.nl/yamaha-silentb ... pet-sb79-1


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 11:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 feb 2010 18:41
Berichten: 185
Voor mijn gevoel heeft de Yamaha Silent Brass juist een hogere weerstand dan veel andere studiedempers. Ik heb hem ook. Om mee te spelen met de muziek is het best aardig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 13:24 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Zo'n Muffy heb ik ook nog liggen, waardeloos ding. (ik heb er ook nog 1 voor trombone en die blaast veel beter).
De silent brass heb ik ook gehad, blaast onnoemelijk zwaar, veel mensen kopen zo'n ding om hem zo snel mogelijk weer door te verkopen.
De Stomvi ken ik niet, had er zelfs nooit van gehoord.
Het verhaal van Marnix klopt spot on. Na uitvoerig testen van een hele zwik dempertjes bleken de Best Brass en de Wallace de beste hotelkamerdempers te zijn.
Wel heb ik nog als aanvulling op Marnix wat ervaringsfeiten.
De BB is in ieder geval uitzonderlijk handig, dat doet geen 1 hem na.
Maar hoe ze spelen hangt erg af vh gebruikte instrument.
Op hetzelfde instrument (YTR6345) blies de Wallace lichter dan de BB. Maar dat kan per instrument verschillen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit hoever de demper de beker in gaat. Daar kun je dus mee experimenteren door de kurkdikte te variëren.
Met de standaard kurkdikte blaast de Wallace slecht op instrumenten met grote bekers. Ik heb 4 cornetten en 3 trompetten en de Wallace speelt beroerd op mijn beide Selmers en redelijk op de YTR6345. Voor wat de cornetten betreft: niet bruikbaar op de 80A, redelijk op de 36A en in het geheel niet op mijn YCR2310 (zwemt vrijelijk in de beker).
Het beste functioneert de Wallace op mijn reiscornet, een Olds Ambassador. Het is een heel goede combinatie, lijkt wel of hij er voor gemaakt is. (met de Wallace erin gebruik ik wel een mondstuk met een iets grotere throat en backbore, een Curry 8.5 DC i.p.v, de Yamaha 11B4).
Verder geldt dat eigenlijk elke demper als oefendemper kan functioneren afhankelijk vd hoeveelheid toegestaan lawaai.
Zelf neem ik op mijn reizen (komende dinsdag is het weer zover) altijd de Ambassador cornet mee (is nl onverwoestbaar en speelt prima) met een Wallace practice mute (voor de Bangkokse hotelkamers) een een DW cupmute (voor als het wat harder mag).
Ideaal setje.

P.S. Bij de Wallace (en de BB) moet je voorzichtig zijn met overblazen. Deze dempers dwingen je min of meer om exact in de pitch(resonantie) te leren spelen, anders klinkt het totaal niet en qua articulatie leidt de minste fout in ademsteun onmiddellijk tot geen geluid at all.
Voor wat betreft intonatie vd practice mutes kun je het beste op dat gebied niet te veel ambities hebben, er kunnen hele rare intervallen uitkomen en ik weet daarvoor geen oplossing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Beste mute
BerichtGeplaatst: 04 dec 2013 17:21 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2010 13:26
Berichten: 11
Woonplaats: Eindhoven
hmm, de meningen verschillen nogal. Ik lees op de engelse fora ook goede dingen over de "Bremner Sshhmute".

Ik ga deze eens proberen denk ik, thx

_________________
Beter 1 trompet tegen je mond, dan 10 in je kont!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.